|
Huva, nu har jag ett problem. Jag hjälper till med dekoren till ett stort bröllop som ska hållas i mitten av oktober, och brudens entusiasm för blommor och frukt i utsmyckning är stor. Tidigare skulle det gå av stapeln i augusti, och då hade jag inga problem med planeringen, men nu när det är uppskjutet så blev det genast svårare. Kostnaden för blommorna stiger rejält så sent på året, därför funderar jag på om det finns lökar man skulle kunna sätta nu och dra upp under blombelysning i en och en halv månad, så att vi kan dra ner på en del av blomkostnaderna. Har faktiskt aldrig satt lökar, så har väldigt dålig koll. Vet någon något mer? I dekoren ska vi också ha så ett stort urval av vackra blad som vi kan uppbåda, samt hästkastanjer, ekollon, småäpplen, rönnbär, slånbär, kanske plommon och något annat som är tillgängligt runt mitten av oktober. Vi vill ha så svenska, naturliga intryck som möjligt, dock inte kottar  . Tar tacksamt emot förslag på fler saker man kan smycka med, tar butiksköpta frukter i sista hand. Jag ska posta bilder av hur det såg ut efter festen för dem som skulle vilja se det.
Annica i Sörmland
27-08-2004, 19:45
Tyvärr kan jag inte ge dig något råd angående att driva upp lökar. Sorry!
Däremot tycker jag att det låter som om ni har en väldans massa bra förslag med bär och löv ody. Förra hösten plockade en kompis till mig in vackert blåbärsris som börjat skifta i färg. Det var jättefint! Lite svampar kanske kunde vara fint.
Lycka till!!
Åsa, mälardalen zon 2
27-08-2004, 19:47
Tyvärr är det nog för sent att sätta lökar många lökar behöver ganska många veckors kyla för att blomningen ska induceras men i oktober borde det väl finnas en hel del att arbeta med färgglada blad, kul frökapslar, rönnbär, nypon, äpplen mm.
Kan lägga till att jag har en binderibok med Kenneth Turners arbeten och där finns det en brud som har en muff gjord av vanlig grön mossa på en ståltrådsstomme som är dekorerad med en dekorativ vit lilja har jag för mig, och det är faktiskt ganska vackert så man måste inte ha ett överdåd av blommor för att något ska vara vackert.
netaave
27-08-2004, 19:57
I oktober kan det vara vackert med nyponkvistar, de är lika dekorativa med eller utan blad. Har du någon bekant som har en silverbuske kan du tigga kvistar med bär kvar blir jättefint med silverbär och röda nypon. Borden kan dekoreras med lönnlöv plocka när dom är som finast och pressa dom torra. Kottar, ex Alkottar kan ingå i dekorationen, antingen naturella eller färgade. Du kan också göra små skålar till borden mossklädda med kottar, nypon och silverbär. Ut och kolla i trädgårdar och i skogen plocka och förvara.
Hur kunde jag lyckas glömma nypon... tack för förslagen.  Ska kolla om jag hittar någon med silverbuske, och ska leta efter fin mossa i skogen (bor intill Hansta naturreservat i Stockholm). Vi ska smycka både kyrka, danslokal och bord för 150 personer, så även en stor mängd blommor skulle verka försvinnande liten på de ytorna. Vi tänkte därför smycka borden i temagrupper, symmetriskt utplacerade, där borden har en generell utrmyckning med höstfärger men även ett genomgående huvudtema. Så vi har äppelbord, rönnbord, slånbärsbord, kastanjbord... nyponbord skulle vara alldeles utmärkt. Får bara hoppas att nyponen och rönnbären fortfarande är fina i oktober, de ser skördefärdiga ut nu. Bruden önskar sig mestadels ringblommor och tusenskönor runtom, så jag får helt enkelt komma överens med någon florist om dessa. Jag jobbar envist vidare.
annaridell
28-08-2004, 17:36
Får man verkligen plocka blåbärsris. Allemansrätten säger väl att man inte får bryta kvistar och ris????
Ett gammalt knep för att bevara kvistar med blad är att sätta dem i glycerin. (Finns på apoteket?) Kanske kan du plocka dem redan nu och sätta dem i glycerin och sedan använda i oktober? Annars torka det och spraya i silver eller guld. Fast deras naturliga färger är finare. Elakt av bruden att flytta bröllopstiden  /E -
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2004, 09:05
CITAT (Regna @ 28-08-2004, 14:32) Hur kunde jag lyckas glömma nypon... tack för förslagen.  Ska kolla om jag hittar någon med silverbuske, och ska leta efter fin mossa i skogen (bor intill Hansta naturreservat i Stockholm). Får man plocka mossa i naturreservat? Man brukar få ta mindre mängder mossa i en vanlig skog men ska man ha större mängder måste man först ha markägarens tillstånd. Ringblommor och tusenskönor tror jag du kommer få mycket svårt att få tag på. Ringblommor är INTE vanliga i blomsteraffärer och tusenskönor brukar bara finnas i säsong på våren-försommaren då de säljs i kruka. Angående blåbärsriset kolla ifall en blomsteraffär kan ta hem blåbärsris åt dig, det blir ris från amerikanska blåbär då men det brukar vara snyggt + så enormt dyrt är det oftast inte.
Järfälla
29-08-2004, 10:54
Här kommer ett svar som mest är en vag ledtråd, du får fundera vidare själv.
Jag träffade en florist som skulle göra ett höstbröllop förra året. Hon fastnade länge stirrandes på mina "bär" i körsbärsbenveden, därav kom vi in på ämnet. (körsb.benved har röda "klockor", som små carambolefrukter innan de öppnat sig, snygga med giftiga att äta. Dessa var tydligen mycket lockande att dekorera med. Går kanske att trä på ståltråd och sätta i som spröt, på olika sätt?)
Hur som helst. Hon skulle klä (klistra) stora koner (tror det finns i blomsteraffärer, typ gjort av oasis) med blad och grejer. En sak minns jag särskilt, de skulle vända baksidan av alunrotblad utåt, för de var vackrare där, och det tyckte jag lät käckt... Sen skulle de väl binda runt några tunna röda grenar kanske, eller vad det nu var.
Mitt tips är alltså att klä gigantiska koner med något... Och tänk även på baksidan av bladen...
netaave
29-08-2004, 11:19
Ringblommor finns ju fortfarande i trädgården i oktober, jag brukar kunna plocka in ända in i december vissa år
Mia, zon 3
31-08-2004, 06:38
Kolla inte bara blomsteraffärerna, utan torgen också! Man kan hitta buketter även i oktober, astrar etc, och även dahlior om hösten är snäll.
Glycerin är en jättebra metod! Särskilt nypon blir finare om de får stå i det.
Plocka gärna "tunnare%2" svampar också, t.ex. trattkantareller. Om man förvarar dem i lite löv etc i kylskåp håller de länge.
OM du har markägarens tillstånd är även ljung, skvattram och lingonris vackert. Men jag tror absolut inte du får plocka i ett naturreservat.....
Stenbord som ett tema? Kottar? J apansk lykta, Physalis, och andra eterneller är också fina att dekorera med! Lycka till! Mulle
Murgröna brukar jag använda som bordsdekoration, men den växer nog främst i mildare klimat? /Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|