Full version: Framsidan
anncharlotte
Efter att ha i alla fall gjort ett försök med att få baksidan av mitt hus i trevligt skick, känner jag nu att det är dags även för en liten insats på framsidan.
Där finns en gräsplätt utmed huset (rött tegel) ca 10 x 3 meter, framför detta en häck av vanlig sort, vet inte vad den heter men man ser den överallt, små lite flikiga blad. Häcken är ca 150 hög och grön på utsidan, och brun i mitten, lite andra växter har letat sej in härochvar den ser mao inte särskilt kul ut.
Solen kommer på eftermiddagen, vid tresnåret ungefär till husväggen, till häcken lite tidigare.
Så vad jag hoppas på är lite förslag om vad jag ska hitta på. Ska jag gräva upp min häck och sätta något nytt eller kan jag få den till att bli lite roligare på annat sätt ? Kan jag tex drastiskt klippa ner den och hoppas på att den kommer se lite bättre ut när den kommer igen.
Huset är en 60 tals låda, tegel och fyrkantiga fönster inget annat så något som muntrar upp fasaden skulle ju också behövas.
Tar gärna emot förslag på det också, men inget svårskött, det vet jag att vi inte klarar av. Bor i zon 5. Zon 4 växter funkar ibland säjer dom som vet !
Blir jättetacksam för alla ideer
smile.gif smile.gif
anncharlotte
Ingen som har något förslag ? Kanske i alla fall nät det gäller häcken Läste nånstans att man kunde klippa ner till 20 cm, vågar vi göra det ?
Betty
Skulle vara lättare att svara på det om man visste vilken sorts häck det är...
myskmadra
I höstas tog vi bort vår hagtornhäck på framsidan. Den var illa åtgången av någon sjukdom - svamp? - rödbrunaktigt. Vi tog bort och bytte till Thujahäck istället. Fräscht ljusgrön och luftig känsla. Det lyfte framsidan, verkligen. Sedan fräschade vi upp gräset med nytt på "metervara". Efter idog vattning så är det nu jättefint. Ev gör vi senare en halvcirkelformad rabatt invid husväggen.
smile.gif Hoppas du får lite inspiration!
Hälsningar!
anne
Är huset en så kallad sockerlåda eller??? vilken färg är det på huset??

När du skriver så ser jag ett fyrkantigt hus med en jättelång häck är det riktigt??

I så fall hade jag nog för att trolla lite anlagt ett par runda rabatter med lite trevliga skuggväxter och kanske något som svingar sig uppåt i mitten på rabatterna. Det finns många vackra och lättskötta växter som går att ha här.

Häcken hade jag nog klippt låg och sedan hållt den låg så att rabatterna syns. Kolla vilken sort det är och den lämpligaste tiden att klippa den.

kolla runt lite i albumen och hämta lite ideér där och inspiration.

Kramisar Anne
anncharlotte
Tack för era svar, jag förstår att det är lättare att råda om jag kan tala om vilken häck jag har, tittade i min trädgårdsbok men kunde inte hitta den, men den är hur vanlig som helst här så det är väl antagligen bara att fråga någon granne, dom vet nog.
Har bara inte hunnit med det än.
Jovisst kan man väl kalla det för sockerlåda, inte fullständigt platt tak bara annars är det så fyrkantigt det kan bli. Och så just nu en lång hög häck framför, kan inte bli mycket tristare än så ! Utav rött tegel är huset.
Tar gärna emot lite förslag på dom lättskötta växterna, har en känsla av att det behöver vara lättskött och tåligt för det är ju inte på denna sidan av huset vi vistas och det är lätt hänt att dom blir lite bortglömda. unsure.gif
Tirre
Tror det var i en tråd under "småprat" igår, som nån tipsade om senaste numret av "Din trädgård", där man gjort en inspaljerad plats av en framsida.

Jag blev själv nyfiken och köpte därför tidningen igår.
Eftersom det dessutom fanns ett reportage om bra skuggväxter av olika slag, så vidarebefordrar jag tipset till dig och hoppas att du kan få lite inspiration!
Fenja
Höstaster, praktlysing, hosta, phlox, ulleternell, krusmynta, nejlikrot, riddarsporre, blågull, brinnande kärlek, kärleksört, astillbe, nunneört, ormöga, vintergröna, jättevallmo, lungört är några av de väster jag har på vår skuggsida av tomten. Blandar du i lite vårblommande lökar, violer och alpvallmo, så har du blomning i pricip hela säsongen.
Mvh
Fenja
Cilla
Kan vara hagtornshäck du har med de flikiga små bladen du beskriver. När den blir äldre stammar den ofta upp sig också, och kan blir lite död här o var. När ma beskär den får den få eller inga blommor och bär.

Om du vill försöka få liv i den innan du bestämmer dig för vad du ska göra med den, beskär på vårvintern. Om du beskär radikalt - lämna några friska grenar med bladknoppar på varje planta.

Hagtorn vill inte bli helt nedskuren och det tar tid för en häck att bli 150 cm hög och tät igen om du beskär kraftigt. Inte alltid klarar hellr hagtorn att bli kraftigt beskuren.

Vilken funktion vill du att häcken ska ha? Insyns- bullerskydd, ge frukt och bär, ska den vara klippt eller friväxande, hur hög och bred får den bli?

En häck kan göras av spaljéväxter, ettåriga eller perenna slingerväxter, rosbuskar, frukthäckar, lägre buskar med ätbara bär, högre med blom, den kan bestå av olika buskar eller en art...
Eva i Norrköping
Men är det inte synd att ta bort en gammal uppvuxen häck...? Jag är väldigt förtjust i gamla knotiga häckar och träd och buskar, men det är klart smaken är ju olika. Men jag tänkerm ig att häcken skapar ett värdefullt skydd och gör lite av ett varmare klimat för de växter du ev skulle vilja plantera på framsidan. Du kan ju även plantera mot häcken s a s, och då blir den en grön och lugn bakgrund till dina växter.
carren
Råkade göra ett nytt inlägg av mitt svar, kopierar in det jag skrev på rätt ställe nu!

I nya AoT så finns det en 6 sidor med utförliga bilder och planteringsförslag för entrén. Kanske något att kika på?

Annars beror det kanske lite på hur ni tänker använda entrésidan. Sitter ni där och grillar/fikar på kvällen så att ni behöver häcken som insynsskydd?

Annars skulle nog jag överväga att kapa den eller i alla fall bryta upp den med ett par träd vars grenar får hänga ut över häcken. Det låter lite monotont med en låda till hus och så en lång, stram häck framför. Nummer ett tycker jag låter som att man bör motverka det kantiga med runda rabatter, böljande gångar osv. '

Det är ju också lite kul att låta framsidan få lite personlighet så det blir intressant att titta på för dem som går förbi (och för en själv när man kommer hem). Själv är jag ganska svag för att ta bort gräsmattan där den inte behövs. Gatsten/kullersten med inslag av buskar och perenner är SÅ snyggt! För att inte tala om marktäckare av olika slag! En av våra grannar har en liten trädgårdssnutt mot gatan i norr. Där har de valt att ha en stor sten, lliljekonvaljer runt denna. En berberis växer upp ur liljekonvaljerna. Jättesnyggt med liljekonvaljens lite runda blad ihop med berberisens taggiga och lite långsträckta grenar. Dessutom har de skippat gräsmatta helt och har istället vintergröna som marktäckare. Ett lågt, ganska glest brunlaserat staket ut mot gatan.

Det finns ju väldigt många enormt snygga skuggälskande växter som funkior, hasselört, vintergröna, treblad, strutbräken osv osv. Om ni har en mörk fasad så skulle det nog kunna vara fint att hålla färgskalan grönt-vitt.

Inte så konkreta förslag, kanske, men ta en titt i nya AoT, hoppas att du får många bra förslag!
anncharlotte
Tack alla !
Har ju nu fått en massa förslag som jag ska tänka över, jag tror i alla fall att ideen om vilken sorts häck det är jag har är rätt, känns välbekant tycker jag.
Vi använder inte framsidan alls, det är väl därför vi inte har brytt oss om att engagera oss i den tidigare. Är vi ute i trädgården blir det på baksidan, där är det större plats och mer sol. Har väl iofs ibland tänkt att det kunde vara fint att ha en plats att sitta på även på framsidan eftersom det är där vi kan njuta utav kvällssolen, men så är det katterna, dom kan vara ute tillsammans med oss bakom huset eftersom trädgården där är inhägnad, så det blir ju dit man går. För dom älskar ju att vara ute när vädret är fint.
Så igentligen tror jag inte att en uteplats på framsidan skulle bli använd.
Denna veckan har varit full utav arbete och väntan på kattungar så jag har inte haft tid över till att ens fundera på min trädgård. Men nu finns lite lediga dagar i sikte.
Kanske vi i alla fall då kan få till en plan över hur vi vill ha det, med hjälp av alla ideer här.
När det gäller häcken, så har den väl igentligen ingen funktion att fylla direkt, just nu gör den ju att förbipasserande inte ens kan se in genom våra fönster om dom inte är ganska långa, men det är ju inte direkt tanken, så klippas ska den ju om den ska vara kvar.
Helst skulle jag nog vilja gräva upp den och sätta något nytt, mindre och inte så dystert.
Bullerskydd behöver vi ju inte direkt, här passerar en och annan bil men inte mer, jag skulle tro att häcken idag knappt är en meter bred och att vi sen har ca 3 meter bred gräsmatta, så det är den platsen vi har att röra oss med. Höjden bör ju inte vara mer än att den går att se över i alla fall.
Jag gillade tanken på att ta bort gräsmattan och lägga sten istället.
Böljande gångar funkar därimot inte, så mycket plats är det inte.
Tack för alla råd ! Förhandlingar här i familjen kommer att påbörjas i morgon !
Det ska bli spännade att se vad det kommer att bli av det hela.

smile.gif smile.gif
tullmejs
Grus kan man också ha. Krypoxbär är något jag funderar på för egen del - underhållsfria så vitt jag vet, vintergröna, billiga (så man utan att lida kan riva upp dem om man kommer på andra tankar.)
anncharlotte
Det där med billiga var inte dumt ! Det kostar att ha trädgård det har jag märkt. huh.gif
Har varit och tittat på plattor idag, o vad det finns mycket snyggt. 200 kr kvadratmetern låter ju inte så farligt, ända tills man börjar räkna kvadratmeter . wacko.gif
Har börjat förhandlingarna här hemma, jag vill gräva upp häcken och maken vill klippa ! Som vanligt, vill vi inte samma sak. Kan ju i´detta fallet bero på att det blir han som får gräva mest. sleep.gif
Någon som vet om en hagtornshäck ( för jag tror att det är det vi har) har djupa rötter ? Går det att gräva upp den för hand ?

Hälsn Annch
Cilla
En vuxen hagtornshäck har rätt kraftiga, starka rötter. Sätter man något riktigt starkväxande som inte kräver så mycket av jorden räcker det att ta bort stubbarna. Fräser ni ned dem med en stubbfräs (hyr eller lånar) kan ni sätta de nya plantorna där stubben stod. Rötterna på de gamla fungerar som utmärkta gångar för de nya, och blir bra jordförbättring när de dör.

Men ofta är det är ett styvt jobb att byta häck, bäst är att gräva bra växtbädd för de nya också. Kanske kan du fundera på mindre arbetskrävande alternativ för att göra den gamla roligare. Beskära (vårvintern), plantera slingerväxter som väller utanpå den (tät bokharabinda eller mindre tät kaprifol, ettårig storblommande klockranka eller flerårig clematis t ex).

Gräsmattan på framsidan kanske rent av ska bytas ut mot ett hav av kattmynta? Eller göras om till en örtagård där ni kan skörda året om (nästan)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon