Full version: Vitlökskräm
Annica i Sörmland
Hej!

Såg att det letades recept på vitlök för ett tag sen.... Jag har ett kanonrecept på en kräm som passar perfekt till grillat i de flesta former, alltså kött, fågel och grönsaker. Har inte testat till fisk men det går säkert bra det oxå!

Man tar 4 - 5 vitlöksklyftor och skär dem i mindre bitar. Dessa fräser man sedan i lite olivolja, eller annan olja, i en kastrull. Låt dem bara få lite färg och ta kastrullen av värmen. Sedan rör man ner en burk Kesella, light eller vanlig. Nästa steg är att mixa allt till en slät smet, röra ner lite salt och peppar. Jag brukar låta krämen stå i kylen innan den serveras. Den brukar hålla sig fräsch ett par dagar, även om den aldrig hinner bli så gammal i min kyl! biggrin.gif

Hoppas att det smakar![SIZE=7]
stina
Låter smarrigt och enkelt! Måste testas till grillningen i helgen!

Hälsningar Stina
ps. Ser av ditt namn att du är från Sörmland. Jag har lantställe på Kvegerö (söder om Vagnhärad) ds
Tittiluringen
Hejsan!

jag efterlyste vitlöksrecept för ett tag sen och tar gärna detta till samlingen låter jättegott!

Tack!

Kram Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon