Christoffer
03-06-2004, 21:51
Vad är detta för växt?
Trodde först Lungört, men den här växten är mycket högre.
Christoffer
03-06-2004, 22:27
Tackar! Det är härligt att slippa undra mer!
...sorry....

men har inte vallört lila blommor....officinalisen....?
Nej det har den inte, men knopparna är lite lila/rosa just när blomman slår ut.
Ja visst är det en vallört, men inte den "äkta", den som heter "äkta vallört" Symphytum officinale. Äkta vallört har mycket riktigt violetta blommor, och den är sällsynt.
Det här är uppländsk vallört, symphytum uplandicum och den är ganska vanlig på kulturmarker.
Har några plantor själv, tycker den är underbart vacker, men det sprider sig riktigt rejält med rotskott! Det går inte så fort, men desto mer stabilt. Själv har jag klippt gräsmatta runtomkring, och gräver upp lite plantor ibland - är inte så svårt att hålla i shcack, än så länge i alla fall.
Den dag jag tröttnar drar den väl iväg antar jag...
/amaira
Christoffer
04-06-2004, 08:31
Har uppländsk vallört också medicinska egenskaper? Inte för att jag ska inta den, men jag gör en tavla med pressade medicinalväxter och då är det bra att veta...
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2004, 09:34
Har man för mycket vallört i trädgården kan man tillverka utmärkt växtnäring av den.
http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Jag har fått tipset att klippa av en stjälk vallört och stoppa ner i vattentunnan för att använda som växtnäring. Det ska tydligen var jättebra. Är det någon som vet något om det?
Pia
Enkelt svarat: nej.
Det är inte den man använder. Även om jag tror att den är så nära släkt att den innehåller ungefär samma läkande ämnen. (som absolut inte ska ätas!)
Den uppländska vallörten, är en fertil (kan fortsätta föröka sig medelst frö)hybrid (korsning) mellan den äkta vallörten, och fodervallört.
Samma släkten brukar ofta innehålla samma "ämnen".
Det är den äkta vallörten som är officinalis, det vill säga, används som läkeväxt.
Jag antar att du redan vet att det latinska tillägget"officinalis" eller "officinale" (och liknande) betyder just det: "använd som läkeväxt".
Eftersom jag "är på gång" berättar jag lite kort om vallörten (den officinella). Läs om du vill, eller hoppa bara över det.
Den är en av folkmedicinens äldsta och mest användbara läkeväxter (fast det finns gott om väl använda sådana).
Det är den stora roten som använts, främst till att läka benbrott med. Även att läka svårläkta sår.
Namnet talar om dess användning. Det svenska namnet vallört, kommer från "vall", eller "välla", som betyder (betytt) "svetsa, läka ihop".
Den har också kallats för vällört, och benvälla.
Det latinska namnet symphytum kommer av grekiska symfyein, som betydre ung, "växa samman". (läser jag i en av mina böcker)
Den har intagist invärtes genom tiderna, men det ska man som sagt INTE göra, av några olika anledningar.
Nyare undersökningar tycks bekräfta dess läkande egenskaper just bertäffande sår och benbrott. Den är sårläkande, antibakteriell, och stimulerar cillväxten.
Man gör en gröt av roten, till omslag.
/amaira.