moka
Två frågor:

1. Ljusbruna svampar i gräsmattan, stora ringar, flera stycken. Vad göra för att bli av med dem?

2. Myrorna har flyttat in i komposten, mängder av myrägg o myror nu. Kan det vara för torrt?? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går nog inte att bli av med svampen, fruktkropparna som man ser är ju bara en pytteliten del av svampen det mesta finns under jorden och det finns inga medel man kan hälla ut som är så effektiva att det utrotar allt svampmycel.

Jag brukar också få in myror ett tag i komposten i början av säsongen och min kompost är inte för torr snarare något för blöt, jag brukar bara röra om de brukar flytta såsmåningom, tror det blir för varmt när den riktiga sommarvärmen kommer.
Ella
Jag har varit med om att det kommit myror i komposten, när den är torr.

Du får känna efter Den ska vara som en urkramad tvättsvamp ungefär. Tad du en näve kompost i handen och kramar allt vad du kan så ska det komma åtminstonr en droppe som i alla fall hänger där och kanske släpper..
carren
Myrorna beror förmodligen pa ått det är väl torrt i komposten. Lyft ur materialet, vattna med vattenkanna och lägg tillbaka. Då får du vatten jämnt födelat och på köpet rör du till det för myrorna, förhoppningsvis tycker de att du är en så dålig värd att de flyttar! Ett tips som jag läste i "Allt om kompost" är att lägga en trasmatta i plast ovanpå komposten. Då behåller den fukten bättre men kan fortfarande både andras och ta in fukt.

Svampen har jag ingen anng om!
moka
Tack för svaren.

Ska störa husfriden hos myrorna, röra om , vattna något(...men tycker nog där verkar rätt fuktigt.)
Svamparna får väl vara...inget att göra åt. mad.gif

Kanske de rent av är ätliga?? Nån som vet?

rolleyes.gif blink.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon