|
Tack för att ni inte halshugger mig för mina åsikter. Något förvånad dock att jag inte fick mer påhopp.... Kanske jag ändå inte är fel ute???
Men vad har beachwolleyboll modet med feminism att göra?? Jag anser att många av idrottsmännen också "catwalkar" dvs spelar på sitt utseende och försöker se intressanta ut.... "läckra häckar" finns väl inte bara hos häcklöparna??
Men jag undrar fortfarande på vad den "sanna" definitionen på feminist är... ni verkar ha så olika åsikter..'
manschauvinisten fjodor
Enligt. Prismas nya uppslagsbok, 1992: feminism 1 medvetenhet om kvinnoförtrycket i olika tider, samhällen och klasser 2 rörelse som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället genom en ekonomisk, politisk och social kamp för kvinnans frigörelse. feminist person som deltar i den självständiga ekonomiska, politiska och sociala kampen för kvinnans frigörelse och ett samhälle utan förtryck.
Det var en definition.
Beachwolleyboll har inget med feminism i sig att göra. Men man skulle kunna se det (damernas små kläder) som ett uttryck för en åsikt som säger att kvinnor ska vara sexiga och snygga hela tiden. Oavsett var de gör. Det skulle man kunna kalla för "antifeminism". Om man vill. Jag kommer inte med sanningen.
Hela vårt samhälle har blivit mer och mer individualiserat och sexualiserat. Vad det beror på, med vilka metoder man ska arbeta mot det, kan man bara komma fram till själv. Ingen kan komma med "facit".
wolkenkrabber
24-08-2004, 10:50
som jag har hört det vantrivs killarna i becahvllybollen för att de e för varmt med linne och shorts,
CITAT (wolkenkrabber @ 24-08-2004, 11:50) som jag har hört det vantrivs killarna i becahvllybollen för att de e för varmt med linne och shorts, Som sagt.. Har inget med feminism att göra.. Men ni får gärna diskutera det hur mycket ni vill.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2004, 10:09) Beträffande könsroller så har människor av olika typer sin uppfattning. Tyvärr struntar naturen i detta och trampar på i sina gamla ullstrumpor. Är det inte lustigt... Människan är mästare i att förändra sig själv. Vi har uppfunnit jordbruk, skrift, industri och lönearbete, biltrafik, rymdfart, you name it. Därmed har vi också inordnat oss i beteenden som är helt främmande för det levnadssätt som vi biologiskt är byggda för - och de flesta av oss ifrågasätter det sällan. Men när man börjar diskutera könsroller, t ex arbetsfördelning i familjerna, då blir den där "naturen" plötsligt högintressant i mångas ögon. Än lustigare är, att mycket av det som anförs som naturligt av de gamla mönstrens förkämpar (jag syftar då inte på någon av deltagarna i denna tråd) härrör från det tidiga industrisamhället eller möjligen jordbrukssamhället. Men det det enda verkligt naturliga, den enda epok som varade tillräckligt länge för att sätta några större spår i vår genuppsättning, är jägar- och samlarstadiet. Jag undrar om någon (ens den mest inbitne miljöfundamentalist) vill leva precis som vi gjorde då.
Feminism och könsroller är ett svårt ämne att diskutera. Vad som är typiskt manligt/ kvinnligt beteende ligger djupt rotat i vårt samhälles traditioner. Vi tillskrivs redan när vi föds olika egenskaper beroende vilken biologisk könstillhörighet vi råkar få. Det finns massor av undermedvetna värderingar som vi som vuxna tillskriver det nyfödda barnet.
Jag såg en dokumentär om genusarbete i skolan, där lärarna filmade sitt arbete. Efteråt utvärderade de sitt arbete och kom fram till att de helt omedvetet hade behandlat flickor/pojkar olika. De la tex ofta handen på axeln på flickorna, men de blev mer ignorerade av läraren. Pojkarna fick mer plats och uppmärksamhet.
Visst är vi fysikt olika, ingen kan väl påstå något annat? Men vårt beteende anser jag är socialt betingat. Flickor föds inte med inre drifter att leka med Barbie, mer än pojkar föds till att leka med bilar. Vi blir uppfostrade till att vilja det.
Feminismen går som sagt ut på att få ett jämlikt samhälle. Vi borde börja se mer på individens möjligheter, istället för att focusera på könstillhörighet.
birgitek
24-08-2004, 19:10
Hjälp, vad är jag för något, en mullig kvinnogris, tittar på OS mest för alla vackra vältränade manskroppar. För att vara lite allvarlig så håller jag med Tesa, jag tar mej rätten att bestämma själv. Vägrar att låta mej tryckas in i ett fack av någon man eller någon annan kvinna. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 24-08-2004, 20:10) För att vara lite allvarlig så håller jag med Tesa, jag tar mej rätten att bestämma själv. Vägrar att låta mej tryckas in i ett fack av någon man eller någon annan kvinna. Birgit Ek Det är ju precis det som alla har rätt till! Men tyvärr så finns det ju normer som säger hur man ska vara som kvinna eller man. Det är ju det som är så trist.. För både män och kvinnor.
Jag jobbar i en väldigt mansdominerad värld....och irriterar mig kopiöst på att nästan allt är utformat efter nån som är för det första starkare än mig och 20 cm längre.....mina armar är inte alltid långa nog att nå runt inredningen för att binda korna.....fotsteget till traktorn sitter för högt upp...stegpinnarna såpass långt i sär att jag sliter ut höfterna... Länge försökte jag väl bita ihop och köra ändå men en vacker dag så insåg jag att jag faktiskt bara var ett "klent litet fruntimmer" och sa STOPP..jag är inte kroppad för det här....så nu gör jag det som jag klarar utan att slita ihjäl mig... Saker som min gubbe tycker är en baggis är jättetungt för mig..(och då anses jag vara stark för att vara kvinna...)
Nä min slutsats av mitt slit blev att;
Kvinnor är byggda för att sitta i grottan och amma barn och röra i grytan..möjligen gräva rötter och bära hem ved och sånt...medan män är gjorda för att slå ihjäl mammutar och släpa hem dom flera mil....
...om man ser det krasst fysiskt... ...sen har man säkert en massa instinkter och sånt som också skiljer könen åt ...men man skall ha RÄTT ATT SJÄLV BESTÄMMA om man vill hörsamma dessa eller ej...... Sossarna kallade vårdnadsbidraget för en kvinnofälla...själv upplevde jag hela debatten som ett hån....kvinnofällan (föräldrafälla...) för mig är att man ofta inte längre har ekonomisk möjlighet att VÄLJA att vara med sina barn när dom är små...
Ibland önskar jag faktiskt att vi var tillbaka på "grottstadiet" för jag tycker att hela samhällsutvecklingen är åt hel-ete.....sådetså....
*Laika*
24-08-2004, 22:02
Tesa, håller fullständigt med dig. vad kallar man såna som oss då? Antifeminister? mvh. Laika
Jaa du, Laika....vad kallar man såna som oss? ...tror att många kallar oss "förtryckta", "missledda", "svaga"....men då vet dom inte vilken STYRKA som behövs för att gå emot den "normala" normen...dvs att män och kvinnor skall vara lika i allt..... ..fast helst vill jag nog bli kallad MÄNNISKA....eller kanske det skall heta KVINNORoMÄNNISKA???
Vem påstår att kvinnor och män ska vara lika? Jag vill vara den jag är utan att någon berättar för mig "hur man är en bra mamma" eller vad som är "kvinnligt". Jag vill också bli kallad människa. Men jag ser ju att vissa människor behandlas olika beroende på vilken hudfärg man har, vilken religion man tillhör, vilken sexualitet man har och vilket biologiskt köns man tillhör. Det tycker jag är illa..
Maria i Helsingborg
25-08-2004, 08:14
cic CITAT Jag vill vara den jag är utan att någon berättar för mig "hur man är en bra mamma" eller vad som är "kvinnligt". Det var DETTA som jag trodde vi diskuterade......... Tyvärr inser man nog inte hur jäkla snedvridet vårt samhälle är - åtminstone hör jag till skaran som behövde få det skrivet på näsan på mig innan jag SÅG, genom utbildning. Och jag vill inte ha det så. Jag vill inte bjuda min dotter och min son detta! Könsroller, attityder och värderingar sitter förbannat fast rotat i oss. Det är mer sant än vad man (läs de flesta av oss) vill tro. "Be the change you want to see in the world"/ D. Lama
Jämlikhet vill väl de flesta ha... Men man får inte jämställdhet genom att försöka sätta sig över det andra könet, vilket många så kallade feminister sysslar med. Istället för att sträva för jämlikhet strävar de att göra kvinnans ställning bättre än männens på de områden de kan påverka, oberoende av om det finns orsaker till att det är ojämlikt eller inte (som ett exempel på det är en kvinnlig chef som för att "bättra på jämlikheten" väljer en mindre begåvad kvinna till en tjänst i ett mansdominerat företag istället för en skickligare man. På det sättet kommer man ju bara in i en ond cirkel, och det är just detta som jag märkt att många "feminister" roar sig med. Meningen är ju inte att männen och kvinnorna skall föra en ständig kamp för sitt eget kön, utan att de båda skall respektera varandras jämlikhet mer "naturligt".
Tesa och Laika, jag tycker det är jättetråkigt att ni känner att ni inte blir respekterade för era val. Samtidigt känner jag flera exempel på motsatsen - kvinnor som väljer att låta sina barn börja i dagis när den betalda föräldraledigheten är slut, och upplever att de får kommentarer och menande blickar av mammor i grannskapet som stannar hemma längre. Och märk väl att det är just kvinnorna som får kommentarerna - som är dem som "borde" offra sig mer för sina barn - inte deras män.
Nej, låt alla få respekt för hur de väljer att vara som människa i stället för att vänta sig att de ska vara på det ena eller andra sättet som kvinna eller man.
Kattgräs
25-08-2004, 19:12
CITAT (Tesa @ 24-08-2004, 22:53) Nä min slutsats av mitt slit blev att;
Kvinnor är byggda för att sitta i grottan och amma barn och röra i grytan..möjligen gräva rötter och bära hem ved och sånt...medan män är gjorda för att slå ihjäl mammutar och släpa hem dom flera mil....
...om man ser det krasst fysiskt... ...eller så kan du dra slutsatsen att traktorer är byggda för män. Ingenting är omöjligt - alltså finns en outnyttjad marknad för traktortillverkare med målgruppen "kortare lantbrukare" (alltså även män som inte är en-och-åttifem i strumplästen).
*Felix matte*
25-08-2004, 19:37
CITAT (Ingo @ 25-08-2004, 10:53) Nej, låt alla få respekt för hur de väljer att vara som människa i stället för att vänta sig att de ska vara på det ena eller andra sättet som kvinna eller man. Så sant som det var sagt! säger jag som varit "lyxhustru" med hemmavarande minderåriga i 37,5 år. Oavsett åsikt så är vi alla MÄNNISKOR och skall respekteras!
Fialotta
25-08-2004, 21:11
CITAT (Felix matte @ 25-08-2004, 20:37) CITAT (Ingo @ 25-08-2004, 10:53)
Nej, låt alla få respekt för hur de väljer att vara som människa i stället för att vänta sig att de ska vara på det ena eller andra sättet som kvinna eller man.
Så sant som det var sagt! säger jag som varit "lyxhustru" med hemmavarande minderåriga i 37,5 år. Oavsett åsikt så är vi alla MÄNNISKOR och skall respekteras! Japp....däääär satt den...nu håller jag med här
CITAT (Felix matte @ 25-08-2004, 20:37) Oavsett åsikt så är vi alla MÄNNISKOR och skall respekteras! Just precis! Själv skulle jag uppskatta extra mycket att bli respekterad lika mycket som en man på löningsdagen.
annaridell
26-08-2004, 19:28
Hur gör man då för att lyckas ge barnen en "ej könsbunden" uppväxt? De påverkas ju när de börjar förskolan om inte tidigare???
CITAT (annaridell @ 26-08-2004, 20:28) Hur gör man då för att lyckas ge barnen en "ej könsbunden" uppväxt? De påverkas ju när de börjar förskolan om inte tidigare??? Oj.. det är en ganska STOR fråga.. Barnuppfostran är ett komplicerat och stort ämne som jag tror att det här forumet är för litet för.. Alltid trampar man på någons fot och den här tråden kan bli hur låååång som helst...
*Felix matte*
26-08-2004, 21:34
Numera verkar det som man måste fråga "expertisen" i allt. Inte sjutton kan någon tala om för dig mamma/pappa hur du/ni ska fostra barnet... det vet bara du/ni. Häromdagen såg jag i en tidning på nätet att man hade "skola" i hur man skulle Onanera!!!!!! Var o varannan dag möts vi av braskande rubriker som säger att vi skall göra si eller så. Min personliga åsikt är att detta bara är ett av alla knep att sälja lösnummer... men jag vet också att många unga människor fastnar och tror på allt som sägs.... Tråkigt!
CITAT (Felix matte @ 26-08-2004, 22:34) Numera verkar det som man måste fråga "expertisen" i allt. Inte sjutton kan någon tala om för dig mamma/pappa hur du/ni ska fostra barnet... det vet bara du/ni. Häromdagen såg jag i en tidning på nätet att man hade "skola" i hur man skulle Onanera!!!!!! Var o varannan dag möts vi av braskande rubriker som säger att vi skall göra si eller så. Min personliga åsikt är att detta bara är ett av alla knep att sälja lösnummer... men jag vet också att många unga människor fastnar och tror på allt som sägs.... Tråkigt!  håller med dej men man får väl vara som man är, när man inte blev som man skulle
Ja, Felix matte..du har så rätt i vad du säger..... Tyvärr så tror jag att alla dessa pekpinnar om hur du"ska" göra och vara och.....skapar en osäkerhet..man litar inte längre på att det kommer av sig självt...men det gör det för dom allra flesta om man bara vågar känna efter ..tror jag....både det där med onani och föräldraskap.... Jag retar mig allt oftare på alla "så här gör du" artiklar.....i både trädgårdstidningar och annat.... ..varför står det inte "så här gjorde vi" eller "så här kan du göra".....????? Ge förslag i stället för att få folk att tro att man inte kan tänka själv.... Tänk själv ..det är en direkt order...
CITAT (annaridell @ 26-08-2004, 20:28) Hur gör man då för att lyckas ge barnen en "ej könsbunden" uppväxt? De påverkas ju när de börjar förskolan om inte tidigare??? När jag som mamma för första gången skulle köpa leksaker till min lilla flicka, född -77, så köpte jag lika många bilar och tåg som dockor och nallar. Hon ratade alla bilarna och tågsetet men vyssjade och matade dockorna och nallarna. Sönerna, födda -79 och -82, har aldrig brytt sig om dockorna, däremot har de gärna lekt med bilarna. Dessa skillnader kunde ses i ett mycket tidigt stadium, redan i ettårsåldern. Så att lyckas ge barnen en "ej könsbunden" uppväxt är nog tyvärr en omöjlighet.
.....jag gjorde också så som Betty...och dottern har väl varit en "pojkflicka" som fiskat och klättrat och är rätt så duktig på att meka moppe...men ändå så har hon varit och är "flicka" ut i fingerspetsarna...med rosa kläder och krimskrams och dockor.... ..men äldsta sonen har alltid ÄÄÄÄÄLSKAT traktorer och bilar och aldrig ens sett åt dockorna nästan..bara när han fått nya syskon kanske...
Och dom har nog haft ganska så likadan uppväxt med småsyskon och så........så nog finns det mycket som är "medfött"...
Copycat
27-08-2004, 14:14
Hejsan ! Jag har så tätt mellan mina två yngsta barn, att dom fick presenter även när den andra fyllde år dom första 4-5 åren. När Pojken fyllde år fick DOM bilar och när flickan fyllde år fick DOM någon docka eller gossedjur. Det var aldrig tal om att det var flick eller pojkleksaker, båda ville ha samma saker ändå, dom fick lika saker fast olika färger bara för att kunna hålla reda på vems det var. Det fungerade jättebra, ingen superfeminist eller mullig mansgris blev det av dom heller, bara två helt underbara mjuka människor.
gammelnalle
27-08-2004, 14:14
CITAT (Felix matte @ 26-08-2004, 22:34) hade "skola" i hur man skulle Onanera!
bara är ett av alla knep att sälja lösnummer... LÖSNUMMER !!! fast i debatten vågar jag mig inte in..... (har alldeles för många goda/fina/ "vänner" av det motsatta stönet här på odla.. och hur man än vänder sig så har man ändan bak... och stöter sig med någon...) Men nog kan vi karlar "bättre" än som det är nu... björn
CITAT (Ingo @ 23-08-2004, 13:49) CITAT (cic @ 22-08-2004, 22:40) CITAT (andreas i uppsala @ 22-08-2004, 22:36) Är det någon som vet var man kan anmäla TV för att hela tiden visa nakna män?  Jämställt ska det va! Samma adress. Anmäl på bara. Ja, men bara om det handlar om reklam. TV-program anmäler man till Granskningsnämnden för radio och TV . För att svara på ursprungsfrågan - vet inte om jag som man i det här samhället kan kalla mig för god feminist med gott samvete, men jag är åtminstone en stark sympatisör. I så fall mest med typen likhetsfeminism. Tror inte att vi behöver betona olikheterna mellan könen, de verkliga skillnaderna (de som inte är kulturella) lär nog överleva av sig själva. Även trailers, dvs program"reklam" (om kommande program i en kanal) anmäls till Granskningsnämnden om man uppfattar dem rasistiska / könsdiskriminerande / etc etc. Dock visar de ju oftast bara snuttar av innehållet i ett program och trailerns uppgift är att visa programmet, så egentligen är det ju programmet som man ska anmäla... Men i vissa fall kan trailern vara vinklad så att den i sig uppfattas stötande. http://www.grn.seVad jag skulle önska är nånstans att anmäla DÅLIGA program / reklamsnuttar etc...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|