radene
Hej
Undrar om nån har lite koll på när en potatis som tas upp färsk blir gammal?? Jag funderar på att en färskpotatis har en speciell smak och tunt skal. Är det för att den tas upp ur jorden tidigt??, och kan en tidigt upptagen "färskpotatis" bli gammal och få hårdare skal bara genom att lagras??

Hoppas på ett enkelt och vettigt svar....
Mvh
Daniel /Skövde
Tesa
Jag tror att det är så att det kraftigare skalet på potatisen bildas under hösten när potatisen slutat växa och att potatis som skördas tidigare är "färskpotatis" just för att den har sämre lagringsegenskaper.....
Hannele
Helge på TV skär bort blasten på potatisen,
då utvecklas potatisen i jorden och får tjockare skal.
*Felix matte*
En färskpotatis får inte tjokt skal och den håller inte heller att lagra
mer än några dagar.... godast nyupptagen.
Bettson
"Lagringen" gör nog att det tunna skal som finns på färskpotatisen sätter sig fast bättre.

En potatis som kommer direkt ur jorden kan man nästan bara skjölja under kranen och gnugga lätt så ramlar skalet av.

Potatisen i affären kan man knappt få bort genom attt borsta med kraftig borste, man får nästan skrapa med kniv ibland. Så något händer i alla fall när potatisen inte är så nyupptagen längre.
Ella
Det är vissa sorter som blir färskpotatis. De är förädlade just för att de ska komma upp kvickt. Eftersom de är först så behöver de inte kunna lagras...

Jag jobbade hos en färskpotatisbonde för ett par år sedan och då hade jag ofta potatisarna i kylen en vecka eller så och jag märkte ingen skillnad på smak eller utseende... Ska de transporteras långt så kan det kanske bli skillnad, särskilt om de dessutom behöver lastas om men de som gick till skåne kördes direkt till butiken efter att ha hämtats hos bonden. Dan före midssommar hämtades de till och med på åkern.
Ella
Det stämmer att skalet sitter lösare när potatisen precis är upptagen jämfört med några timmar senare.
*Felix matte*
Här kan du läsa om färskpotatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon