Jag har en sorts röda tulpaner, ganska låga, med rödstrimmiga vackra blad. Vad jag minns satte jag inte så många för två år sedan, som blommade iår... Har jag dåligt minne eller förökar de sig själva? Jag har också en alliumsort med låga stjälkar och runda vita blommbollar. De verkar också ha ökat i antal sedan de blommade för första gången förra våren..... Flera av bollarna är också ganska små. Jag känner mig lite korkad här, men jag har faktiskt ingen aning om lökar kan föröka sig.....
azofia
08-06-2004, 12:43
Jodå de ynglar av sig. Det kan vara en bra ide att ta upp lökarna efter några år och dela på dem så att de inte står för tätt. Grattis till förökningen!
eml
08-06-2004, 15:21
I.a.f allium frösår sig också rejält om man låter blommorna gå i frö och stå kvar. Trodde gräsmattan invaderat en av rabatterna men vid närmare granskning och eftertanke så inser jag att det är myriader av "alliumstrån" då vi lät fröställningarna stå kvar länge förra året (tycker de är rätt dekorativa efter blomningen också). Det lär väl ta några år innan de frösådda lökarna blir stora nog att blomma, men den som väntar på något gott...
kerstin z5-6
08-06-2004, 17:41
och tulpaner är ettåriga -de gör nya lökar varje år -trivs de blir det fler
Mi70
09-06-2004, 14:03
Nu känner jag mig genast klokare, tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.