Full version: Rosenspirea
lena:-)
Rosenspireahäcken är trist som attans tycker jag. Den har en kort och acceptabel tid när den blommar men därutöver ger den mig inget alls!
Nu råkar jag ha den i min parhusträdgård som gemensam häck utmed hela gatan, så den går inte att gräva upp och plantera i skogen som jag helst vill. I år har den dessutom blivit torr och risig inuti, nästan hälften är torrt och dött. Kan man kapa ner hela skiten redan nu och låta den växa upp i sommar, eller måste jag vänta tills hösten och jämna till den då? Jag brukar klippa ner den varje höst , men jag tror mig veta att man nästan kan jämna den med marken på hösten och få den fin och grön nästa sommar . Nån som vet och har lite förbarmande med spireaeländet.? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärningstiden för rosenspirea är vårvintern och man brukar då kapa ner den till 10-20cm ovanför marken. Tror inte man tar död på rosenspirea med beskärning så är den torr och ful lär den klara en hård beskärning nu (men blomningen kanske blir påverkad).
Hm ...här klipper vi spirean framåt höstkanten, fel alltså.......Jag kanske skall gå emot granntrycket och klippa ner den framåt vårkanten istället.
Vårvinter...är det måntro i mars ungefär ...Zon 2 ..?
Cilla
Alla spirea bumalda beskärs på vårvintern, brukar vara bra i mars i zon 2-4.
Att det blir förvirringar angående tidpunkt är att andra spireor, t ex bukettspirean, Spirea x vanhouttei, beskärs efter blomningen på sensommar/tidig höst om man beskär alls. (Den är dock vitblommande.)

Är du säker på att det är rosenspirea du har? Spirea x bumalda, finns olika sorter och alla är mig veterligen ganska låga. Jag känner inte till någon som blir högre än 60 cm, men det kanske finns. Kanske kan ni få in mer liv i häcken om ni sätter en och annan övrig spirea x bumalda? Häcken kanske blir roligare om du får inslag av dessa:

Spirea x bumalda Gold Flame

Spirea x bumalda Gold mound

Spirea x bumalda Anthony Waterer, en av de mer högresta varianterna

Spirea x bumalada 'Dart's Red' - först djupröd, övergår sedan i rosa

Spirea x bumalda 'Froebelii' - jag tror det är denna som är vanligast här. Blommar ganska kort tid i maj, sedan blir blomställningarna bruna och sitter kvar.

En annan spireatyp som är högre är klasespirean, Spiraea Douglasii. Den blommar senare och till skillnad från S. bumaldor ser fröställningarna roliga ut när de sitter kvar hela vintern.

Åsa, mälardalen zon 2
Rosenspireor blir ofta inte så höga men det finns några som blir någon meter.

Cilla är du säker på att det är Froebilii som blommar i maj?? Den brukar väl blomma ganska sent på säsongen?

Här kan man hitta info om några spireor:
http://www.algonet.se/~reinisch/sortlistas.htm#Spiraea

(Spiraea japonica = Spiraea x bumalda)
Cilla
Nä, jag blir inte klok på vilken av rosenspireorna som är vilken av de rödblommande låga, därav att jag skrev "tror". På Ebe Plants lista sägs att Froebelii blommar juli-september, och det tror jag mer på!

Jag har själv en rosenspireabuske, den blir inte mer än 30 cm hög och den blommar sent i augusti i vinrött. När jag ser alla rosenspireavarianter som finns ger jag nästan upp att klura ut vilken jag har. Den mår iallafall bäst av att beskäras, och det på vårvintern, det har jag provat mig fram till.
Hannele
Spirea japonica 'Firelight', zon 1-6 framför Physocarpus purpurea Diabolon.

Hannele
Spirea ska man blanda för att få en trevlig effekt:

Oj.snygga bilder på snygga spireaplanteringar. Nä, häcken är inte hög, men vi brukar bara klippa ner den till ca 50 cm, på höstkanten efter blomningen. Att det är en rosenspirea är alldeles klart ialla fall.
Jag tänker låta den vara i sommar, klipper den inte i höst utan väntar tills efter vintern, och då tar jag ner den rejält!
Bäva månde grannarna men jag får väl ge dom adressen hit laugh.gif
Jag tror den har klippts på hösten eftersom den börjar att bli lite "skräpig" då, "suck ":wacko: Nu ser min skräpig ut redan innan blommning, men jag överlever lite skräpighet ett tag. Dessutom så tvättar jag bara bilen nån gång per säsong så grannarna vet ju hur jag är.
Ewa L
Jag hade en Rosenspireahäck som jag upplevde som din. Men när jag började klippa ner den på våren — rejält!! — blev den mycket snygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon