Bettson
Man kan undra. För tre år sedan löpte en tant i området amok angående snigelförekomst. Gick ut med flygblad och skötselföreskrifter i brevlådorna i området.
Enligt detta skulle vi inte få ha kompost, inte trädgårdsland, inte fruktträd, gräset skulle inte vara för långt helst inte mer än fem cm max tio osv. Vi undrade vad man då skulle ha trädgården till.

Det finns ingen som är någon stor trädgårdentusiast i området. Hysterin var total ändå. Det fanns grannar som fick fullkomligt tokspel för att de inte kunde släppa ut sina barn för mördarsniglarnas skull. Varför vet jag inte. De hade en total förkomst på 10 sniglar på 900 kvadratmeters tomt.

Nu klingade det hela av så småningom. Vi fick till och med koppla in och hälsovårdsnämnden som intygade att de inte alls hade sådana krav som tanten påstod. Efter två varma somrar och en kall vinter var inte sniglarna något problem. Lugnet lägrade sig igen.

Nu har det emellertid varit en regnig sommar och en ny grannfru som nu flyttat in fortsätter nu korståget. Jag har nyss fått en räjäl utskällning för att de hittat två sniglar i vår trädgård. De har hittar tjugotre i sin egen.
HOn tar tydligen rundor in i vår trädgård och inspekterar.

Man blir bara trött. Jag anser att man plockar de sniglar man ser och avlivar dom på ett humant sätt. Antingen med hett vatten eller genom att klippa. Förståsigpåmänniskan påstår att det enda sättet att ta död på dom är att lägga dom i salt. Detta tycket jag själv är djurplågeri.
Även en mördarsnigel har rätt att sluta sina dagar på ett humant sätt.

Hur mcyket skada gör sniglarna vid riklig förekomst egentligen?
Och skall man inskränka sitt trädgårdinnehav till att bara ha gräsmatta för att tillmötesgå grannarna? Eller rättare sagt en halvtidssambo som kommer varannan vecka och varken äger eller bebor fastigheten permanent. sad.gif
yla
oj jag e såå glad att jag inte har nära grannar
när du berättar sånt
har man trädgård vill man ju låta fantasin flöda
o djur leva
o halvtidssambosar flytta bort
mad.gif låångt
*Felix matte*
Herreguuud vad glad jag är att jag bor där jag bor ...
Aldrig någonsin har jag hört talas om såna fejder grannar emellan här hemma ohmy.gif
Här samsas vi och hjälper varandra... har kul tillsammans... vare sig vi bor i lgh eller villa. wub.gif
Gossen Ruda
Själv tar jag en tur då och då med sekatören. Klippiklipp är det bästa sättet. Finns inte sekatören med blir det ett stamp. Bakifrån så innanmätet har fritt utträde genom munöppningen. Huvudsaken är att det går snabbt som du skriver. Saltmetoden är djurplågeri. Kokning ok men lite overkill om uttrycket tillåtes.

En del grannar håller också efter kräken, en del inte. Det är deras ensak vad dom gör, ingen kan ställa några krav. Du får tom ha en snigelodling på tomten utan att nån har rätt att klaga. Givetvis får man inte gå in på andras tomter utan tillåtelse för att räkna sniglar.

Visst kan dom ställa till med stor skada vid massförekomst men att bli hysterisk är inte rätt metod. En sak är i alla fall helt klar, dom har kommit för att stanna. Det finns inte en chans att permanent utrota dom utom möjligen på något avskilt område, en ö t.ex.
pejori
jag tycker att du ska strunta i kärringen och ha din trädgård som du finner skönast ohmy.gif ohmy.gif
tala vänligt och bestämt om för ladyn att hon begår brott, när hon går in till dej utan lov. ohmy.gif ohmy.gif

håller med dej om att avliva dom humant, även om dom äter upp allt som finns om dom blir för många sad.gif sad.gif
då pratar vi om tusental mad.gif mad.gif
Bettson
Det har faktiskt varit lugnt i tre år. Vi hamnade mitt i snigelsmeten när vi flyttade hit men vi red ut stormen och det har varit bra sämja de följande åren. Vi har kännt oss accepterade med råge. Föresatsen har arit att vi inte vill ha grannfejder. Men man vill ju inte anpassa sig till obefintlighet heller.

Nya halvtidssambon däremot markerar revir så det stänker om det. Allt är fel. Bilarna som kör förbi på gatan skall polisanmälas. Bussen som kör förbi utanför skall minsann ändra rutt. Min mans älskade trädgårdsland tyckte hon inkräktade på¨deras tomt 5 cm. Jag kunde inte annat svara än att deras vildvuxna hallon inkräktade en halvmeter på vår tomt men att det inte gjorde något.

Vi har varit tvungna att byta fasaden i sommar. Ändå kräver hon att vi skall sätta upp nytt staket mellan våra tomter och vi hinner inte det i år. Vi är slutkörda och jättetrötta och har bara hunnit panela två sidor på huset.
Nu jobbar vi som galningar igen och vi har bara tagit ledigt en dag på hela sommaren.

Förra veckan så stod jag och tittade på den färdiga gaveln. Kära grannfrun kommenterade att det såg ju rätt hyfsat ut. Jag svarade vänligt att vi var ganska nöjda både med utförande och färg och att vi tyckte huset såg större ut.
Ett litet vasst leende kom i retur med kommentaren att det var den ljusa färgen som gjorde det. Det är likadant med kläder. Om medelålders överviktiga damer visste vad ljusa kläder gjorde med deras figur så skulle de inte visa sig ute. Så gick hon in och stängde dörren om sig.

Kvar stod jag i min trädgård och gapade som en fisk på land med mina tjogo extrakilon iklädd mina ljusa byxor och linneskjorta. Ikväll har jag lust att packa och flytta.
pejori
kan hon inte sätta upp staketet själv om hon nu så gärna vill ha det?
gör ni det så blir det fel det med smile.gif smile.gif
tänk om det blir för högt så hon inte ser över?

hå hå ja ja kärringar som inte har nått bekymer att hänga upp sig på, skapar dom för andra sad.gif sad.gif sad.gif
upplys henne om att när hon svälter, är du slank laugh.gif laugh.gif
wolkenkrabber
lägg sniglarna i hennes brevnkast vettja, ge kärringen vad na tål unsure.gif
cic
Men jösses! (ursäkta mitt språk) Vilken elak jävel! Det värsta som finns (förutom svältande barn, krig och annat elände) är bittra människor! Dom har liksom ruttnat inifrån och det enda dom kan göra är att låta alla i sin omgivning må lika dålig som de själva.

Vet inte vad mer man kan göra.. Ibland funkar det ju att bemöta dom med så mycket vänlighet och trevlighet att de inte kan värja sig. (Vi vet ju alla att man inte kan vara sur mot en person som ler mot oss. Förutsatt att det inte är hånleende såklart.) Fast det tar så otroligt mycket energi från en själv, och jag antar att du snart inte har mycket kraft kvar.

Hoppas att du kan hitta nåt sätt att åtminstone stå ut.
Bettson
CITAT (pejori @ 26-08-2004, 21:50)
hå hå ja ja kärringar som inte har nått bekymer att hänga upp sig på, skapar dom för andra sad.gif  :(  :(
upplys henne om att när hon svälter, är du slank laugh.gif  :lol:

Den var bra.... Tackar för kvällens smile, det känns lite bättre biggrin.gif biggrin.gif
pejori
lägg sniglarna nystekta och panerade på ett fat som du ger henne och tala om för kärringen att det är en delikatess och att du kommer att idka storodling i fortsättningen biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
annaridell
i förbifarten har jag läst en intervju med en som kallade sig häxa. Hon menade att ljusa kläder var bra om man var kraftig för de släppte ifrån sig energi och gjorde att kroppen blev slankare.... Hmm. Ja det kan man trösta sig med iallafall. Det gör jag när jag vill ha ljusa byxor.
Bettson
Tänk om man slapp tänka.... på kläder åtminstone. Om man bara dög som man var, om man var hel och ren.

Var det bättre förr kanske tongue.gif
pejori
både ja och nej smile.gif
ja det fanns inga mördarsniglar smile.gif
nej det var inte kul att få stryk i skolan och bo i dragiga kåkar wub.gif
Bettson
Inte var det kul att gå fyra kilometer oplogad väg till skolbussen heller.

Men å andra sidan så var man nog glad för mindre än vad man är nu.
Lite bortskämd har jag nog blivit med åren i alla fall.

Trögtänkt har jag blivit och mindre rapp i truten i alla fall. Hade jag varit yngre hade det inte tagit en vecka att komma på att jag skulle svara granntanten att hon skulle gå in och ta på sig något svart.

Fast kan det kallas visdom och livserfarenhet att inte säga allt man har lust att säga. wink.gif
pejori
så rätt, så rätt wub.gif wub.gif
Bettson
Tackar !

Nu har jag nog lugnat ner mig så mycket att jag kan gå och sova.
Inte blev det kvälljobbat för hjärnan höll på att koka över men vad är väl det mot en god natts sömn

Natti natti wub.gif
pejori
natti natti wub.gif wub.gif wub.gif
Mia, zon 3
Kära Bettson!
Tänk inte alls på vad sådana människor säger till dig! Ha precis vilka kläder du vill, inte 17 blir du vare sig smalare eller tjockare av det. Men om du slipper ha den oron i bakhuvudet så har nog kroppen lättare att lägga sig på sin favoritvikt (och gå inte på att den MÅSTE vara 20 kg minus.....)
Och vad gäller sniglarna - jag har ganska grundligt hört mig för om dem, bl. a. hos Gbgs naturhistoriska, där man forskar om dem. Där sade de att sniglarna är ganska stationära, dvs de rör sig kanske bara på ett område av 50 kvm under hela sitt liv. Alltså är problemet närmast koncentrerat till hennes egen tomt. Du kan ju alltid upplysa henne om att vildvuxna hallon är mycket bättre gömställe för mördarsniglar än ett älskat grönsaksland!
Och att du inte ens kom på att sänka dig till hennes nivå bevisar ju bara att du är en så mycket vackrare människa än vad hon är!
wub.gif
Monica M zon 4
Men stackars dej! Vilken hemsk människa du fått som granne. Det vore väl bättre att försöka hjälpas åt och lösa alla problem på ett lugnt och sakligt sätt än att komma med massa märkliga påhopp och påståenden som helt saknar grund!

Det du kan trösta dig med är väl att hon förmodligen inte kan ha nåt lyckligt liv och hon har säkert inte många vänner heller. tongue.gif

Vi har i år fått besök av mördarsniglar i vårt område men jag och närmsta grannarna har beslutat oss för att hålla extra koll och på allt och ta livet av så många vi hittar.

Maken hittade en stor häromdagen och ropade på mig för att få bekräftat vad det var för något. Jag sa att det var ok att ta livet av den och eftersom han stod med spaden i handen tänkte jag att det fixar han väl snabbt och lätt. Men tänk, stora, starka karln bara stod och stirrade på den och sa: Nej, jag klarar inte att ta livet av den. Sniglar är det värsta jag vet. tongue.gif Det slutade med att jag tog en stor sten och drämde i huvudet på den.
yla
ja du Bettson som flera säger så är du den vackraste männskan för du är vacker inuti ,som inte kommer på elaka kommentarer utan blir stum inför den där konstiga damens uttryck
o du märker ju att vi står på din sida,, försök att antingen ignorera henne eller som nån sa va glad o trevlig tillbaks

kramis från birgitta rolleyes.gif
Kakaduan
Tror också på att bemöta henne med vänlighet hela tiden. Det rycker gadden av de flesta! Berätta om det vid köksbordet efteråt så blir det något att skratta åt tillsammans - då får man distans!

Hon verkar ju vara milimetergeneral, så varför inte föreslå att ni gemensamt mäter och markerar tomtgränsen med ett snöre (tills ni får tid med staketbygget). Sedan lägger du igen biten av ditt land (om det nu går några centimeter in på hennes tomt) på hennes sida. Gräv sedan bort hennes hallon från din tomt och planera för ett plank (bygglov) eller en hög häck så slipper du ha med henne att göra mer.

Hennes elaka kommentarer säger mest om henne - inget om dig!

Kakaduan
Tirre
Bettson, käringen är en käring, du är ett gull!

Titta dig i spegeln och säg det minst 20 ggr innan du konfronterar tanten igen!

Och om man säger så här; hellre ett liv utan staket än inget liv alls... Fast det kanske är för sent för tanten att skaffa sig ett liv - hon verkar ju vara bitter in i innersta märgen.

Vet inte om jag ska tycka synd om er "riktiga" granne som har en sån sambo på halvtid, eller om man ska vara glad för att det bara är på halvtid...
Bettson
CITAT (Tirre @ 27-08-2004, 15:58)
Vet inte om jag ska tycka synd om er "riktiga" granne som har en sån sambo på halvtid, eller om man ska vara glad för att det bara är på halvtid...

Det är nog ungeför så det är. Mest synd om min riktiga granne som är så... trevlig och framförallt snäll.

Jag har alltid haft som princip att "mörda arga människors dåliga humör " med vänlighet. Jag har ju mänga år haft serviceyrke och ibland träffar man på folk som är så arga att inte bara telefonluren blir röd utan värmen sprider neråt sladden bildligt talat. När man varit otroligt vänlig tillräckligt länge hör de själva hur illa det låter och då lugnar det ner sig. Ibland har man fått små hälsningar på inbetalnigskorten med ett litet förlåt "hade en dålig dag".

Det är annorlunda med den här människan. Hon är inte arg och upprörd. Hon är iskallt beräknande elak och det vet jag inte riktigt hur jag skall hantera.

Min man föreslår att vi bara skall svara att eventuella förändingar diskuterar vi med hennes sambo eftersom han är fastighetsägare. Själv tror jag att den taktiken kommer att reta upp henne ännu mera eftersom hon så att säga "pinkar in revir".

Tror nog att jag skall försöka med attityden att har man inget trevligt att säga sina grannnar så kan man lika gärna vara tyst.
Sollan
CITAT (Bettson @ 27-08-2004, 18:22)
Det är annorlunda med den här människan. Hon är inte arg och upprörd. Hon är iskallt beräknande elak och det vet jag inte riktigt hur jag skall hantera.

Min man föreslår att vi bara skall svara att eventuella förändingar diskuterar vi med hennes sambo eftersom han är fastighetsägare. Själv tror jag att den taktiken kommer att reta upp henne ännu mera eftersom hon så att säga "pinkar in revir".

Tror nog att jag skall försöka med attityden att har man inget trevligt att säga sina grannnar så kan man lika gärna vara tyst.

Den där hemska människan låter som en dam vi har i vårt område. Nu, efter att hon i många år knäckt människor (grannar och andra), står det klart för 98% av grannarna att hon är allvarligt psykiskt störd. Iskall, manipulativ, lögnaktig. Det hela går ut på att ha fullständig makt över andra människor.
Tyvärr kan inget göras åt detta (det har prövats med vänlighet, att ge igen på samma sätt osv) utan hon ignoreras nu i största möjliga grad (vilket ju inte gjort henne friskare...) Mot den här typen hjälper inte något eftersom de saknar alla former av empati. Tyvärr hittar de också nya "offer".

Så Bettson; ignorera den här damen på ett vänligt sätt (även om det är svårt) och umgås med dina andra trevliga grannar istället!
Lycka till!/sollan
Bettson
Tack snälla ni för svaren!

Ibland tappar man nästan fptfästet och börjar tvivla på sig själv.
Efter att ha pratat med er så käner jag mig nästan "normal" igen.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Om nu det är möjligt.
tongue.gif

Bettson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon