Full version: Hamling
Anna C
Hej!

Jag har läst lite om hamling här på forumet och trodde att jag började få grepp om hur vi ska göra med våra hamlade almar, askar och fläderträd. Sedan pratade jag med ett par kolleger som är utbildade landskapsarkitekter och fick helt andra råd. Så nu är jag vilsen.

Lantbrukare och kommuner här ikring (södra Skåne) har påbörjat sina beskärningar nu. Mina kollegor påpekade att förr hamlade man ju på sensommaren när grenarna var fulla med löv (för foder) och anledningen till att man hamlar på vintern nu är att det är då man har tid över. Det har de ju säkert rätt i, men vad är bäst för träden respektive skönhetsintrycket?

Kollegorna tyckte att jag gott kunde hamla nu och deras inställning var att man skulle kapa alla nya grenar varje år. På forumet har jag däremot läst att man hamlar vart 3:e till 5:e år och att man då ska lämna en ny gren kvar på varje träd??!?

Ett av fläderträden verkar dött på ena sidan. Inga nya skott på ett par av hamlingsställena. Kollegorna tyckte att jag kunde kapa det helt och bygga upp ett nytt träd från ett nytt skott som de räknade med att stubben skulle skjuta upp. Jag tycker att det låter lite väl drastiskt. Och kan det inte bli en massa problem med de skott jag inte vill ha, risken finns väl att det snarare blir en buske än ett träd. Dessutom tar det väl en himla tid innan det blir något som liknar ett träd utav det?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att bena ut begreppen!! Ska jag behandla alla tre trädsorterna på samma sätt? Jag vet inte när de hamlades senast men jag misstänker vårvintern 2001.

Anna
KURT
Jag har ALDRIG hört talas om hamling av fläderträd! Allra bäst för träden är ju definitivt att inte hamla alls.
Ronny
Dina kompisar har rätt i vad dom säger. Hamlingen kom ju till just för att ge dom stallade djuren lite mer vinterfoder.
Detta är sannolikt inte aktuellt för dig så hamling om senvinter/våren är det mest lämpligt.
Både alm o ask bryter lätt med nya skott, å så gör även fläder.
Hamling tycker jag nog bör göras varje år å då helt o hållet, inte lämna nån enstaka gren. Det blir bara missprydande å fyller inte heller nån egentlig funktion.
Ang. din fläder så har ju dom inte samma livslängd som tex alm o ask. Tycker du ska vänta lite med den å se vad som händer. Om inte hela stammen är död så bryter den högst sannolikt på nya ställen.
Är stammen död kan du såga ned den och börja om på nytt. Fläder växer oerhört fort, på två sommrar kan du lätt ha en ny stam på mer är två meter.
Problemet ligger i det som du mycket riktigt själv påpekar, den stora mängden nya skott. Är du flitig o tar bort dom efterhand så ordnar det sig nog. Det som ska bli nya stammen bör du stötta mot en kraftig stör eftersom infästning i stubben ofta är ganska skör under dom första åren.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon