Full version: vinbärsbladsaft
Åsa, mälardalen zon 2
Saft av vinbärsblad

Ger ca 2 ½ liter saft

2 liter svartvinbärsblad (ganska fast packade i måttet)
2 liter vatten
2kg strösocker
3 citroner
50g citronsyra

Skölj bladen och lägg dem i en rostfri bunke.

Koka vatten och socker till en klar lag, häll den över bladen.

Skölj citronerna och skala med en potatisskalare av det gula. Lägg skalen i bunken. Pressa saften ur citronerna och häll i bunken med ev. fruktkött och kärnor.

Sätt till citronsyran. Rör om lite i den heta blandningen. Låt det hela kallna. Ställ sedan bunken övertäckt i kylskåp i 5 dygn.

Sila saften genom silduk. Häll upp på väl rengjorda flaskor och ställ kallt. Eller frys in i mindre förpackningar.

Det som är kvar i silduken kan läggas tillbaka i bunken. Häll över en liter kallt vatten. Rör om och sila och du har fått en utspädd eftersaft som bör njutas tämligen med detsamma.

(receptet ursprungligen från Allt om mat nr 11, 1986)
Siri
Intressant,,,,
Brukar bara göra te på dessa blad, detta var något nytt för mig som känns spännande att prova. Hur söt blir den egentligen?
Fenja
Det blir världens bästa måltidsdryck och törstssläckare! Men jag har inga citroner i min! Siri! Du kan ha i mindre socker, det är bara att späda på med lite sockerlag om det inte blir sött nog! Jag gillar INTE söt saft så jag brukar använda mycket lite av detta.
Mvh
Fenja
Mumintrollet
Här borta i österlandet kallas drycken Villnäsdrycken eller "Louhisaarenjuoma" eftersom receptet påstås härstamma från släkten Mannerheims hemgård Villnäs/Louhisaari gård i Askainen.

Påminner onekligen om de tidigare varianterna

Villnäsdryck

5 l vatten
5 l svartavinbärsblad
50 g citronsyra
ca.1 kg socker

Häll kokande vatten på bladen och låt sedan svalna.Tillsätt citronsyran. Låt stå över natten,sila,Blanda i sockret, låt blandningen kokaupp och rör om tills sockret löst sig. Låt svalna och häll på flaskor.

Kan ju också dela med mig ett recept på mjöd. Det är denna mjöd som hör till Påsken här i Finland. Enligt traditionen är munkar, struvor och mjöd ett måste när det är påsk här i Mumindalen.
Det här blir en rätt stor sats men man kan bra halvera den om man så vill.

Mjöd

1 citron
8 l vatten
1/2 socker
1/2 farinsocker
en flaska öl
1/4 tsk jäst
russin,socker
Pressad citronsaft och sockret läggs i en stor kastrull. Koka upp vatten och häll över.Låt blandningen svalna. Tillsätt jästen och ölet. Låt mjöden jäsa till följande dag. Lägg några russin samt lite socker(en tsk) på buteljer. Sila mjöden och tappa det sedan på flaskor. Korka låt sta framme i rumsvärme över dagen. Förvara sedan kallt. Mjöden är klar att drickas när russinen flyter upp. (Sådär 5-6 dagar senare) tongue.gif :
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon