Full version: Paprika och chili
pialotta
Har ett 4 plantor i hink (en chili o 3 capsicum), de står i princip utomhus men med bra plastvindskydd. De blommar och det finns små små frukter, lär nog inte bli ätklara, men jag vill ta frön för att fortsätta nästa år (är det en bra idé förressten?) när vet jag att fröna är klara?
Tycker ni att jag skall ta in växterna i köket?
(Om inte annat för att de är stiliga!)
wub.gif
MRLINDELL
Jag tror inte man skall försöka ta fröer på egenodlat om man vill ha rasrena plantor. Chili har dessutom en tendens att pollinera med allting och man får oftast inte samma frukter igen som man hade tidigare. Jag har sett de som satt fröer från en chili och fått plantor som har varit unionen av allt som fanns i växthuset. Vill man ha en spännande överraskning så prova ...
Vill man ha bättre och bättre plantor, större och större frukter, godare och ännu godare och så vidare är det rent "genetiskt" fel att ta fröer från frukter som inte hunnit mogna klart.
Ofta skall frukterna "övermogna" och själva fröet behöver ofta "fermentering" för att kunna gro ordentligt eller få ökad grobarhet.

Kortfattat går det till såhär:
Man jäser helt enkelt innehållet från t ex tomater tills massan separerar och det blir klar vätska i botten och det jästa flyter ovanpå. Fröerna som blir klarar brukar då sjuka till botten i den klara vätskan. Man tar bort det jästa och sedan låter man vätskan med fröer tvätta ur försiktigt med lite vattenbyten och låter dem torka på något som suger upp lite vatten, typ hushållspapper. Efter 2-3 dagar har man fröer som är precis lika bra som fröhandlarnas.
pialotta
Hmmm, vad intressant
Ä, jag tror jag köper fröer då, för man vill ju ha "större och större (när frukten är liten som en puttekula biggrin.gif )

Hur får jag frukten i jäsning, kunde ju vara kul att prova få fram fina frön ändå...
MRLINDELL
Man kan prova med en absolut ren och ny plastmugg och testa med en tomat. Den jäser av sig själv om den får stå lite varmt och det kan lukta lite si & så om fermentering ibland. Men det är så man gör.
pialotta
Ja då provar jag sen om jag får någon tomat över - vilket inte är helt säkert...
MRLINDELL
Lite mera formell info om Fermentering (del II nedan).

Bästa stadiet att ta fröna är att låta tomaten mogna på plantan till något över normal skördemognad.

Så här gör jag:
Delar tomaten och tar ut frön och slem med en tesked och häller i en tesil. Gnuggar fröna mot silens metallduk under rinnande vatten tills allt slemmet är lösgjort. Låter torka i silen, sprider ut fröna för snabbare torkning. Således en mycket enkel verksamhet!

Vid större mängder är det bättre att ta ut tomatpulpan med fröna, tillsätta en skvätt vatten och röra om. Låt stå övertäckt på ett varmt ställe. Innehållet jäser, och det blir vanligtvis mögel på ytan efter några dagar, vilket inte gör något. Efter ca en vecka har jäsningsprocessen gjort att fröna lätt kan spolas rena från slemmet.
Frön av god kvalité sjunker till botten, de lättare av sämre kvalité flyter upp till ytan och kan kasseras.
Troligtvis är jäsningsprocessen bra för att eliminera sjukdomsframkallare, jästa frön verkar få bättre kvalité och behålla groningsförmågan längre. Processen efterliknar det som sker i naturen, när den övermogna tomaten lossnar och vanligtvis så småningom jäser.

Från Guiseppes Tomatsida.
pialotta
Det där sista var nog tur att du skrev, annars hade jag nog bara lagt ner tomaten i muggen och väntat på jäsning! laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon