Katti med torpet
Jag är nog en dålig människa, åtminstonde dålig skördare för större delen av förra årets vitlöksskörd blev kvar i jorden. Får väl skylla på husbygge...
Efter att blasten vissnade ner glömde jag bort dem men i våras blev jag tydligt påminnd för nu verkar det som om förra årets sättklyftor har blivit till lökar och där har varenda klyfta nu har skickat upp sina egna blad och vill göra ännu fler lökar.
Hjälp, vad göra? Det här kan väl aldrig bli något som är värt att skörda?
Kan jag plocka upp lökarna och använda dem som utsäde till nästa år, hur skall jag i så fall förvara dem till dess?
Mia, zon 3
Plocka färsk vitlök under sommaren (mildare än torkad, du kan använda blast & allt. Verkligen mums...) och till hösten kan du plantera isär smålökarna så blir de som utsäde. Du behöver inte ta upp dem. Jag hittar aldrig alla vitlökarna när jag skördar, så det blir alltid så hos mig.
Lycka till!
Katti med torpet
Tack för det, då finns det ju gott hopp om att kunna göra något vettigt av det hela.
Försämmras vitlöken om man använder eget utsäde? Det verkar ju som jag får fler och fler för varje år så att köpa nytt utsäde verkar ju dumt om det inte påverkar kvalitén negativt?
Mia, zon 3
Jag upplever att de blir bättre och bättre när man använder eget utsäde. Om du har plats kan du ju göra 50/50 och jämföra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon