Full version: Varning
Sidor: 1, 2
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 21:30)
Nu pratar du med mig som om jag vore dum. wink.gif vilket jasg inteär det vill jag lova biggrin.gif Vad gör jag annars här tongue.gif

tycker inte alls att du är dum rolleyes.gif rolleyes.gif
*Laika*
Tycker inte jag heller, det finns det andra som är så det räcker o blir över åt oss alla. mvh. Laika
andreas i uppsala
Personer som istället för att försvara den andra sidan går ut med person påhopp är de som inte vet något med tanke på att de istället för att skriva för den andra sidan går och kör med sån här smörja. Jag tycker istället de som håller på på det sättet istället själva ska lära sig att det finns personer med andra åsikter. Jag tror nog att de står i de flesta böcker om man letar noga tongue.gif blev lite invecklat, men de som är smarta nog förstår vad jag menar

Det är alldeles för mycket sånt här.Istället för att gå på de svaga kan ni gå på mig.Jag tar ändå ingen skada vid efter 8-9 år i skolan, där det dagliga språket är långt värre än vad jag någonsin hört på några forum.
pejori
som jag sagt tidigare, så tycker jag absolut inte att du är dum. rolleyes.gif
om du har uppfattat det så, så ber jag om ursäkt. det var det inte min avsikt att såra dej ohmy.gif ohmy.gif
jag tycker också att andra ska få ha en annan åsikt än den jag har smile.gif smile.gif
men nu är det så att den som väljer att arbeta inom den sociala sektorn har en grundläggande människosyn som går ut på att hjälpa dom svagare i samhället rolleyes.gif rolleyes.gif
annas skulle man inte kunna arbeta med människor. wub.gif wub.gif
att jag sedan försöker ha en ödmjuk inställning till att vi alla kan hamna på livets skuggsida, tycker inte jag är fel eller ser som personligt påhopp biggrin.gif biggrin.gif
*Laika*
pejori, jag hoppas att "dom svagare i samhället" är brottsoffren du syftar på. Brottslingar är inte dom svaga, det är dom som gör andra svaga med sin kriminalitet. Bättre förebyggande åtgärder, fånga upp tonåringar som håller på att krisa ur. mvh. Laika
pejori
CITAT (Laika @ 28-07-2004, 22:08)
pejori, jag hoppas att "dom svagare i samhället" är brottsoffren du syftar på.

avser nog både och i det fallet wub.gif wub.gif
andreas i uppsala
Återigen så blir jag inte sårad av ord tongue.gif Bara av galningar på permision som slår mig med hjärnrör.

Alla hoppas väl att det ska finnas något gott i andra(vilket är mänskligt) men man börjar ibland undra på det. Bara för att man tror på det goda ska man heller inte tro blint på det som vissa gör. Alla människor är inte goda och ska behandlas med en nypa salt, och människor som begår brott på brott, mord på mord ska behandlas med en hink salt.

Utan olika åsikter skulle världen inte vara kul att leva.
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 22:12)
Utan olika åsikter skulle världen inte vara kul att leva.

så rätt. så rätt biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
gillade din saltliknese laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Faktiskt så har Andreas rätt i mycket av det han säger.
Ang. Estländaren som kom till Sthlm. och mördade en man
bara för att få sitta i svenskt fängelse.... Är intehan det första och enda
exemplet som skickats att avtjäna straffet i sitt hemland wink.gif
Detta trots att det i lagen står inskrivet att man kan skicka "bovar" att avtjäna straff i sina hemländer såvida de inte riskerar dödsstraff där.

Svenska fängelser (de flesta) har en standard som vida överstiger sjukhusen där svårt sjuka människor får dela rum med tre andra för dem helt obekanta och också svårt sjuka. sad.gif

Ang. matkostnad så har jag systerson som varit kock på häkte i många år och han tyckte att det var förskräckligt vad lyxigt de intagna levde matmässigt.
Där var det inte fråga om 5,40Kr/portion som skolmaten i hans hemkommun fick kosta... nej det billigaste gick på ca 45kr/portion ohmy.gif

Har också ett exempel där en mördare dömdes till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning... 3 (tre) månader efter mordet gick han med näsan i vädret på varuhuset och smilade överlägset... han var frisk och fri att börja sin "återanpassning" till samhället.
Saiai
CITAT (Laika @ 28-07-2004, 15:00)
Det pjoskas alldeles för mycke med kriminella. Är dom inte svenskar så kan man vällan skicka dom tillbaks till deras länder, istället för att bekosta kost o logi en massa år. Det är rena hotellvistelsen för många i sverige, bra mat, utbildning och pengar till på köpet. vad är det för straff? Arbeta i fängelset o tjäna pengar på det, dom är vällan för fan inte anställda heller. Sätt dom på en öde ö o låt dom klara sig på att självhushålla. Släpp ner en bal med mat o låt dom fixa resten själva. Det ska vällan vara ett straff o inte en internatskola. Att sen svårt sjuka människor får vård i stället för fängelse är bara att beklaga. Det skulle inte få förekomma, låt dom jävlarna sitta av straffet och SEN kan dom få behandling. mvh. Laika

vällan...?
Ralf
CITAT (Felix matte @ 28-07-2004, 22:38)
Faktiskt så har Andreas rätt i mycket av det han säger.

Andreas har kanske rätt i en del saker men han säger felaktigheter oxå. sorry!

Slut för mig.
andreas i uppsala
som........ wink.gif
KURT
CITAT (andreas i uppsala @ 29-07-2004, 13:02)
som........ wink.gif

" Vad naiva ni är. Typiskt kvinnor (inte alla)."

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=1a46...4&t=17282&st=30
andreas i uppsala
Ja, det är sant. Svenskar är naiva, och det är ingen nyhet. Vi är kända att vara det.

Kom igen, bättre kan ni
ylle
CITAT (andreas i uppsala @ 28-07-2004, 21:23)
Det är samma sak med en mor som inte straffar sina barn. Såna barn lär sig inte vad ett nej är och det är inte bra, tro mig

Man behöver inte straffa barn för att de ska lära sig det, det är bara att vara konsekvent och inte ändra sig om man nu har sagt nej.
"Ingen blir snäll av stryk" säger Bamse.
Jag har också varit arg och använt maktmetoder mot mina barn, men det är inget jag är stolt över, eller som ingår i min syn på uppfostran.
Att straffa. överlagt, inte i stundens vrede tycker jag är fel.
Som man sa förr "aga för barnets egen skull".
Förresten så tycker jag att barn också kan få chansen att lära sig argumentera för sin sak. "Man är väl inte sämre karl (eller kvinna) än att man kan ändra sig.
jendah
Så vitt jag vet behöver straff inte vara lika med stryk... utan kan också vara andra konsekvenser... Det viktiga med ett "straff" är väl att personen/barnet som får det förstår varför och att "straffet" är i propotion till "synden" som begåtts?
Dessutom är det ju skillnad på att göra något fel en gång eller flera gånger (efter första gången är ju personen/barnet medvetet om att han/hon gör fel...)
ylle
För mig är straff detsamma som hämnd. Det gör ingenting ogjort, utan bara värre.
jendah
straff är absolut inte det samma som hämnd i mina ögon... hämnd är inget jag skulle ägna mig åt... men vad gör du ex. med ett litet barn som hela tiden vill pilla på spisen??? Eller som konstant slår på andra barn???(har set det...)
Barnet kan skada sig själv/andra enormt - men genom att du ser till att barnet vet att det finns vissa konsekvenser av dess uppförande (och jag menar INTE stryk) kanske du kan lära det att inte fortsätta beteendet...
Om det inte hjälper att prata med barnet förstås - det är ju trots allt det bästa!
birgitek
Jag ser inte straff som hämd utan som konsekvens av en handling. Om en brottslig handling inte får några som helst konsekvenser är det ju samma sak som laglöshet.
Birgit Ek
jendah
CITAT (birgitek @ 29-07-2004, 21:00)
Jag ser inte straff som hämd utan som konsekvens av en handling. Om en brottslig handling inte får några som helst konsekvenser är det ju samma sak som laglöshet.
Birgit Ek

precis smile.gif
ylle
Ja, det är jättesvårt.
Små barn som inte förstår måste man helt enkelt hindra, barnskydda hemmet osv.
När mina ungar gick på dagis berättade de där att de hade "empatiträning": Den som har gjort illa någon annan får, tillsammans med en vuxen, klappa om den ledsne.
Det handlar ju om att lära sig förstå att det känns lika hemskt för en annan människa som det skulle kännas för mig.
Tja, det här är långt ifrån trädgård (fast barn är ju också växande varelser).
Tro inte att jag är någon perfekt morsa, eller vill verka som det. Så är det inte.
Men jag vill inte att vi människor ska kränka varandra med flit, för det skapar bara hat och elände.
ylle
Förra inlägget var alltså ett svar till jendah
ylle
Jag tycker inte heller att de som skadar andra och förstör ska få gå lösa och bara fortsätta med sitt beteende. Jag vill inte heller drabbas av dem.
Fast oftast finns det ju sociala förklaringar till brottslighet. Det finns ju faktiskt de som med hjälp kan ta sig ur t ex missbruk och ett destruktivt liv.
jendah
CITAT (ylle @ 29-07-2004, 21:06)
När mina ungar gick på dagis berättade de där att de hade "empatiträning": Den som har gjort illa någon annan får, tillsammans med en vuxen, klappa om den ledsne.
Det handlar ju om att lära sig förstå att det känns lika hemskt för en annan människa som det skulle kännas för mig.

Kan mycket väl vara den sortens konsekvens som jag menar... Det beror på barnet - dess personlighet, ålder, förmåga att förstå mm.
Straff - framför allt när det gäller barn - får ABSOLUT INTE vara förnedrande! Att förnedra någon har bara motsatt verkan, ett barn som känner sig förnedrat får det bara svårt i livet.

Och jag menar det som händer bortom allt hindrandet och skyddandet - du kan tyvärr inte hindra och skydda ditt barn från allt! Ibland måste du sätt gränser och göra TYDLIGT "att passerar man över den gränsen finns det konsekvenser" (åter igen beroende på personlighet, ålder, förmåga att förstå mm). Varje person har olika förutsättningar - och du måste anpassa dig till det när du sätter både gränser och konsekvenser!
Tapio
CITAT (ylle @ 29-07-2004, 20:52)
För mig är straff detsamma som hämnd. Det gör ingenting ogjort, utan bara värre.

Halaj!

Vi hänger dig inte för att du har stulit en häst, vi hänger dig för att hästar inte skall stjälas.

Seneca

//T
*Felix matte*
Poliserna har gjort ett bra jobb. Alla fyra rymlingarna är nu
åter bakom lås och bom.
pejori
slutet gott. och ordningen är återställd rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif smile.gif
Fenja
Amen.

Mvh
Fenja
andersen
Fast så är det ju inte riktigt, dom har ju haft hjälp att rymma tycker att det måste utredas innan man kan säja att ordningen är återställd.

Och medhjälparna ska straffas för det.
Fisan
O nu sitter dom djäklarna i tv o tycker synd om sig själva.....

Öka deras straff med 10 år... minst!
TeliaNet
tony olsson pratar om vårdarnas arbetsmiljö, det äcklar mig!
alex
CITAT (Fisan @ 30-07-2004, 22:31)
O nu sitter dom djäklarna i tv o tycker synd om sig själva.....

Öka deras straff med 10 år... minst!

De kommer troligen att få ett längre straff än vad de skulle fått annars då de garanterat inte kommer åka ut på minimi tiden, dvs. 2/3 av deras fängelse straff, utan de sitter snarare av hela tiden så du kan nog vara ganska nöjd i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon