Full version: Äppeltips
Helena på Lambarö
Hej hej!
Vi har massor av äpplen i vår trädgård men fler än jag gör av med. Några tips på vad jag kan använda dem till förutom paj, äppelmos (gillar inte) och ge dem till hästarna? rolleyes.gif

Tackelitack!
norpan
Ibland så har jag skalat och skivat dom, (precis som man gör när man ska göra paj) och sen har jag frusit in dom i lagom portioner. Då har man nytta av dom hela året.

// Norpan
lavendel
Hej rolleyes.gif
Låt dom vara kvar på träden...det blir mums för fåglarna i vinter!
netaave
Skala, skiva och torka i luftigt utrymme uppträdda på trådar.

Äppelchuttney? Äppelkräm? Frys inkokade i socker och kanellag.
Fenja
Koka saft på dem, du kan låta en liten kanelstång koka med också, mums! Äppelgelé är gott till många kötträtter (gris) eller blanda med hälften rönnbär och ät till vilt. Om du har ett musteri i närheten så kan du lämna dem dit och få dem mustade.
Mvh
Fenja
Annica i Sörmland
Marmelad.

Mamma gjorde en med citron för några år sedan som blev väldans god.

Torkade, som netaave föreslår, funkar jättebra som godis. Åt jag ofta som liten och tyckte att det var gott.
KURT
ÄPPELKRÄM

500 g äpplen
1/2 liter vatten
citronsaft
1 1/2 dl socker
1 bit kanel
2 msk potatismjöl

Gör så här

Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor.

Koka upp vatten med citronsaft, socker, kanel och lägg i äppelklyftorna. Koka äpplena knappt mjuka.

Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Häll under omrörning ner redningen i äpplena. Låt krämen sjuda upp. Smaka av och tag upp kanelbiten.
Tips till äppelkräm

Servera krämen kall med gräddmjölk eller mjölk.

Kanelbiten kan uteslutas.

Blanda 1/2 l vatten med 2 msk potatismjöl och koka upp under vispning. Riv 500 g skalade, urkärnade äpplen och blanda med 2 msk citronsaft, 1 1/2 dl socker samt rivet skal av 1/2 citron. Rör ner blandningen i krämen och låt denna kallna.

MÅNGA andra äppelrecept:

http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/

Kommentar: Äppelölet såg intressant ut!
Sulan
Superenkel och god dessert!

(Skala) och klyfta ett äpple per person och woka dem i smör. Smaksätt med kanel och ingefära. En gnutta socker eller en skvätt likör med kolaaktig smak sätter extra sprätt. Servera med en riktigt god vaniljglass.

Tipsar Sulan som sällan lagar desserter
Cilla
Åk till närmaste musteri med äpplena och låt dem hjälpa dig att göra råsaft. Äppelsaft på pressade äpplen kan man dricka mycket av och det går åt många äpplen också. Sött och smakrikt utan att vara sockrat. Går att frysa in, håller annars ca tio dagar i kylskåp eller svalt utrymme.

Torkade, skivade äpplen är också gott, särskilt på vintern. SKiva dem tunt, trä genom snöre i kärnhuset och häng upp en vecka. Jag brukar strunta i att ta bort kärnor, de faller ut av sig självas när äpplena torkar. Skalen är dessutom goda och resterna av kärnhuset kan man spotta ut i vintern när man har mer tid för petigheter (och inte har flera hundra kg äpplen att ta hand om)...
Ewa L
Fenja/Cilla:
Saft på äpplen tyckte jag lät tilltalande. Jag äger en "saft-maja" den borde väl gå alldeles utmärkt? Ev. lite socker och Atamon?
Fenja
Japp Ewa, det är bara att safta på!! I och för sig så gör jag som mormor, med silduk, men det borde vara lika bra i en saftmaja. Smaka av med socker och tillsätt Atamon så minskar explotionsrisken!! Du kan låta en kanel- eller vaniljstång koka med om du vill ha variation.
Mvh
Fenja
netaave
Äppeldricka

Till varje kg äpplen
1 l vatten
5 gr citronsyra
1 gr bensonat

till varje l silad saft 2-3 hg socker.

Koka upp vattnet och låt det svalna
Tvätta och mal äpplena, (jag kör sönder dom i matberedaren)
Lägg snabbt äppelmassan i en hink, tillsätt citronsyran och slå över vattnet, rör om.
Låt stå 2 dygn, täck med ren handduk
Sila saften och rör i socker och bensonat.
Kan frysas.

Jättegott till maten.
netaave
Äppelkaka i långpanna

3 ägg
3,5 dl socker
100 gr smör
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
4-5 äpplen
kanel och socker

Sätt ugnen på 200 gr
Vispa ägg och socker väl.
Koka upp mjölk och margarin, slå detta över ägg-sockerblandningen under vispning.
Tillsätt mjöl och bakpulver.
Häll smeten i en smord eller bakplåtspappersklädd långpanna.
Klyfta och lägg på äpplena, strö över kanel och socker.
Grädda 25-30 min.
Siri
Äppelskalsté!

Väldigt gott, man bara skalar äpplen (resten kan man ju ha till något annat)
och tar hand om skalen och torkar dem.
Gott att ha i olika teblandningar, jag tycker själv att det blir väldigt bra med ingefära eller mynta.Fungerar även i gemensam majestät.
netaave
CITAT (Siri @ 11-09-2004, 16:43)
Äppelskalsté!

Väldigt gott, man bara skalar äpplen (resten kan man ju ha till något annat)
och tar hand om skalen och torkar dem.
Gott att ha i olika teblandningar, jag tycker själv att det blir väldigt bra med ingefära eller mynta.Fungerar även i gemensam majestät.

Låter fräscht och gott
Vitsippan
Jag brukar göra äppleris. Underbart gott till mellanmål och går att äta både kallt och varmt...
Jag kan återkomma med recept om så önskas!
evelina
[B]Har varit i skåne i vecka och var där på Kiviks äppelmarknad.

Smakade på en vitlökschutney som var jättegod men jag tycker den här slår den som jag gjort sedan 80-talet varje år.

Detta blir en liten sats jag brukar 5-dubbla den men minska då lite på russinen.

1 kg syrliga äpplen
1 stor gul lök
2 dl äppelvinäger
5 dl strösocker
3 dl russin
1 tsk salt
3 tsk curry
1 tsk mald ingefära
1 msk gula senapsfrön

1. skala, kärna ur och skär äpplena i tärningar. Skala och hacka löken.
2. Lägg äpple och lök i en tjockbottnad gryta och tillsätt övriga ingredienser. Låt chutneyn sjuda utan lock ca 1 timme till en tjock sås. Rör om då och då.
3. Ta grytan av värmen och skumma. Fyll på rengjorda burkar och förslut. Förvara svalt.
Evin
Verner och Verner har en skalare och skivare samt utkärnare i ett.
Kostar mellan 200-300 kr. Kanske ett bra alternativ om man har massor med äpplen men ingen skalar ork.

/E - jobbar granne med Verner
Mia, zon 3
Kan skriva under på Netas saft, som man inte behöver koka. Välj sockermängd efter smak, beroende på äppelsort också.
Jag gjorde en sats och glömde sila av den innan vi for bort över en helg. Eftersom det luktade misstänkt likt äppelvin när vi kom hem så tordes jag inte göra saft på det, men jag kokade om det till gelé istället - det gick jättebra!
Och den som vill göra gelé kan variera smaksättning, med ex. mynta, dragon, stjärnanis etc. Äppelgelé är helt nödvändigt till kycklinggrytor hemma!
Ewa L
Och jag gjorde allvar av att göra äppelsaft i min "maja" igår. Blev iofs inte så stor utdelning (5 flaskor à 75 cl), men smaken... wub.gif wub.gif

Kom osökt att tänka på att använda den till några drinkar eftersom den blev lite simmig. (Skulle behöva en smiley som slickar sig om munnen. tongue.gif )
netaave
Jag har också en Maja men tycker den "stjäl" så mycket, eller är det bara som jag inbillar mig?
Ewa L
Nej, du inbillar dig inte. Det är känt att det blir mindre mängd, men mer koncentrerat.

I och för sig köpte jag en ny i år eftersom jag haft min gamla i c:a 30 år!! Men den nya, fina, rostfria "stal" ännu mer än den gamla. Har man gott om frukt är det OK tycker jag. Hade ex.vis en hel kasse körsbär i frysen. Den största vinsten var egentligen att få frys-plats. Att det dessutom blev 5 flaskor saft var bara bonus.
Fenja
Jag har just satt en STOR sats vin *mums* wub.gif Med russin och kanelstång, det blir alldeles gudomligt!
Mvh
Fenja
netaave
CITAT (Fenja @ 08-10-2004, 17:18)
Jag har just satt en STOR sats vin *mums* wub.gif Med russin och kanelstång, det blir alldeles gudomligt!
Mvh
Fenja

Recept?????

Och snart är det dags att bränna glögg och tända kanelljusen!
Kanske inte är så dumt med höst ändå tongue.gif
Fenja
Recept?!! Jag tillhör den kategorin av medborgare som är helt övertygad om att de sätter ut mannagrynsgrötsrecept på paketen bara för att luras...

I ett graderat kärl:
10 liter äpplen med hygglig sötma och smak
Minst tre dl russin
Två smala kanelstänger
3,5 LITER socker
Ca 8 liter vatten (koka lag av socker och vatten och häll över äpplen, russin och kanelstänger)
När det svalnat till ca 45 grader tillsättes 1 1/2 paket sötbrödsjäst - rör ut i en del av "dekokten" innan det rörs ner i "allt".
Låt jäsa så mycket det vill i 3 - 4 dygn, sila bort alla äpplen och övrigt i en silduk, tappa på damejeanne. Låt jäsa i 6-8 veckor. Ställ ett glas i rumstemperatur, om det INTE grumlar sig är det bara att häva i sig!! (Tappa på flaska och lagra gärna 6 månader, blir ganska starkt!!)

Mvh
Fenja
Ewa L
Jag har massor med äpplen kvar, kanske jag skulle pröva ditt vinrecept Fenja? unsure.gif

Hur varmt vill det stå och jäsa? Säg inte "rumstemperatur", för det kan nog variera mellan 24--16°C för olika människor. rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (Ewa L @ 11-10-2004, 08:49)
Hur varmt vill det stå och jäsa? Säg inte "rumstemperatur", för det kan nog variera mellan 24--16°C för olika människor. rolleyes.gif

Knuffar upp denna högintressanta tråd - gott om äpplen i år! tongue.gif
Magdis
Jag håller på att experimentera med ett recept på äppelöl just nu. Det står att det ska jäsa i 3 dygn. Jag som är helt rudis på både vin-och öltillverkning undrar då om brygden ska stå varmt eller kallt? Själv tror jag nog att det ska vara i rumstemperatur....eller? unsure.gif Ställer man det i kylskåpet borde det ju inte jäsa så bra och så smakar det massa jäst om drickan.
Gurkan
Rumstemp är bra ... lite svalare är bättre men då tar det mycket längre tid.

Ang. jästen i Fenjas recept så skulle jag verkligen rekomendera att man köper en paket starkvinsjäst, finns i de flesta varuhus och hos bryggbutiker. Det blir stor skillnad och mycket mindre jäst kvar i den färdiga brygden.
Magdis
Min äppelbrygd har stått på jäsning i rumstemp i ca 1 dygn och lite svalare i ytterligare 4 dygn. Det luktar fortfarande jäst om den och den är grumlig. Ska jag låta den stå i rumstemp lite längre?
netaave
Jag tror du ska ha den i lite drygt rumstemperatur, 23-25 gr ungefär. Det jäser bättre då och jäser ut ordentligt.
Bessie
Du skriver att du inte gillar äppelmos, men hur ställer du dig till sylt? Jag kokade sylt på svartvinbär och äpplen för ett tag sen, med riktigt bra resultat. Inte fullt så starkt som sylt på bara svartvinbär, den fick lite rundare och fylligare men ändå ganska "vuxen" smak. Proportionerna ungefär tre fjärdedelar äpplen och en fjärdedel svartvinbär. Man kan ha i blåbär också.

Jag tycker att äppelmos blir godare om man smaksätter det med kryddnejlika eller ingefära i kokningsskedet, kanske värt att testa?
Magdis
CITAT (netaave @ 27-09-2006, 14:15)
Jag tror du ska ha den i lite drygt rumstemperatur, 23-25 gr ungefär. Det jäser bättre då och jäser ut ordentligt.

Jag har haft dem i rumsvärme ett tag nu...det luktar fortfarande mycket jäst. Kommer det inte att försvinna då eller?
Monarda
Vi lämnar vår skörd av Oranie till ett musteri och sedan gör vi äppelvin att njuta av hela vintern. Känns både nyttigt och gott. tongue.gif
Brandklipparen
CITAT (Vitsippan @ 27-09-2004, 14:33)
Jag brukar göra äppleris. Underbart gott till mellanmål och går att äta både kallt och varmt...
Jag kan återkomma med recept om så önskas!

Ja tack! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon