Mi70
Idag fick det vara nog, den ilska jag haft uppdämd i säkert en månad nu, fick sitt utbrott idag mitt på dagen, hel-ilsk över att nästan hela min salladsodling (10 sorter!!!), större delen av mina rabatter och krukor, (dahlian finns det ingen chans för, och jag får vara glad om rudbeckian green wizzard ens orkar överleva vintern efter åtskilliga kalätningar!) varit snigelmat i flera veckor. Tre kartonger snigelgift har inhandlats och strötts ut, till ingen hjälp, de ratar giftet till viss del, och kastar sig över mina växter. Gifter ligger kvar och ruttnar i rabatten och regnet........

Jag tog på mig handskar och begav mig ut i grönsakslandet, rev upp varenda salladsplanta, nu överblommad och dan, och fyllde 2 stora lövkorgar som stjälptes i hushållskomposten. Lite hämnd fick jag därmed, då sniglarna inte kommer att överleva den komposten, då den är en helt stängd komposttunna.............. smile.gif

Det har kännts helt hopplöst iår, och en sådan ojämn kamp att jag ibland inte orkat leta och ha ihjäl sniglarna, utan bara låtit dem vara och tittat bort istället.......de är så små och pluttiga också, svåra att få tag på....... wink.gif sad.gif sad.gif mad.gif

Till och med mina gladioulus har de ätit fulla med hål..............

Jag bara undrar när de skall försvinna...........hur kallt skall det bli för att de inte skall vilja käka mera?

Hur har ni haft det med snigelbekämpningen? Någom mer än jag som tvingats ge upp kampen mot de äckliga sniglarna........?
wolkenkrabber
ajjdå låter jobbit, du skulle ju kunna göra som ja läste på att annat forum att du låter dina barns väner sova över på ETT villkor, att dom sammlar ihopg 20 sniglar styck, din trädgård blir rent och barnen har roligt smile.gif
Kattgräs
CITAT (Mi70 @ 15-08-2004, 19:04)
Hur har ni haft det med snigelbekämpningen? Någom mer än jag som tvingats ge upp kampen mot de äckliga sniglarna........?

Jag har gett upp. ALLA mina nyplanterade växter gav de sig på, utom borstnejlikan (tror jag det är). Till och med krusmyntan är äten nerifrån och upp, det finns ännu några blad kvar i toppen men de får nog inte vara i fred. sad.gif

Myskankor lär vara bra på att äta sniglar.
Igelkottar äter också sniglar.
Katter äter inte sniglar, i alla fall inte tillräckligt många.
Kanske skatorna tar en och annan snigel mellan raiderna på äpplena?

Annars får vi hoppas på en riktig vinter och en torr försommar. Våra vanliga sniglar överlever ganska bra. Mördarsniglarna (spansk skogssnigel) lär vara lite känsligare för kylan.
Britt-Marie i Bohuslän
Använd snigelgift- vi har hållt på i 5 år nu, det funkar. Blir i alla fall mindre av de eländena.
De älskar Dahlior, nu har vi prunkande Dahlior med 1 hg snigelgift runt om sig. Dessutom påstås det att det återanvänds, sniglar som dör av giftet äts upp andra sniglar som också dör. Vet inte hur långt det går i kedjan.

Vad tusan gör man???? mer än att försöka.
Inga från Närke
CITAT (Britt-Marie i Bohuslän @ 15-08-2004, 21:25)
Vad tusan gör man???? mer än att försöka.

Jag har haft mycket trädgårds/vinbärssniglar hos mig inga andra sorter. Har gjort detta: Plockat dem i en hink och hällt på varmt vatten så är den saken ur världen. Inga gifter i alla fall. /Inga
Lena N
CITAT (Britt-Marie i Bohuslän @ 15-08-2004, 21:25)
Dessutom påstås det att det återanvänds, sniglar som dör av giftet äts upp andra sniglar som också dör. Vet inte hur långt det går i kedjan.

Och hur går det för igelkottar som äter förgiftade sniglar? Kanske rent av tar med hem och bjuder ungarna. huh.gif
Mi70
Men står det inte på paketen att snigelgifter bara är farligt för sniglar???

Att plocka dessa små små sniglar med händerna är omöjligt..... Vissa är ju mindre än en cm långa......................... unsure.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon