Full version: Studentexamen
evelina
Håller på för fullt med matlagning,dekorationer o.dyl till min tredje och sista son som tar studenten.
Drar mig till minnes när man själv var där.
Oh den ljusnande framtid är vår o.s.v. När allt låg framför en,det stora klivet ut i vuxna livet,HÄRLIGT var det.

Tittar på plakatet vi gjort, där är han en baby i badkaret och nu är han stor.
Vad fort det gick...........

Den blomstertid nu kommer med prakt och fägring stor, det är väl var vi alla i detta forum väntat på i våra förberedelser för vår fina Svenska sommar. wub.gif
TeliaNet
vad är det att fira studenten, man måste plugga vidare på högskola eller universitet för at bli nåt.
Ti bee
CITAT (TeliaNet @ 01-06-2004, 22:40)
vad är det att fira studenten, man måste plugga vidare på högskola eller universitet för at bli nåt.

...och inte ens då lyckas man alltid.... rolleyes.gif Många är de vägar som bär till Rom, om det nu är dit man vill.... laugh.gif

Evelina: Det låter härligt! Det låter jordgubbar och champagne! wub.gif Så det går fort alltså, från blöjor till student? Själv är sonen i blöjor ännu nämligen....
Grattis till son-studenten! Ha en fin sommar! smile.gif
evelina
CITAT (TeliaNet @ 01-06-2004, 22:40)

Självklart är det så men förmånen ungdomar har idag är att
dom kan ta ett sabbatsår och resa innan man fortsätter.

Mina söner har både arbetat extra medans dom pluggat,sparat alla sina pengar och dom två äldre reste jorden runt ett år innan dom pluggade vidare.
Det mognar man på och att lära sig att ta ansvar för sig själv när inte mamma finns nära och kan hjälpa till.

Förstår inte riktigt varför man inte skulle fira studenten men det är ju ditt problem. Man kan ju läsa flera trådar här och se vilka som ser positivt på tillvaron.

Att njuta av livet...goda vänner.....god mat.....lite champange wub.gif
Framtidstro kan det vara något????????+
humla
Själv tar jag studenten på tisdag! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ska bli jättekul. Första studenterna på skolan dessutom! Fast vi är bara 12 personer som går ut, så någon "vanlig" student blir det ju inte.

Jag håller med om att de flesta ju studerar vidare, och då kanske tanken känns konstig att man ska fira nu och inte efter högskolan. Men det är många som inte kommer studera vidare nu, och vissa inte alls. Och studenten har ju blivit en sån stor tradition i vår kultur!

Lycka till alla andra blivande studenter!!

MVH/Elin smile.gif
TeliaNet
då får jag väl säga grattis till alla som tar studenten, själv har jag ett helt surt år kvar.
lena:-)
Jag håller på och förbereder mellangrabbens student. Han tycker nog inte studenten känns särskilt ljus utan verkar mer ha ångest för allt. Inget sommarjobb, vet inte vad han gör till hösten, vet inte vad han vill med livet alls, vill helst slippa allt firande. Själv står jag bredvid och får ont i magen av bekymmer, försöker göra det till en rolig tid med förberedelser , tårtbak ,kostymfixning osv. Tror att nånstans därinne vill han iallfall ha uppmärksamheten och omtanken och festligheten, Han har ju ialla fall traskat igenom 12 år i skolsystemet, även om han kännt sig fel hela tiden.Hur ger man barnen den framtidstron och tron på sig själva om dom har tappat den?
Hur vet man att man gör rätt?
sad.gif
Betty
Jag log för mig själv när jag läste ditt inlägg Evy. Ja tänk så fort det går! Alldeles nyss var jag i din situation, förberedde yngste sonens studentfirande. Räknar sedan snabbt ut att det var ju hela tre år sedan!!! ohmy.gif
Nu har han jobbat några år, som konditor och i övermorgon så flyttar han hemifrån... till en alldeles egen tvåa några kilometer härifrån.
Alla ungdomar behöver inte läsa vidare på universitet och högskolor, i alla fall inte de som har valt yrken inom t.ex. industri, vård och liknande. wink.gif
Snart ska jag bara duka för två när det blir middagsdax. För inte alls så länge sedan var vi ju fem runt bordet... huh.gif
Men jag är både glad, förväntansfull och vemodig inför framtiden, precis som han. wub.gif
renate
tongue.gif Grattis till sonens studenten,visst ska ni fira honom,det är ännu en etapp i livet som har gått till ända.Det där med sabbatsår låter bra,det skulle alla har som har möjlighet till det.Dina söner har arbetat för att kunna resa,toppen.Mitt älsta barnbarn går ut nian,det är klart vi fira honom.
Lycka till med studentfesten
önskar Renate
Tesa
CITAT (TeliaNet @ 02-06-2004, 08:54)
då får jag väl säga grattis till alla som tar studenten, själv har jag ett helt surt år kvar.

..men vi lovar att gratulera när det sura året är över bara du talar om det... laugh.gif laugh.gif
.....sen är det väl bra att ta alla tillfällen i akt att fira..... det gör vi alldeles för lite i det här grå landet....man ska HA tråkigt.... sad.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon