Har sedan 3 år ett par ginnalalönnar, satta för den vackra höstfärgen som jag beundrar varje höst i ett par kommunala planteringar. Men inte lyser mina sådär vackert illröda! De börjar nu bli lite mesigt gulorange, kommer inte i närheten av prakten vid mitt jobb 3 mil bort. Vad kan det bero på? Jag visste inte bättre när jag satte dem, så det är inte E plantor om nu det kan ha betydelse, eller är det andra orsaker? Frost har jag iofs ej haft hemma ännu, men vanlig lönn är vackert "höströd". Någon teori?
Flera får komma med sina teorier, här är några:
- för grannare höstfärg behöver växten stå i soligt läge
- frökällan spelar roll som du skriver, E-plantans frökälla är Uppsala och de exemplar jag sett är inte utan problem men de blir iallafall höströda
Vad du kan göra för att öka chanserna till röda höstlöv ved jag inte, men andra har säkert goda råd.
Hm, mina står soligt, återstår väl bara att plantera fler av bättre sort!
Jag har bara en ginnalalönn som är ca 4-5 år, de röda löven befinner sig endast sista halvmetern ute på trädtopparna. I år var det dags för beskärning och jag kortade in alla skotten rejält. Behållningen blev en jättevas med härligt höstfärgat "ris". Kvarvarande löv på trädet är dock fortfarande gröna.
Så kanske finns det hopp. Fråga annars också på Gardenwebs lönnforum:
http://forums.gardenweb.com/forums/maple/Där har det bla varit just en sådan här fråga:
http://216.239.59.104/search?q=cache:9Mi-3...innala%22&hl=en
Alpiner i Halmstad
06-10-2004, 14:54
En växt som står i skugga bildar normalt både större och grönare blad än en som står soligt.
Det gröna klorofyllet medverkar när växten omvandlar solenergin till för växten användbar energi det vi kallar näring.
I bladen finns också andra färgämnen med olika funktioner.
Det värdefullaste för växten är det gröna klorofyllet, växten försöker därför att ta tillbaks det innan bladen faller.
De andra färgade ämnena blir kvar, och det är därför vi ser skiftningar i rött och gult.
Om man nu tänker att vi har haft en solfattig sommar, så bör växten ha bildat mer klorofyll än normalt och kanske inte satsat så mycket på de andra färgämnena.
Det var lite av samma tankegång som Cilla beskrev.
M.v.h. Bernt
Inte heller min lill aGinnalalönn, satt i våras i soligt läge har fått röda blad så du är inte ensam.
MVH
Anders zon 1
06-10-2004, 21:10
Har hört att jordmånen också kan spela roll för höstfärgerna. Vissa träd, till exempel katsura och även en del lönnar om jag minns rätt, lär få dåliga höstfärger om dom står i för torr jord. Kalkrik jord med högt pH-värde påstås också minska höstfärgerna hos många träd och buskar. Vet inte om det stämmer men här i sydvästra Skåne där det är kalkrika lerslätter får träden aldrig speciellt mycket höstfärger. Men det kan ju naturligtvis bero på klimatet också.
Kan lägga till angående effekten av sol/skugga: Vill minnas att de röda och gula färgämnena i trädens blad bland annat skyddar mot stark solstrålning. En solig placering borde göra att växterna producerar mer av dessa färgämnen - på samma sätt som vi människor bildar brunt pigment i huden när vi solar. Följaktligen borde det bli det mer gula och röda höstfärger om trädet står placerat i ett soligt läge.
Anders
Christer i Falköping
06-10-2004, 21:18
Min är knallröd nu. Den står i ganska tung jord, troligen ganska kalkrik och väldigt soligt läge. Så det kanske stämmer.
Christer.
Hej Anders,
Vad färgpigmentet i röda nyblad heter minns jag inte, men funktionen på våren är att skydda mot kraftigt UV-ljus. Sedan övergår bladet i grön klorofyll. Det är när klorofyllet bryts ned innan lövfällningen som andra färgämnen i bladen blir synliga; karotenoider för gult och antocyaniner för rött (som nybildas på hösten). Varför det röda färgämnet bildas vet man inte, åtminstone har jag aldrig hört någon kunna svara på det.
Jag tror inte man vet varför det röda vissa år blir starkare än andra, men solbelysningen ser man ju av erfarenhet spelar roll. Skuggväxter blir sällan höströda. Temperaturväxlingarna har säkert också betydelse, liksom jordmån och torka som du skriver. Kanske skippar träden att producera den röda färgen om de måste kämpa mot torka, fel Ph eller näringsbrist - eftersom det kräver energi att tillverka det?
Men skulle de skydda sig mot UV-ljus på hösten genom det röda?
Här finns utrymme att fantisera om varför träden rodnar - jag tror inte heller forskarna har säkert svar!
Maria R
06-10-2004, 22:35
Vad jag har hört så skall man satsa på E-planta för att vara garanterad röd höstfärg när det gäller ginnalalönn, annars kan det vara lite si och så med intensiteten i höstfärgen.
Maria R
Anders zon 1
09-10-2004, 20:22
Cilla, jag håller med - det låter ju inte troligt att bladen behöver skydd mot solen på hösten. Men är det verkligen så att bladen förlorar de andra färgämnena när de blir gröna? Är det inte snarare klorofyllet som döljer alla andra färger? Om det är så kan man ju tänka sig att de färgämnen som bildas under våren-sommaren ansamlas i bladet och finns kvar även på hösten. I så fall borde resultatet vara att ju mer röda och gula färgämnen som bildas under växtsäsongen (kanske som skydd mot stark sol) ju rödare blir bladen på hösten när klorofyllet drar sig tillbaka och exponerar övriga färger. Å andra sidan, om det är så att de röda färgämnena bildas på hösten kanske det kan bero på att rött är en nedbrytningsprodukt av andra färgämnen (som i sin tur kanske har bildats under sommaren som skydd mot solstrålning)? Vet egentligen inte så mycket om det här, men spåna kan man ju alltid göra...!

Det är hur som helst ett intressant ämne!
Det här med arvsanlag spelar också en stor roll för höstfärgerna. Så här års kan man roa sig med att studera asparnas höstfärger och upptäcker då snabbt att träden i vissa aspdungar får fantastiska färger i gult och rött medan andra dungar blir rent gula eller ibland till och med nästan helt saknar höstfärger. Orsaken till detta är att en aspdunge ofta består av träd som uppkommit genom rotskott från samma individ, det vill säga hela dungen består av genetiskt identiska träd (kloner) som alla har exakt samma arvsanlag och därför får likadana höstfärger. Av det här kan man sluta sig till att arvet spelar en stor roll för hur kraftiga höstfärger aspar får. Samma sak gäller många andra träd och buskar, säkerligen även ginnalalönn. Vill man ha ett exemplar av ginnalalönn som någorlunda säkert har möjlighet att utveckla starka höstfärger om alla yttre faktorer är de rätta så är det nog en god idé att skaffa en E-planta, precis som flera här redan tidigare påpekat.
Anders
Hej igen Anders,
Jo, så minns jag det också (fast det var ett bra tag sedan jag läste om detta): Klorofyllet gör att vi inte ser de färger som sedan uppstår när det bryts ned på hösten. Undantaget är de röda antocyaninerna som nybildas på hösten. Jag vet inte, men tror inte att det är samma färgpigment som vissa löv har på våren.
Ekar kan få mycket röda nyblad, men de är ju inte alls röda på hösten. Aspar kan också springa ut i rödlätta blad, men om det är samma exemplar som sedan blir röda på hösten vet jag inte. Värt att titta närmre på!
Arvsanlag spelar stor roll, det har du rätt i - både mellan arter och individer inom samma art. Efter denna konversation tittade jag lite mer på höstfärger i lövskogarna omkring och finner att även i skugga kan rönnar och andra bli röda. Säkert genetiskt betingat, även om det röda utvecklas mer och på fler individer om de står i sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.