|
Full version: Ingefärs-kola
Hittade det eländiga pappret med receptet på ingefärskola. Kolan är dundergod men det var ett tag sen jag gjorde den sist så pappret hade hunnit att gömma sig ordentligt.  Men, men..... här är receptet i alla fall. 3 dl vispgrädde 3 dl strösocker 1 dl honung 2 tsk ingefära Koka kraftigt utan lock till 120 grader. Tillsätt 1 tsk ättiksprit och 1 msk smör. Häll upp massan i en "låda" vikt av smörgåspapper, 20cm x 20 cm. Pensla gärna lådan med lite fett inuti innan kolasmeten hälls i. Skär eller klipp kolan i bitar innan den kallnat helt. Jag bytte helt enkelt ut 2 tsk torkad,malen ingefära mot 2 msk färskriven. Sen har jag för mig att lådan var liten, kolasmeten lade sig i ett lite för tjockt lager så jag gjorde lådan lite större. HUR mycket större minns jag tyvärr inte.. Kolan blev god även i den mindre lådan!
Helen i Skåne
23-01-2003, 20:57
Låter rysligt gott men jag har svårt för ingefära... Varför vet jag inte, kanske en nåt i barndomen Men jag tycker väldigt mycket om NAMNET ingefära, tänk ingefärskakor... kanske lär jag mig en vacker dag.
Alltså... det här har inget med ingefära att göra... men om du är sugen på kola och gillar choklad så skulle du ju kunna koka "7-minuterskola"... 110 g margarin 2 dl socker 1 dl sirap 3 msk kakao Mät upp och häll ner alla ingredienserna direkt i en kastrull.Koka 7 minuter. Häll massan i en pappersform 15x25 cm. Skär i bitar när kolan svalnat. Perfekt snabbgodis om man blir sugen på godis fast kiosken har hunnit stänga!
abborrmaster
23-01-2003, 21:20
CITAT (Betty @ 23-01-2003, 21:14) Alltså... det här har inget med ingefära att göra... men om du är sugen på kola och gillar choklad så skulle du ju kunna koka "7-minuterskola"... 110 g margarin 2 dl socker 1 dl sirap 3 msk kakao Mät upp och häll ner alla ingredienserna direkt i en kastrull.Koka 7 minuter. Häll massan i en pappersform 15x25 cm. Skär i bitar när kolan svalnat. Perfekt snabbgodis om man blir sugen på godis fast kiosken har hunnit stänga!  också kan man KALLA det ingefärskola bara för att fullända!  /Simon
Det går säkert bra att byta ut kakaon i 7-minuterskolan mot lite ingefära.
Helen, Man kan säkert byta ut Inas ingefära och Bettys kakao mot rivna apelsinskal, kardemumma, eller något annat kryddigt.
Kardemumma.... hmmmm.... det måste jag testa nån' gång! Kardemummakola -det kan nog bli hur skumt som helst eller också blir det supergott!
Helen i Skåne
24-01-2003, 08:24
Funderar på choklad med en liten gnutta chili i... DET är en häftig kombination. Men jag har aldrig provat i kola. Apelsin eller pomerans kan nog funka, kanske med nejlika?
Jag tycker att det är en mysko kombination...  Jag var på bröllop för ett tag sedan och efterrätten som serverades var valrhonaplättar med chili. Inte min grej, precis. Men smaken är ju som bekant (och som tur är) som baken!
abborrmaster
24-01-2003, 09:50
fast chockladchili har ju inte den vanliga chilismaken... Det blir en smak för sej som e grymt god!
/Simon
...för att inte tala om vitlökschokladen! Fums Milibabba. Och saltglassen... Så utsökt, särskilt om man stänker på lite soya och ser minen av dem som trodde det var chokladsås.
Skämt åsido. Chilichoklad ska jag absolut testa.
Och blodpudding med vaniljsås! Eller skokräm och mjölk!
...fniss. Det här börjar låta som när barnen kör igång. Men jag slutar nog aldrig tycka det är kul.
Smörstekta citroner! Pannkaksgryta med potatismos!
Sill och vaniljsås.  Eller glass med lök, kanske!
Susanne i Linköping
25-01-2003, 14:31
På en fest bjöds det på blåbärs- och basilikaparfait. Oväntad kombination, men gott!
pannkakor o röd vin jag vill också va me
abborrmaster
25-01-2003, 17:46
sallad och socker e inte helt fel heller  /Simon
Hos en pizzeria här i stan kunde man köpa en variant som hette Pizza light, det var bara tomatsås och socker...
Ost! Jag glömde osten, men det blev säkert inte godare för det. Håller med, både glärk och yächhh!
Det blev nästan ÄNNU värre, Berith! Ost i glärket, dessutom!!!
abborrmaster
25-01-2003, 18:46
ja det är FULLLSTÄNDIGT VIDRIGT!!!!  /Simon
Hannele
09-02-2003, 17:29
När jag var ung, uppvaktade vännerna mej med pizza där de skrivit grattis med chokladsås!!
CITAT (Ina @ 23-01-2003, 17:15)  Hittade det eländiga pappret med receptet på ingefärskola. Den där kolan är livsfarlig!!! Jag höll på att äta upp smeten innan den var klar att hällas i formen. Kalasgott! Men nästa gång struntar jag i ättikspriten, det var godare innan jag hällde i den. Tack för receptet, detta blir en favorit!
lisasson56
23-11-2008, 20:59
CITAT (Grå @ 22-11-2008, 22:29)  Den där kolan är livsfarlig!!! Jag höll på att äta upp smeten innan den var klar att hällas i formen. Kalasgott! Men nästa gång struntar jag i ättikspriten, det var godare innan jag hällde i den. Tack för receptet, detta blir en favorit! Vad fyller ättikspriten för funktion? Måste väl vara något annat än smaken eller?
Ättikspriten förhindrar att det sockrar sig, men har man tur så kan det funka utan. Jag hoppas på tur nästa gång
ingrid fuxwall
23-11-2008, 22:03
CITAT (Grå @ 23-11-2008, 21:51)  Ättikspriten förhindrar att det sockrar sig, men har man tur så kan det funka utan. Jag hoppas på tur nästa gång  Äter du upp smeten innan den är klar behövs ju ingen ättiksprit - och tänderna tar inte stryk, allt verkar perfekt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|