EmmaGold
Jag vet att det är jätte svårt att svara på frågor när man som jag inte äger någon digitalkamera, men jag gör ett försök ändå... smile.gif

Jag köpte nelsons blandade slingerväxter o sådde i maj. På påsen står det att den innehåller bla blomman för dagen, luktärt o krasse. Men det var ju en hel del olika frön.
Vet någon vad den verkligen innehåller.

Försöker beskriva några av fröerna... tongue.gif

1. Ett par stora (ca 2 cm) svart/bruna bönor. Kan det vara blomsterböna?
2. Ganska stora, droppformade, platta, vita fröer. Nästan som pumpafröerna man gröper ur vid hallloween fast lite mindre rolleyes.gif
3. Nästan klotrunda, mellanstora svarta fröer med ett vitt hjärtformat mönster på varje frö. wub.gif
4. Blomman för dagen har ju lite halvmåneformade lite räfflade eller skrynkliga fröer, men här var det både svarta o vita. Är det helt enkelt två olika färger på blommorna då eller?

Hur ser krassens fröer ut?
Stream
Jag har också sått Nelsons blandade slingerväxter, men jag vet inte vilka frön som blir vad rolleyes.gif

Det har kommit upp, vad jag tror är, luktärt, krasse, blomman för dagen, pumpa och en sort som jag inte vet namnet på.
Pumpa antar jag att det är eftersom jag sådde egna pumpafrön (från en pumpa vi köpte i affären) samtidigt och de ser likadana ut.

Jag tog en bild på de sorter jag har kvar, så kanske någon vet vilka det är?
(OBS: bilden kanske blir ganska stor.. )

Här är ett blad på den slingerväxt jag inte vet namnet på (ifall jag har rätt på de andra vill säga smile.gif )

/Stream (Västerbotten)
Ina
"Bönorna" är nog blomsterböna, man jag är inte 100 % säker... har inte sått Nelsons blandade själv...

Bilden på fröpåsen i inlägg nr två visar luktärtor, ipomoea och krasse. Fröna som är fotade tror jag är luktärtor (dom runda) samt ipomoea.

Bladbilden är Indiankrasse - en släkting till vanlig krasse. Den får gula, fransiga blommor och den "klättrar" med bladen... bladskaften snor sej ett varv runt andra växter eller vad dom nu kan få tag i.
EmmaGold
Tack till er båda för hjälpen! wub.gif
Det verkar helt troligt!
Om inte annat lär det ju visa sig med tiden, men jag kunde ju inte låta bli... Man blir ju SÅ nyfiken biggrin.gif

Om bilden på fröpåsen är en sorts krasse och det sedan är indiankrasse så är det ju två olika sorters krasse i påsen då. Roligt!

Pumpan är jag spänd på också. Fast det är bara en av dem fröna som har grott ännu så länge iallafall. Får väl vårda den ömt då wub.gif

Tack än en gång för era svar på ännu en jobbig fråga från lilla mig tongue.gif
Stream
Tillägg: Jag hade inga "bönor" i min fröpåse =) Men jag sådde tre av varje sort (trodde jag) och har fått väldigt många "blomman för dagen", så det kanske blir olika färger på dem då?

/Stream (Västerbotten)
EmmaGold
Jag har också fått en jätte massa med blomman för dagen! Jag tror säkert att det är olika färger på dem. Det hoppas jag verkligen! Både dem vita och dem svarta fröerna på din bild borde ju vara blomman för dagen men inte av samma färg kanske? unsure.gif
Jag kommer bli så besviken om alla är blå mad.gif
Stream
Ja, precis (både de vita och de svarta).. För mig spelar det ingen roll vilka färger det blir och jag vet inte vilka som egentligen är vita frön och vilka som är svarta unsure.gif Så vad jag har fått märker jag först när det är för sent, i så fall (men det gör inget om alla är blå wink.gif )

Jag har varit tvungen att toppa mina flera gånger för de har ränt iväg så mycket på höjden. Hoppas de grenar sig och blir fina nu bara smile.gif
EmmaGold
CITAT (Stream @ 03-06-2004, 23:37)
Ja, precis (både de vita och de svarta).. För mig spelar det ingen roll vilka färger det blir och jag vet inte vilka som egentligen är vita frön och vilka som är svarta unsure.gif Så vad jag har fått märker jag först när det är för sent, i så fall (men det gör inget om alla är blå wink.gif )

Jag har varit tvungen att toppa mina flera gånger för de har ränt iväg så mycket på höjden. Hoppas de grenar sig och blir fina nu bara smile.gif

Jag var för en gång skull duktig och märkte mina så jag vet vilka som är vilka. Men det blir ju ändå överraskning!

Mina har också börjat ränna iväg lite så jag ska också toppa dem samt rota dem jag nyper av så får jag massor med plantor.
Undrans hur jag ska få plats med allt bara wink.gif
Tante Morgan
Halloj!!
jag sådde en likadan påse "gott o blandat" från nelson förra året och hade som du bara aningar om vad det kunde vara. Det var jättespännande att se vad det blev av det!!
Jag fick underbara blomman för dagen i rosa, lila bått och vitt...suck de är så hjärtskärande vackra!!!:wub: wub.gif
och PUMPA!! Jag hade ingen aning om att det var pumpafrön med och gissa om jag blev överraskad. Den växer ju i monsterfart! blink.gif laugh.gif En enda planta ringlade sig runt hela min balkong - upp över dörrren, ut över räcket och in till grannen!!! Men åh så rolig!!

Lycka till med din odling!
EmmaGold
CITAT (Tante Morgan @ 11-06-2004, 23:14)
Halloj!!
jag sådde en likadan påse "gott o blandat" från nelson förra året och hade som du bara aningar om vad det kunde vara. Det var jättespännande att se vad det blev av det!!
Jag fick underbara blomman för dagen i rosa, lila bått och vitt...suck de är så hjärtskärande vackra!!!:wub: wub.gif
och PUMPA!! Jag hade ingen aning om att det var pumpafrön med och gissa om jag blev överraskad. Den växer ju i monsterfart! blink.gif laugh.gif En enda planta ringlade sig runt hela min balkong - upp över dörrren, ut över räcket och in till grannen!!! Men åh så rolig!!

Lycka till med din odling!

Åh vad roligt! Bara ett frö av dem jag tror är pumpafrön har grott men tydligen räcker det nog gott o väl! tongue.gif biggrin.gif
Jag tycker också att det är otroligt roligt att få pumpa med. Inte bara det vanliga som luktärter.
Blomman för dagen älskar jag också och jag har sått dem ända sen jag var liten wub.gif Många grodde vilket jag gillar.

Däremot var det en massa frön som aldrig grodde mad.gif Det var bara en böna, en pumpa, många luktärtor och många blomman f dagen.
Flera sorters frö grodde alltså inte alls. Men det blir nog bra ändå hoppas jag unsure.gif
Sulawesii
Jag är nästan säker på att jag har fått humle-plantor och fjärilskrasse (förutom det som redan skrivits) ur den där blandningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon