Totteboll
07-07-2004, 22:18
Har någon erfarenhet av kaprisodling i sverige eller vet var man kan få skott av en kaprisplanta?
Provar att länka dig till ett ställe som har frö i alla fall:
Impecta.seMvh
Fenja
Funkade INTE, men gå till Impecta och sök på kapris så hittar du det!
pepparmynta
07-07-2004, 22:46
Ingen erfarenhet, men det lät spännande.
Kaprisfrö hos Impecta
Jag vill minnas att kapris bör sås färska, se diskussion från det
gamla forumet , sällan det länkas dit numera!
http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=15526
netaave
12-07-2004, 11:32
Jag gör kapris av fläderbär, gröna och omogna.
Den blir helt ok, känns ingen skillnad mot "riktig" och ser likadan ut.
Jag kokar en lag på 2,5 dl ättikssprit, 1/2 msk vinäger och 1 msk socker, slår det över ca 1,5 l bär och låter det stå ett dygn.
Kokar sen upp alltsammans och låter det sakta koka 10 min. häller upp på små burkar, typ geleburkar.
Kul att ge bort.
Totteboll
14-07-2004, 11:30
Tack för alla svar. Nu ska jag börja experimentera med odling.
Jag brukade avsky kapris och det som jag trodde var kaprissmak, tills jag fick smaka kapris konserverad i salt. I stället för den sura ättikssmaken på kapris som man kan köpa i svenska butiker, så behåller kapris i salt den rena smaken av kapris. Den bästa kaprisen sägs komma från ön Pantelleria, där man alltid lägger in den i salt. Jag åkte dit för några månader sedan och kom även i kontakt med kapriskooperativet på ön. Tyvärr var plantorna små och beskurna då, för säsongen börjar inte förrän i maj. Jag hade till och med planer på att börja importera kapris, men fick senare höra rykten om att ett stort svenskt livsmedelsföretag står i begrepp att börja sälja kapris i salt. Då kommer nog priserna att gå ner från de löjliga nivåer de ligger på idag.
Angående fläderbär som kapris:
Prova kapris i salt, så kommer du förstå att kaprissmak inte är smaken av den ättiksinläggning som du gör med fläderbär.
P.S. I växthuset i Bergianska trägården finns en fin kaprisplanta som blommade med vackra blommor när jag såg den i förra veckan.
netaave
17-07-2004, 17:42
Tack för tipset, det ska jag göra.
Hörde av en bekant att all "billig" kapris man köper är oftast fläder, jag som trodde jag hittat nåt smart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.