|
Full version: Brittsommar
*22many*
05-09-2004, 16:15
det har varit  ! Fredagen inledde med mulet, men det blev fantastiskt väder framåt kvällen, när vi skulle fiska kräftor  . Det blev inte så många, men goda var de, när vi kokt dem efter konsten alla regler och sedan åt upp dem lördag kväll med ALLA tillbehör  . Medan kräftorna stod på kylning tog vi bilen, hinkarna och bärplockarna och begav oss ut i lingonskogen. Fikakorgen var fullpackad  . Men vi hittade så mycket lingon, drygt 3 fulla hinkar på en timme, så vi hann nästan inte ta fikapaus  . Söndagen har varit sagolik vacker - och vi har rensat, rensat och rensat lingon  . Trädgården har gåtts över och jag har rensat ut gurkorna i växthuset. Tänk att det blev nästan 10 kg västeråsgurka på min enda planta  . Jag hoppas att alla ni andra också haft en riktigt fin helg, med sol, mysiga stunder i trädgården/växthuset och kanske lingonplockning.
Hmmm, brittsommaren infaller väl inte förrän i oktober... Men jag håller med om att det varit en härlig helg, 21 grader varmt och skogen full av gula kantareller!! Mvh Fenja
gammelnalle
05-09-2004, 19:43
Idag har jag varit förhållandevis lat i trädgården.. bara 1½ TIMMA OGRÄSKLIPPANDE.. resten av tiden njöt jag... åt en solmogen tomat, 4-5 äpplen (fallfrukt från olika träd..)åt sockerärtor, skördade sallad, lapade sol, osv... Då är det skönt med trädgård.
En helt underbar varm helg,i fredags träffade jag en trädgårdsvän på Landmännen ok Granngården då,efter vi handlade ett och annat,bla.tulpanlökar,bestämmde vi att vi skulle åker till Bengtssons plantskola i Halmstad på lördag.Jisses vad mycket roligt de hade att sälja,10 perenner för 175:-,det tog inte långt tid och får vagnarna fulla.Jag köpte bla. en liten Rhododendron 'Skarlet Wonder'som jag reda har planterat i dag.När bilen nästa var full åkte vi till Blomsterlandet men de had inte så fina växter,så där blev det bara en Miniros.Så blev det en planskola till,men eftersom vi var hos Bengtssons var vi bortskämt vad det gäller kvalität,Andreassons hade inte så så fina,fräscha plantor,men en Ros blev det: 'Aimable Amie'.Sedan åkte vi hem med bilen full med växter. På kvällen klippte jag gräset,i dag var jag ute hela dagen,rensade,planterade,mm,mm.Det var min helg.
Jo visst har det varit en fantastisk helg. Jag hade min 25-års fest i lördags och vi satt ute tills midnatt. Ciczi
gammelnalle
05-09-2004, 19:52
CITAT (ciczi @ 05-09-2004, 20:50) Jo visst har det varit en fantastisk helg. Jag hade min 25-års fest i lördags och vi satt ute tills midnatt. Ciczi men hallå där... enl din profil så är det ju ett tag kvar.... mycket festande hinner det bli....
Visst är det så men jag ville ha festen när så många som möjligt kunde komma och fira mig. Ciczi
Annica i Sörmland
05-09-2004, 19:59
Åh vad duktiga alla människor är!! Fast jag som är arbetslös kan ju ägna mig åt trädgården närsomhelst. Så sambon och jag har tillbringat helgen med lite utflykter. Igår (lördag) besökte vi trädgårdsmässan på Taxinge slott. Det var trevligt, men betydligt färre utställare än vi båda räknat med. Idag har vi kuskat runt i Sörmland med sambons leksak - beach buggyn. Men packad fika-korg bar det iväg längs småvägarna. Vi har haft en sagolik dag!!  Är riktigt skoj att åka sån bil!! Imorron ska jag nog börja gräva rosenrabatt... Mina rosor från Rosenposten kommer snart.. JIPPIE!!!!
Eva i Skåne
05-09-2004, 20:41
Visst har det varit underbart  Man kan inte vara annat än glad efter en sån helg. Jag, som var ledig i fredags, kom till stugan redan torsdag middag och det känns nästan som jag haft en kortsemester mitt i sommaren. Småplockat lite här och där, sått några perenner (sent, jo jag vet, men hoppas att hösten blir lång och mild så det hinner ta sig), grillat, putsat fönster, tagit en del sensommarbilder (som snart ska komma in i mitt album) och NJUTIT Dock är jag avundsjuk på Marianne, som hittat så mycket lingon . Jag vill också ha........, men vi kan hålla på en halv dag för att få ihopa en spann, om det ens blir så mycket.
andreas i uppsala
05-09-2004, 20:51
Brittsommar knappast, snarare sensommar. Enligt en stor digital siemens termometer så var det 27 grader varmt här idag.Bilen visade 26 och digitaltermometern visade 24.1 och UU som mäter varanan timme uppmätte 24.1. Min digitaltermometer upmätte 24.1 kl 16 så man vad ska man säga. Just nu kl 21:46 är det 19 grader ute  Idag var jag på zetas och det var varmt. Jag köpte mig ett större spanskt fikon som jag ska försöka få reda sorten på. Den trivdes iallafall väldigt bra liksom alla andra exoterna. men så har vi haft över 20 plusgrader VARJE dag den här veckan  Slå det  
*22many*
06-09-2004, 07:08
Så synd Eva i Skåne att Du inte bor lite närmre  , för då kunde Du fått en spann (som vi skåningar säger; är en ex-skånska)  . Det blir nog fler turer i lingonskogen, men först måste vi rensa färdigt allt vi plockade i lördags  . Igår kväll när jag slöt ögonen såg jag lingon i miljontal innanför ögonlocken. Bara att räkna, så somnade jag snabbt  . Och nya saker lär man sig på forumet varje stund - inte visste jag att brittsommar är i oktober...
CITAT (22many @ 06-09-2004, 08:08) - inte visste jag att brittsommar är i oktober... Joopp! När Birgitta och Britta har namnsdag, den 7 oktober. Ska också ut och plocka lingon - blir väl vilken dag som helst nu  - till både sylt och dricka. Finns ett recept på lingondricka i Recept-avdelningen.
Eva i Skåne
06-09-2004, 14:05
Att rensa stora mängder lingon är inte så kul. Det vet jag trots att vi aldrig lyckas plocka sådana mängder. När jag bodde hemma (för hundra år sedan ungefär  ) så köpte de alltid lingon i lådor och då var de ju ofta halvmosiga och kladdiga. Blää för det rensandet. Torra fina egenhändigt plockade lingon ska det vara. Annars köper jag färdigkokta
*22many*
06-09-2004, 14:41
Nästa gång vi åker ut i lingonskogen, blir det utan bärplockare  . Även om det går långsammare att plocka för hand, så slipper man mycket av det tråkiga rensandet  . Bara att stoppa i frysen (eller koka direkt, göra rårörd lingonsylt, lingondricka)  . Någon nämnde lingongelé - finns det recept  ?
Jag kokar saft (helt utan tillsats av vatten) av lite dåligt mogna lingon, sötar, atamonar och häller på burk. Geléar det sig inte kan man alltid ta till Certo. Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|