|
Åh, vad bra Nutten! Ta gärna någon fler bild, för har är jättesöt. Skulle gärna se mer av din bengal också! Mvh Fenja
anne-li i olofstorp
05-10-2004, 20:53
Hej Fenja! Har bara skummat lite bland inläggen men hoppas att du förstår att jag verkligen uppskattar dina tips om annonssidor mm. Som jag har berättat kan man inte alltid hjälpa att man blir sittande med en kull kattungar. Om inte alternativet är att slå ihäl de nyfödda krabaterna - vilket alternativet definitívt inte är - så sitter man helt plötsligt med en kull katter som måste finna hem.... Tack Fenja för dina tips och råd. Jag hoppas jag skall kunna hjälpa min grannes katts ungar till goda hem och jag hoppas att människor kunde sluta att missförstå godhet och hjälpsamhet och förvränga allt som sägs. Hälsingar Stora tackkramar Anne-Li
Hej Anne-Li! Tack för omtanken! Jag vet att hur noga man än försöker vara så kan det bli kattungar ändå, ja... Det kan hända den bästa. Jag tycker att det är okay om man som du, tar ansvar för kullen och försöker hitta bra hem till bäbbarna. Hoppas att du hittar nya hem till dem, jag tycker som sagt att det fungerat bra på de forumen jag nämnde. Kram Fenja
anne-li i olofstorp
05-10-2004, 21:12
Jag var noga, min sista katt blev 17,5 år och dog för ett år sedan. Däremot är grannen inte lika noga, det är hennes katt som fött ungar hemma hos mig.
Att somliga människor besvärar sig med att skaffa djur är en gåta?!! Jag kommer i håg att du berättade det tidigare... det är bedrövligt. Men tur i oturen att kattmamman valde att gå till dig!  Jag hoppas att mina kissar blir minst lika gamla som din. Mvh Fenja
jag förvånas inte ett dugg, av att vissa människor skaffar djur. kan du inte få makt nån annanstans, så får du det över ett djur. jag fick för ett antal år sedan när jag hade perser, ett brev från min klubb. där jag avråddes från att sälja katt till en kvinna. hon hade upprepade gånger köpt katter som kostade runt fyra tusen. dessa hade hon sedan, med en avbitartång kapat klorna på sina katter, för att sedan använda dom som leksaker till sina hundar. när den ena var uppäten eller dödad köpte hon en ny katt som gick samma öde till mötes. med tanke på vad människor gör med varandra så förvånas jag inte längre. kan vuxna män våldta en femåring, eller en pappa tro att ett barn slutar gråta om du bryter upp benet på ryggen, så att lårbenet bryts, så kan människor göra vad som helst med djur, för att känna makt
CITAT (Fenja @ 05-10-2004, 15:03) Åh, vad bra Nutten! Ta gärna någon fler bild, för har är jättesöt. Skulle gärna se mer av din bengal också! Mvh Fenja JO jag ångrade att jag inte hade med mig kameran igår...men egentligen skulle jag bara över och låna film och så blev jag kvar ett par timmar..  Får se när nästa beök blir, till helgen kanske? En sak är säker, fler foton blir det!! Min lillle bengal finns det bilder på i överflöd om du går in på mina album! Idag var vi t ex ute 1,5h och då fotade jag lite. Favoritbilden blev denna:
Haha, Nutten! Jag håller "örnkoll" på dina album!! Tack för de nya bilderna. Jag gillar verkligen dina katter! Mvh Fenja
nutten visade din katt för min son "son vill jag ha" säger sonen son gillar leo och geparder
Pejori! Kolla Ocicat på Google.se, det är min favorit i den genrén!! Särskilt cinnamonspotted. Men jag måste tillstå att Nuttens lilla Helios håller på att charma röven av mig! Mvh Fenja
Det här är förstås helt vid sidan av huvudämnet i tråden, men jag kan inte låta bli, när nu diskussionen är inne på huskatter/raskatter och övergivna katter.
För många år sedan, när jag var ung, hade mina föräldrar en katt, som hetter Bolle och var det vackraste jag någonsin sett. Han var en stor silvertabby, och någon hade en gång i tiden brytt sig tillräckligt mycket om honom för att kastrera honom. Ändå var han vildkatt, under en del av sitt liv.
När han flyttade in hos mina föräldrar var han fullvuxen, minst 2 år. Han började hänga runt huset en sommar, och min mamma, som inte ville ha fler djur på halsen utöver mina två jyckar, värjde sig i det längsta. Men till slut gav hon upp, när det blev vinter och kallt, så katten flyttade in, och tog omedelbart över kommandot i huset.
Det var intressant att se honom domptera mina två stora hundar, som viserligen var kattvana, men unga och ganska vilda. Men katten bara spände ögonen i dem när de möttes i en dörr, och de blev omedelbart spaka, vände bort blicken och lät honom artigt passera först. Senare blev han mycket god vän med den ena av hundarna. Den levde tills den blev 15 år, Bolle själv blev minst 18.
Hur som helst, jag har aldrig kunnat glömma Bolle, och ibland får jag lust att försöka skaffa en katt igen, som ser ut som han. Men det verkar som om silvertabby är en väldigt ovanlig färgteckning, så kanske var han inte en vanlig 'bonnkatt' som vi trodde. Han hade en förhistoria som vi kände till innan han dök upp hos oss, men vem den ursprungliga ägaren var hade vi ingen aning om.
Kanske var han trots allt en raskatt.
CITAT (Fenja @ 05-10-2004, 23:47) Pejori! Kolla Ocicat på Google.se, det är min favorit i den genrén!! Särskilt cinnamonspotted. Men jag måste tillstå att Nuttens lilla Helios håller på att charma röven av mig! Mvh Fenja hade en granne som födde upp ocikatter hanen var inlåst i badrummet hela tiden, och hon misshandlade både barn och man att höra alla okvädningsord hon vräkte ur sig var en plåga, så jag ringde in en anmälan, och så jag bjöd hem en soc.ass. som hörde henne. av någon underlig anledning flyttade hon straxs efter det. tror det får bli en bengal i så fall. nuttens är bara så läcker
Ja, sådana minnen kan förta en del och Helios är en raring!  Jag har också träffat på uppfödare som haft sina hankatter instängda i badrummet... och på andra konstiga ställen. Min hane Max som jag fick i födelsedagspresent ett år, var så ovan vid människor att han fräste och gömde sig för oss i tre veckor. Nu är han mycket trevligare, men han gillar inte människor i allmänhet. Mvh Fenja
lavendel
06-10-2004, 15:46
Hej Viveka! Ja det har du rätt i...man ser dom sällan...undrar varför? Vi hade också en silvertabby när jag växte upp...en liten vänlig och försynt sådan...och såå gosig! Attraktiv för tjejer var han tydligen också...jag minns när det hade kommit en söt liten kattfröken till våran gata...dom stora starka hankatterna slogs om henne...men hon struntade fullständigt i dom...hon kom in till oss och satt och väntade tills han behagade följa med henne! Lavendel
CITAT (pejori @ 05-10-2004, 23:11) nutten visade din katt för min son  :D "son vill jag ha" säger sonen son gillar leo och geparder  :) Sött! Han är inte den enda heller som säger så. När jag är ute och går med honom så kommer ungarna fram, ska klappa, frågar vad han är för ras och säger att en sådan vill de ha! Även vuxna kommer fram  Hå hå ja ja, för ett år sedan så kom de fram för att jag överhuvudtaget hade en katt i koppel, nu är det alltså kattens utseende som lockar istället. Vill man ha en bengal ska man dock vara beredd på fullt ös hela tiden! Det är nog den aktivaste katt som går att hitta, t o m snäppet värre än siameser. Underbara att ha att göra med ändå, sociala, framåt och fulla av lek! Min är dessutom ovanligt kelig av sig CITAT Kolla Ocicat på Google.se, det är min favorit i den genrén!! Särskilt cinnamonspotted. Men jag måste tillstå att Nuttens lilla Helios håller på att charma röven av mig! Aj då, det utan att ens ha träffat honom!? Då skulle du veta vilka delar han charmar av folk han träffar i verkligheten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|