Full version: Vit blågull ?
lena:-)
Visst fínns det vit blågull , men vart ? Någon som har det i trädgården ?
Läste om det i en gammal trädgårdsbok som jag har. Hur kan man få tag på det, nån som har goda förslag.?
wub.gif wub.gif wub.gif
Copycat
Hejsan Lenasch ! Jag tror t.o.m. att Vit blågull är vanligare än blå. Jag förstod inte dom första åren varför blomman hette Blågull, när den var vit. Förra året hittade jag äntligen en liten blå planta hos blomsterhandlaren. Jag blev tyvär av med mina vita när jag ordnade med pallkragarna, annars hade du gärna fått frön av mig. Jag har tyvär bara dom blåa kvar nu. Men jag är säker på att det finns många på Forumet som har vita, som du kan få frön av. wub.gif
Betty
Jag köpte min vita blågull på en handelsträdgård förra året.

lenasch, pm'a din adress så skickar jag frön!
Viveka
Vit Blågull heter detsamma som vanlig blå, fast med ett 'album' för vit på slutet, d.v.s. Polemonium coeruleum album. De flesta prydnadsväxter har en albinoform, och får då ett album på slutet av namnet, liksom rödbladiga former ofta heter 'rubrum' eller 'atropurpureum', (för vilket förstås betyder röd) och brokbladiga oftast heter 'variegatum'. (Växtlatin är användbart ibland, jag känner Trädgårdsamatörer som knappt talar ett ord engelska, men ändå glatt reser utomlands och för långa och lyckliga samtal på växtlatin med sina utländska kolleger).

Apropå Trädgårdsamatörer, kan jag verkligen rekommendera denna illustra Förening för alla som gillar att fröså. De har varje år en frölista på åtskilliga sidor, med massor av intressanta fröer, alla donerade till föreningen av medlemmar, och till en bråkdel av kostnaden för samma fröer i handeln. Jag har skaffat mig många ovanliga växter till en billig penning på det viset.

Trädgårdsamatörer är för övrigt de minst amatörmässiga av alla trädgårdsägare man kan tänka sig; de har ofta en mycket omfattande kunskap, särskilt inom sina specialområden. Trädgårdsamatörer brukar vara ivriga samlare, och utmärkande för släktet sägs vara är att de alltid har avvikande former av 'vanliga' blommor, t.ex vita blåsippor och blå vitsippor (eller röda förstås). Båda mina föräldrar var ivriga Trädgårdsamatörer, så jag hade glädjen att känna många idag legendariska personer, som Thor Svantesson och Åke Stadigh (mannen som sades kunna rota en tändsticka). Det finns t.o.m. en bok med biografier om en del av dem, fast jag har glömt vad den heret nu. Kanske någon annan vet?
kiki
Vit blågull....inte alla växter som har tre färger/färgreferenser i namnet...
Betty
CITAT (Viveka @ 25-07-2004, 14:11)
Det finns t.o.m. en bok med biografier om en del av dem, fast jag har glömt vad den heret nu. Kanske någon annan vet?

Den heter Amatörerna, tolv trädgårdsälskare.
Randi Mossige-Norheim har skrivit den och Charlotte Gawell har fotograferat.
Sylvia
Här en glad Amatör till! Här är förresten STA:s hemsida: STA
Sollan
Lenasch...
Jag har vit blågull som frösår sig hejvilt. Kan ta frön åt dig om du vill.
/sollan
Ullet
Jag har tre sorters blågull, en mörkare blå en ljusblå o en vit. Kan ta frön om nån är intresserad senare i höst.
Gunvor Nilsson
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=78999

Jag har ett vit-varigierat exemplar men tyvärr så lär den vara steril så det går inte att föröka med frö.

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon