Jag har en påse bockhornsklöver. Köpt på Indiska och kravmärkt. Stå att det används ofta istället för lök och vitlök. Men fröna är stenhårda, fösökte mortla dem igår ,men det går inte, hur andvänds fröna ? Någon som provat.
KURT
16-09-2004, 09:16
Jag har också nyss köpt, men inte provat än. Men jag har förstått att de skall brynas (rostas) i olja/smör/margarin. Detta både för att få bort bitter smak och för att få dem mjukare. Man kan också grodda dem, men då lägger man ju dem i blöt.
Wargen
16-09-2004, 10:08
Måste bara tipsa om en sak, nu när det snart är Halloween...Ett år groddade jag bockhornsklöver och bjöd folk på Drakyngel! Groddarna ser ut precis som små drakyngel när de (groddarna) har växt så länge att de två hjärtbladen spricker ut. Blev mycket uppskattat som "hemsk" mat på partyt....
Ingrid på Västkusten
16-09-2004, 10:51
Hej hopp,
Jag både lagar mat med dem och odlar dem för bladens skull grodda har jag aldrig gjort.
Alldeles riktigt - de måste brynas - i ghee eller olja så att den beska smaken försvinner och man måste bryna dem LÄNGE också ;-) Mehti-blad är bockhornsklöver.....kasoori mehti med.
Sulawesii
17-09-2004, 16:59
Jag stinker bockhornsklöver under armarna i flera dagar när jag bryggt te på dem..... så nu gör jag inte det så ofta längre....
solkatten
21-09-2004, 14:16
Jag rostade dem i torr panna några minuter innan jag krossade dem i mortel. De var väldigt hårda ändå, men det gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.