Full version: Potatisskorv
miall
Jaha, så skulle jag börja skörda min potatis, en stor skörd är det, tre plantor räcker för en stor omgång till hela familjen. Men så ser jag att de är drabbade av vad jag gissar är skrov - som små skrovliga ärr på alla potstisar. Då undrar jag om man kan äta dem? Eller är det som då de blir gröna - måste slängas. Vore ju trist att slänga alla dessa potatisar. Vågar man ge dem till barn? Och hur undviker jag att få skorv nästa år?

undrar Mimmi - premiärpotatisodlaren
Betty
Nej, det är inte som med grön potatis som man inte ska äta.
Du behöver inte slänga potatisen, den är fullt ätlig, även för barnen trots skorven.
Den ser bara inte så trevlig ut som skorvfri potatis...
Det bildas lätt skorv på potatisen om det tidigare var gräs på den plats där man har gjort sitt potatisland.

Saxat från nätet:
Potatisskorv
Skorvsjukdomar som förorsakas av strålsvampar kallas allmänt för potatisskorv. Strålsvamparna som ger skorv trivs i väl kalkad (pH över 6), torr och varm jord. Skorven förstör potatisens utseende, men har ingen betydelse för skördemängden.
Sorter som är motståndskraftiga mot potatisskorv är bland annat Nicola, Hertha, Ostara, Pito och Van Gogh. Det effektivaste sättet att bekämpa skorv är att hålla marken sur, pH 5,5 - 6, genom att före planteringen tillföra okalkad torv. Torra somrar minskar bevattning av potatislandet i juni-juli förekomsten av skorv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon