|
*Felix matte*
01-02-2003, 08:08
CITAT (Cilla @ 31-01-2003, 23:17) Jag bodde på ett samehärbärge en gång, och kom i slang med en same som bjöd på kaffe med kask, fast mer tvärtom. Kask med liten snutt kaffe i.
Ni ser kartbilden va? Övre Norrbotten och nedanför är det stan. Det är så de brukar göra ... Få det att se ut som folket häruppe knappt vet vad som är höger och vänster. Allt för att sälja så mycket som möjligt åt (dumma) sörlänningar (som de säger) Jo jag ser kartan och har också rest runt en hel del i landet men i stan (enl. Joli) har jag inte varit och det har jag själv valt Inte heller har jag varit i ett samehärbärge men sånt har jag sett på TV. Förresten dialekten du beskriver säger mej att du måste ha besökt samer som bodde 30 -40 mil neråt landet härifrån räknat.
CITAT (joli @ 31-01-2003, 21:08) Jag är uppväxt i södertälje där invånaraantalet ligger lite över 80 000 och inte ens där kallar vi Centrum för stan. Om jag ska till stan så betyder det att jag ska åka till Sthlm, därav min reaktion.
Är man stadsmänniska ser man nog "stan" som hus och asfalt samt något träd här och där. Bor man däremot i mindre städer så kan nog centrum bli ett "stan". Visst är väl det lite typiskt, att dom som bor i Stockholm eller precis runt omkring tror att det är mitt i världen?  Tänk vilka missuppfattningar det kan bli. Jag bor nästan mitt i min stad, och åker jag nån annanstans så blir ju det en annan stad, vilket också är nån annans stad. Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, men har inte sett tjusningen med just den stan. Man kanske måste tillbringa lång tid där, eller inte veta av något annat för att tycka att det är nåt att se. Neej, tacka vet jag Mariestad, alldeles lagom och behändig!
Iris i V-botten
01-02-2003, 12:04
Tänk vad ett inlägg om sharon kan utvecklas till.
Stad eller inte....... Norr eller söder....... Jag bor på landet i norr och det trivs jag med. Det är mitt fria val. Varje dag åker jag in till min stad och jobbar. På så vis får jag det jag behöver. Sen åker jag gärna till både Stockholm och Göteborg för det har sin tjusning det med. Skulle vilja åka runt i Blekinge och Skåne och titta på er natur. Men det som retar mig det är den bild som massmedia och även skolböcker ger av "Norrland" OBS! från Treriksröset till Gävle. Nån gumma på spark ,en gubbe i Helly hansen tröja. Polisen tar skotern direkt från polisstationen i Luleå. Kan nån förklara hur man bär sig åt för att lyckas med det. En bekant till mig fick besök av en tjej från Södertälje. Hon hade inte tagit med sig kläder och skor för att kunna gå ut på krogen. Hon trodde inte att "sånt " fanns . Nä, undra på det när man ser ölreklamen.
Det enda jag kan hålla med om det är att vi tidvis är mer insnöade här uppe.
Cilla... det där med silvertejp har jag också testat. fast hade nog köpt någon dålig variant av den... för när våren kom och den skulle bort igen så satt det så mycket klisterrester kvar att jag var tvungen att bensinbehandla... luktade mack länge i hela huset...
tack gode gud för raggsockor! trevliga vänner som sitter på mest hela vintrarna... kul att det är andra som också sover med dem...
stan eller inte... norrland eller stockholm... hmm...
själv uppfödd stockholmare, flyttade ut i skogen för två och ett halvt år sedan... höll på att spy när jag klev ur bilen när jag kom fram, luktade så mycket äpple som jag aldrig känt i hela mitt liv... var juh van med avgaser och sånt som jag faktiskt gillade. fast nu är det annat... ha ha, skottar hönsskit utan att ens få hulkar nuförtiden...
stockholm... har ju faktiskt en klar fördel när man är yngre också... närheten till Arlanda som är utgångspunkt när man ska flyglifta, både nationellt som längre. som ung brukade jag och mina vänner åka ut till arlanda för att lifta till ställen vi inte besökt. kom till luleå en gång och blev på kvällen utskällda av någon lokalbo för att vi stockholmare inte vara tacksamma för att de byggde ut alla sina forsar och sånt så vi stockholmare skulle få vår elström. det är nog den enda norromstockholmbon jag pratat med IRL... ska nog se honom som ett undantag kanske...
växter som fröfryser inomhus... mmmm... känner igen det från vissa rum... fast jag kom på den yppeliga idén att ha palmliljor i fönstren...yucca filannågonting... ser sjyst ut och tål ju kylan bra.
nu har jag kommit upp till 11.9 grader... en bit kvar till de önskade 20...
tjong så länge...
CITAT (ToT @ 01-02-2003, 13:14) kom till luleå en gång och blev på kvällen utskällda av någon lokalbo för att vi stockholmare inte vara tacksamma för att de byggde ut alla sina forsar och sånt så vi stockholmare skulle få vår elström. det är nog den enda norromstockholmbon jag pratat med IRL... ska nog se honom som ett undantag kanske... Småler när jag läser ditt inlägg ToT. Första gången jag kom till Sthlm skulle jag åka tunnelbana ut till en förort. Hade några minuters väntetid tills tåget skulle komma, tände en cigarett som jag brukade göra hemma i Luleå när jag väntade på bussen. Fram till mej kommer då en propert klädd attachéväskbärande medelålders man och häver ur sig de värsta svordomar jag nånsin hört + några till som jag inte visste fanns. Att det var förbjudet att röka på stationen hade jag ingen aning om. Det var mitt första möte med Sthlm... ser honom som ett undantag... Arga människor finns nog både här och där.
ja du Betty... alla svordomar jag kan har jag lärt mig i Stockholm... det finns ganska gott om dem... vill bara tala om att folk brukade svära åt mig också ibland när jag rökte på vissa stationer... trots att de var öppna... fast nu har jag slutat röka, slutat snusa, slutat med osund mat, slutat med godis, försöker också sluta svära... jag ska bli så rejäl... borde försöka sluta ljuga också... ha ha...
CITAT (ToT @ 01-02-2003, 15:25) fast nu har jag slutat röka, slutat snusa, slutat med osund mat, slutat med godis, försöker också sluta svära... jag ska bli så rejäl... borde försöka sluta ljuga också... ha ha...  Slutat röka har jag med gjort, snusat har jag aldrig provat, osund mat kan jag inte vara utan (får hamburgerabstinens). Svära behöver man ibland när det går åt h-vete... rejäl kommer jag aldrig att bli! Små vita lögner kan ibland vara bättre än sanningen...
CITAT (Berith @ 01-02-2003, 09:01) CITAT (joli @ 31-01-2003, 21:08) Jag är uppväxt i södertälje där invånaraantalet ligger lite över 80 000 och inte ens där kallar vi Centrum för stan. Om jag ska till stan så betyder det att jag ska åka till Sthlm, därav min reaktion.
Är man stadsmänniska ser man nog "stan" som hus och asfalt samt något träd här och där. Bor man däremot i mindre städer så kan nog centrum bli ett "stan". Visst är väl det lite typiskt, att dom som bor i Stockholm eller precis runt omkring tror att det är mitt i världen?  Tänk vilka missuppfattningar det kan bli. Jag bor nästan mitt i min stad, och åker jag nån annanstans så blir ju det en annan stad, vilket också är nån annans stad. Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, men har inte sett tjusningen med just den stan. Man kanske måste tillbringa lång tid där, eller inte veta av något annat för att tycka att det är nåt att se. Neej, tacka vet jag Mariestad, alldeles lagom och behändig!  *skrattar* högljutt. Min pojkvän bruklar säga att Stockholmare tror att världen slutar efter 50- skyltarna.... Har sett mycket vackra ställen i bohuslän och Dalsland... men det var av en slump. Tycker att alla Sthlmare ska röra på baken och försöka se resten av Sverige... (vad hända med ämnet sharon? Roten har växt ivfll)
abborrmaster
01-02-2003, 20:31
går det inte att beställa sharonfrön nånstans då  ?? /Simon
Håller helt med dig Berith Tacka vet jag Mariestad. Sjönära, lagom stort, trevliga skaraborgare vad kan man mer begära. Eva St
*Felix matte*
01-02-2003, 20:41
CITAT (Berith @ 01-02-2003, 09:01) Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, Men om man räknar Arlanda till Stockholm så har jag varit i stan en massa ggr.
CITAT (Felix matte @ 01-02-2003, 20:41) CITAT (Berith @ 01-02-2003, 09:01) Har, till skillnad från Agneta, varit i Sthlm ett litet fåtal gånger, Men om man räknar Arlanda till Stockholm så har jag varit i stan en massa ggr.  Tror inte man gör det... Man säger att man åker till Bromma, Sthlm.... men jag tror inte att man gör det med Arlanda. ligger ju en bra bit från innerstaden..
CITAT (abborrmaster @ 01-02-2003, 20:31) går det inte att beställa sharonfrön nånstans då  ?? /Simon inte vad jag vet simon... jag har inte sett ngra i Sverige... kanske utomlands.
CITAT (Iris i V-botten @ 01-02-2003, 12:04) Tänk vad ett inlägg om sharon kan utvecklas till.
Stad eller inte....... Norr eller söder....... Jag bor på landet i norr och det trivs jag med. Det är mitt fria val. Varje dag åker jag in till min stad och jobbar. På så vis får jag det jag behöver. Sen åker jag gärna till både Stockholm och Göteborg för det har sin tjusning det med. Skulle vilja åka runt i Blekinge och Skåne och titta på er natur. Men det som retar mig det är den bild som massmedia och även skolböcker ger av "Norrland" OBS! från Treriksröset till Gävle. Nån gumma på spark ,en gubbe i Helly hansen tröja. Polisen tar skotern direkt från polisstationen i Luleå. Kan nån förklara hur man bär sig åt för att lyckas med det. En bekant till mig fick besök av en tjej från Södertälje. Hon hade inte tagit med sig kläder och skor för att kunna gå ut på krogen. Hon trodde inte att "sånt " fanns . Nä, undra på det när man ser ölreklamen.
Det enda jag kan hålla med om det är att vi tidvis är mer insnöade här uppe. Man kan gå "ut" överallt!!
CITAT (ToT @ 01-02-2003, 15:25) fast nu har jag slutat röka, slutat snusa, slutat med osund mat, slutat med godis, försöker också sluta svära... jag ska bli så rejäl... borde försöka sluta ljuga också... ha ha... -_- JAg har försökt sluta svära...men det går **** inte så bra....
CITAT (joli @ 01-02-2003, 21:03) går det inte att beställa sharonfrön nånstans då inte vad jag vet simon... jag har inte sett ngra i Sverige... kanske utomlands. Köp en sharonfrukt och så kärnan, vetja!! Se förresten min artikel om eksotiska frukter på Odla!
abborrmaster
02-02-2003, 18:47
jotack jag vet... Men eftersom det e så himle ovanligt att man får en sån där kärna så.... ja......... funderade jag på om det fanns färdigutpillade  Men jag läser artickeln iallafall  /Simon
Måste bara säga att roten har växt ca 5 cm. När ska den ge knopp?....pirrig som ***.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|