Eva Swahn
Jag tänkte belägga marken mellan huset och vedbon med kullersten. Nu är denna yta olika sorters "grus" med ogräs.

Stenarna kommer att vara ganska stora för det är en raserad gammal stenmur som jag kommer att använda, som inte längre fungerar som avgränsare.

Nu undrar jag:
Hur viktigt är underarbetet om det redan nu är en markyta som är "gårdsplan", sen 70 år tillbaka, alltså inte matjord eller dyligt.

Ska man lägga den "kulliga" eller "flata" sidan av stenen uppåt - det vill säga den som man beträder.

Jag har granskat olika kullerstensanläggningar och har funnit att det verkar finnas olika principer. En del (kankse nyare anläggningar?) är väldigt "kulliga" (bara estetik?) medan andra är väldigt släta. Hur har man tänkt? Halka på vintern? Halka vid regn? Bekvämt/obekvämt att gå på? Finns det några olägenheter med naturstenslagd gårdsplan?
Killensomvillhagrönafingrar
Jag är absolut ingen expert men har lagt 30 ton under det senaste året för eget bruk.
Ang att dagens stenläggning är mer "kullig" tror jag kan bero på att dagens stenläggare inte har samma tid och erfarenhet. För att då en fin och slät yta med kullersten krävs det en hel del jobb, men jag tycker det blir mindre halt då det blir mer vertikala ytor.
Jag känner att det är rätt lätt att vricka fötterna om man inte gör ett gott jobb.

Hur mycket arbete du skall lägga på underlaget är inte helt lätt att säga då jag inte sett hur gruset ser ut idag. Men eftersom jag gjorde det från grunden så gjorde jag så här, dött material, geotextil, 5 cm 2-5 grus, kullersten. Mellan kullerstenen kan jag rekomendera att fylla ut med lite finare material (ex stenmjöl) och sedan vattna så att alla hålrum fylls ut.

Kullersten är underbart att jobba med, lite tungt och klurigt till en början, men snart lär sig händerna och ögonen se vilka stenar som passar var och då går det rätt snabbt.

Det senaste jag lade var i ett dike som gränsar mot en stenmur, så nu slipper vi ha en massa ogräs där och muren syns mycket bättre.

Innan du sätter igång rekomenderar jag att du skaffar ett par rejäla skinnhandskar, en gummiklubba och bra knäskydd. Ta korta pass till en början för man upptäcker många nya muskler man inte visste att man hade
unsure.gif

En liten rolig detalj är att man kan bygga fia formationer ex byggde vi in ett stort A på ett ställe då vårt efternamn börjar på detta. Dessutom lade vi en spiral med en vacker blå sten i mitten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon