silas
personligen har jag alltid haft mina balkonglådor på insidan av balkongräcket, för att nån har sagt någon gång att man måste det, och för att jag är en rysligt laglydig människa. men nu har jag precis flyttat till en lägenhet med betydligt mindre balkong än tidigare, och noterat dels att bara en enda ynka balkonglåda inkränkte betydligt på det övriga utrymmet, och dels att _alla_ grannarna har sina balkonglådor på utsidan!
efter mycket tjat från sambon, som inte ville ha balkonglådan hängandes över sin tekopp, har jag nu flyttat den till utsidan av räcket. förstärkt med dubbla hållare och en hel del ståltråd. så, vad anser odlas forummare? hur gör ni? wink.gif
Kattgräs
När jag bodde i lägenhet kollade jag vad som var OK innan jag satte upp lådorna. Om du inte vet vad som gäller, fråga hyresvärden/bostadsrättsföreningen. smile.gif
jerpan
Oavsett vad någon tycker är okej. Så är det du som blir ansvarig om någon får den på sig om den skulle falla. Det kan bli dyrt.
kristerh
När jag bodde i lägenhet hade jag alltid balkonglådan på utsidan,
om den är ordentligt uppsatt skall den inte ramla ner sleep.gif
du kan väl iakta extra försiktighet om du har gående precis under din balkong. man spar utrymme på att ha den på utsidan.
krister
evarina
Man får inte ha den på utsidan. Själv skulle jag inte våga ta risken att någon får den i huvudet.

(Men jag är lite obstinat angående det här, helt och hållet partisk tongue.gif )
kristerh
CITAT (evarina @ 10-07-2004, 22:36)
Man får inte ha den på utsidan. Själv skulle jag inte våga ta risken att någon får den i huvudet.

Vem skulle få den i huvudet om det inte finns några vägar eller dylikt under sleep.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns nog ingen riktig lag som säger att man inte får ha balkonglådan på utsidan, men det brukar finnas reglerför detta när det gäller hyresbolag, bostadsrättsföreningar mm.

Själv skulle jag ta risken att få en balkonglåda (eller jordblandat vatten) i huvudet ifall folk sätter upp lika fina blommande balkonglådor som man ser nere i europa överallt på husfasaderna, och där brukar de inte sitta på insidan, de hänger på utsidan även om det är en livligt utnyttjad shoppingata nedanför.
Copycat
Det finns hus som är kulturminnesmärkta, dom har balkonglådefästet permanent monterat på utsidan. Man får alltså inte ändra och sätta monteringen på insidan. Men i övrigt brukar det vara vanligast att den SKALL monteras på insidan. wub.gif
lavendel
Hej!
Jag skulle aldrig ta den risken att nån...människa eller djur...skulle bli träffad av en nedfallande balkonglåda....hur säkert man än tror sej ha förankrat den!
Och även om det inte finns nån väg under så kanske nån befinner sej där iallafall...kanske ett barn!!!
Det är självklart tycker jag att ha dom på insidan..har också en liten balkong proppfull med lådor och krukor...finns bara plats för en Baden-baden....så vi får turas om att sitta där ute.....men hellre det än att nån skulle komma till skada för att jag envisades med att ha dom på utsidan!!!
Lavendel rolleyes.gif
evarina
CITAT (kristerh @ 11-07-2004, 13:03)
CITAT (evarina @ 10-07-2004, 22:36)

Vem skulle få den i huvudet om det inte finns några vägar eller dylikt under sleep.gif
krister

Den lilla treåringen som cyklar förbi på gräsmattan? 10-åringen som hämtar sin boll? Grannen under? Grannens hund?
/E
Anne-li
hmmmm, då borde man ha ALLA balkonglådor på insidan oavsett om man bor i lägenhet eller villa......bor själv i villa och i mitt kvarter har så gott som alla hus lådor på balkongen, trappräcket eller under fönstren, har aldrig hört talats om att en låda trillat ner. Jag menar det är lika stor risk att lådan trillar ner om den sitter under ett fönster som om den sitter på en balkong även om skadorna kan bli större i de fall den skulle trilla från balkongen. Det är väl ändå fastsättningen som är den springande punkten.... håller med om att vad vore våren - sommaren utan alla prunkande balkonglådor! Känns som det är större risk att sätta sig i en bil och åka iväg än att gå under en ordentligt fastsatt blomsterlåda....

Fram för mera balkonglådor till folket tongue.gif

Bilder på min balkong finns i mitt album - därunder går hela familjen varje dag - kommer inte in i huset annars....

// anneli...
lavendel
CITAT (Anne-li @ 21-07-2004, 15:54)
hmmmm, då borde man ha ALLA balkonglådor på insidan oavsett om man bor i lägenhet eller villa......bor själv i villa och i mitt kvarter har så gott som alla hus lådor på balkongen, trappräcket eller under fönstren, har aldrig hört talats om att en låda trillat ner. Jag menar det är lika stor risk att lådan trillar ner om den sitter under ett fönster som om den sitter på en balkong även om skadorna kan bli större i de fall den skulle trilla från balkongen. Det är väl ändå fastsättningen som är den springande punkten.... håller med om att vad vore våren - sommaren utan alla prunkande balkonglådor! Känns som det är större risk att sätta sig i en bil och åka iväg än att gå under en ordentligt fastsatt blomsterlåda....

Fram för mera balkonglådor till folket tongue.gif

Bilder på min balkong finns i mitt album - därunder går hela familjen varje dag - kommer inte in i huset annars....

// anneli...

Hej Anne-li rolleyes.gif !
Men..om nu nån skulle trilla ner så är det en jäkla skillnad på den kraft den träffar marken från en villa och från en balkong flera våningar upp!
Och...jag kan bara inte fatta varför man tar en sån risk.......det verkar så meningslöst....jag odlar för min egen skull....inte för att skapa nån tjusig fasad.... ändå är det mina lådor som syns på långt håll...fastän dom sitter på insidan!
Lavendel
*Laika*
Ja men, nu är det vällan också den faktorn medräknad att om man bor ett par trappor upp o vill njuta av sin fina utsikt. Då är det vällan inte så himla trevligt att en männska ytterligare ett par våningar upp håller på o vattna sina blomster. Jag har för mig att jag hört den förklaringen nån gång förut. mvh. Laika
wolkenkrabber
ska man ha dom utanpå borde man hält inte ha hål i botten på dom, det är ju iten så roligt om det troppar ner och skvätter jordigt vatten på din bolkong när du sitter och äter frukost eller solar eller nått
ulrika88
Tror också att regeln om balkonglåda innanför räcket kan bero på att jordblandat vatten etc kan rinna ner på gatan/gannen under etc snarare än att den kan falla ner. Även om det är ett problem också förstås.
godivaex
Hej,

I mitt hyreskontrakt står det att man inte får ha balkonglådorna på utsidan. Kolla i ditt kontrakt eller med hyresvärden är mitt tips.

Jag har en STOR balkong. Ändå funderade jag ett tag på att ha lådorna på utsidan men då skulle jag ju inte se blommorna ordentligt förrän de växt till sig!
Netten
När jag bodde på tre trappor satte jag alltid lådan innanför räcket för jag vågade inte riskera att den skulle trilla ner även om risken nog var ytterst minimal.

Ett år satte vi och grannen upp amplar på loftgången. Stora snygga med härligt frodiga petunior. En blåsig dag så lossnade en av grannens amplar men som tur var gick ingen på gångvägen nedanför just då. Plastkrukan såg ut som en kraschad lerkruka efter det fallet.
wolkenkrabber
amplarna går ju att fästa bättre så inte krokan hakas av i blåst, sen en blåsig dag går det ju att haka av dom och ställa ner dom på en pall eller balkong golvet,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon