Full version: Små träd
Evin
Jag har precis lagt färdigt vår nya gång (foton kommer senare) och ska ta itu med rabatten så småningom. Jag kommer att ha en grusad liten gång brevid den stenlagda gången, med lite infällningar med tex pion, funkior etc.

Vad jag funderar på är vad det finns för träd som man kan sätta utmed gången som inte får stora rötter som river upp plattorna om ett par år.
Jag funderar lite på stamrosor, syren, hibiskus eller blåregn. Jag hade tänkt att sätta 3-4 träd (på 12 meters gång). Har ni några förslag på andra varianter? Nackdelen med mina förslag är att de ser tråkiga ut på vintern.

/Eva - gillar sin nya gång
Cilla
Alla prunus har lite vekare rötter, prydnadskörsbär, japanska körsbär osv som också är lite mindre träd och som blommar vackert på våren. Jag tycker de flesta prydnadskörsbär har vacker stam på vintern, men en som riktigt utmärker sig är Prunus serrula, glanskörsbär, med en enastående vacker stam som glänser illrött.

Ett annat träd som syns på vintern är kopparlönnen Acer griseum har lustigt nätt bladverk och en koppar- och bronsfärgad stam. Växer långsamt, blir max 5 meter hög.

Kopparlönn Acer Griseum

Glanskörsbär prunus serrula

Jag antar att du bor i zon 1 eftersom du funderar på blåregn. Då kan du med god jord förvänta dig fin tillväxt på t ex en P serrula där barken redan efter ett par år blir det mest lysande du har i trädgården merparten av året.

Ett annat vintervackert träd är näverhäggen Prunus maackii (kallas också gulbarkig hägg mm). Den har guldgul till kopparfärgad stam den med, växer snabbt och har inte så grovt rotsystem som brukar välta plattor.

Näverhägg
Evin
Tack för dina fina förslag smile.gif
Håller absolut med dig om att Prunusen har fin stam smile.gif
Jag tänker vidare smile.gif
Hur långt in på hösten kan man plantera träd?
Eller ska man vänta till våren?

/Eva - Vill ha sin gång färdig snaaaart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon