Flinga
Jag köpte en Phalaenopsis härom dagen i en blomsteraffär. Den stod i en sån där plaststrut som dom brukar göra. När jag kom hem med den och packade upp den, så upptäckte jag att den var helt hängig.

Nu, ungefär en vecka senare har snart alla blommorna sjunkit ihop och bladen skrumpnar mer och mer.

Idag tog jag upp den ur krukan, rensade den, klippte bort döda rötter och packade in den i vitmossa och la sen in den i en plastpåse - så som jag läst härinne att man kan göra.

Men när jag städade bland rötterna så såg jag att vissa utav dom var alldeles gula (se bilder i album). Jag lät dom sitta, men skulle jag ha klippt av dom istället?
Jag tror dessutom jag har köpt fel vitmossa! sad.gif
Jag lyckades nog få tag i sån där man har i julljusstaken och det är väl helt fel? Funkar det absolut inte med sådan mossa, och isf varför inte?
Sen undrar jag om, och i såfall hur ofta, man ska öppna plaspåsen och fukta mossan, eller ska man bara låta den vara?

Bilder från min (misslyckade?) räddningsaktion finns i mitt album!
Fenja
Om jag vore i dina kläder skulle jag gå tillbaka med plantan till affären jag köpt den i och be att få en ny eller pengarna tillbaka.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Mossor är gröna det där vita vi har i adventsljusstaken är en lav ingen mossa.

Alpiner i Halmstad har bra information om vitmossa och hur du gör iordning lämpligt substrat åt den att växa i.
http://hem.spray.se/saxifraga/odling.htm

Själv skulle jag nog inte ha börjat plantera om växten när jag såg att den hängde jag hade gått tillbaka till affären och bytt den. Men den verkar ju ha en hel del friska rötter så det finns nog ganska stor chans att den tar sig.
Flinga
Ja, jag skulle också ha gått tillbaka och bytt den, om det inte var för att jag köpte den när vi var och hälsade på några vänner på andra sidan skåne sad.gif
Usch, vad dum jag känner mig nu! Jagade runt byn idag till alla blomsteraffärer på jakt efter vitmossa, blev t o m utskrattad på ett ställe när jag frågade! unsure.gif

När jag kommer till sista stället och frågar efter vitmossa så säger hon att hon har lite hemma. En anställd i en blomsteraffär borde väl veta att hon säljer lav inte mossa?!

Är det helt kört att använda lav istället för mossa, för riktig vitmossa verkar omöjligt att få tag i...?
GoSatta
orchidehuset i Stockholm brukar alltid ha vitmossa inne. Jag vet att dom säljer näring via posten så dom kanske kan skicka vitmossa också??

http://www.orchidehuset.se/
Thea
...jag trodde vitmossa (sphangum) växte i närmsta skogsdunge? smile.gif Den håller ju fukten bättre än Renlaven (den i ljusstakarna vid jul), så det är därför man använder den, kan jag tänka mig.
GoSatta
den håller fukten bra men ska även inehålla något antibakteriellt medel som tydligen ska vara bra, men största fördelen är nog att den håller fukt bra.
Flinga
Ja, det växer kanske i varje skogsdunge...får väl ut och leta då!

Usch, jag som trodde att jag gjorde något bra, så blir det bara fel sad.gif
pejori
har du ingen vitmossa, går det bra med en badsvamp som klipps i små bitar rolleyes.gif rolleyes.gif
det klarar den tills du får tag i rätt.
köp aldrig en inplastad orcidee dom hatar plastpåsar!!! sad.gif sad.gif
Det är inte ditt fel att affären inte kan sitt jobb. mad.gif
lolo
Flinga, du har inte gjort nåt fel. Det är affären som sålde orkidén som bär skulden till detta. Sorgligt att den anställda inte visste bättre om vitmossa kontra renlav. Vitmossa kan du som sagt plocka ute i naturen för eget bruk, och den har jag själv använt vid "operation rädda orkidé"- tillfällen. Jag tror också att din orkidé kommer att klara sig, med tanke på bilderna du hade. Rötterna såg gröna ut och inte direkt ruttna eller så. En vitmossekur kommer att göra susen, tror jag! smile.gif Vitmossan måste hållas fuktig i plastpåsen (som gärna luftas) så en dusch med sprayflaskan då o då är bra! Undvik bara bladrosetten som kan ruttna om den får vatten på sig. Meddela oss gärna med ord och bilder hur operation rädda orkidé går!/Ann-Louise smile.gif
Flinga
Jag gjorde det här räddnings försöket i måndags. Igår, onsdag, öppnade jag påsen och skulle byta till rätt mossa, sån där sphangum. Då hade redan tre av fem blad gulnat helt sad.gif

Det verkar ju inte alls funka bra med vitmossa, eller gör jag väldigt fel?

Irriterande är det i alla fall mad.gif
pejori
nej. du gör inte fel huh.gif huh.gif
men glöm inte att lufta i påsen varje dag. wub.gif wub.gif
öpna påsen och andas i den några ggr innan du sluter till den igen. Stäng inte helt, utan låt det vara en liten öppning upptill. smile.gif smile.gif
hoppas det går vägen smile.gif smile.gif
Flinga
Idag är det ännu värre!

Nu har den bara ett grönt blad kvar, plus att rötterna har blivit alldeles "mosiga"

Inga gröna fingrar här inte blink.gif
GoSatta
en fråga på samma ämne men som inte har något med tråden att göra igentligen.

Hur lång tid tar det för en Phalaenopsis att skapa nya rötter? dagar? veckor? månader?

Jag har nämligen ett antal småplantor satta i olika krukor och olika material för att kolla vilket som fungerar bäst men vet inte riktigt hur fort/sakta jag kommer att ser resultat?
Dr_Westerlund
Kan det vara så att du fick tag i "adventsmossa" och att den var behandlad med
"inte brinna" medel?
Vet inte hur det påverkar en växt, men det kan ju vara en förklaring.

AnnaLena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon