|
Full version: Surströmming
Jag älskar surströmming. Tänk dig en bit tunnbröd med skivad mandelpotatis, rå lök, dill och finhackade tomater på, hur gott som helst!! Till det dricker man naturligtvis öl. *Smaskens*
Hannele
09-10-2004, 16:17
CITAT (lotta_ @ 09-10-2004, 16:49) Till det dricker man naturligtvis öl. Nej, mjölk.
andreas i uppsala
09-10-2004, 16:30
surströmming Det var någon fransk kock som för några år sedan åkte över hela världen och testade alla möjliga olika rätter. det han kommer ihåg starkast var just den sura sillen. Jag ska nog inte gå in på vad han sa om det, men jag håller med honom
wolkenkrabber
09-10-2004, 16:31
CITAT (andreas i uppsala @ 09-10-2004, 17:30) surströmming Det var någon fransk kock som för några år sedan åkte över hela världen och testade alla möjliga olika rätter. det han kommer ihåg starkast var just den sura sillen. Jag ska nog inte gå in på vad han sa om det, men jag håller med honom  o jag håller med dig fast smaken e nå 100 gånge snällare en doften
Bläääk!
Är det bara jag som aldrig smakat surströmming?
andreas i uppsala
09-10-2004, 17:43
samma här men lukten håller mig borta, vidrigt  sen så är jag inte så överflrtjust i sill
Copycat
09-10-2004, 17:45
Hejsan ! Nä, här är en till som aldrig smakat. jag har faktiskt råd att köpa färsk fisk  Jag förstår mig inte på dom som kan äta det  bara lukten borde vara en varningsklocka  men, men, smaken är som baken, själv föredrar jag kräftor.
eldhroka
09-10-2004, 17:45
Åh, surströmming, mandelpotatis och rå lök *mums*
andreas i uppsala
09-10-2004, 18:02
typiskt norrläningar
lisselbo
09-10-2004, 18:07
Här är faktiskt en upplänning som gillar surströmming.
CITAT (lotta_ @ 09-10-2004, 16:49) Tänk dig en bit tunnbröd med skivad mandelpotatis, rå lök, dill och finhackade tomater på, hur gott som helst!! Alltså, ingen surströmming då...?? Jag har aldrig smakat, vågar helt enkelt inte...
mari_tres
09-10-2004, 18:23
Dill?? Strömming, potatis, lök och gräddfil. Dricka till behöver man inte göra, det sköljer ju bara bort den goda smaken! Aj, då.... nu blev jag sugen.... Var du tvungen att göra sådär??
andreas i uppsala
09-10-2004, 18:24
lisselbo var är du född och var kommer släkten ifrån
lisselbo
09-10-2004, 18:31
CITAT (andreas i uppsala @ 09-10-2004, 19:24) lisselbo var är du född och var kommer släkten ifrån  Född i Uppsala, uppväxt i Gamla Uppsala. Släkten är oxå från Uppsala. mvh Marie
kerstin z5-6
09-10-2004, 18:33
Smakar som salt fisk .. luktar helt annorlunda -inte favoriträtt men helt ok Ska inte ätas på tallrik utan i klämma!
CITAT (Copycat @ 09-10-2004, 18:45) själv föredrar jag kräftor.  Jag med, men då ska det vara HAVSkräftor!!!!! Nu säger väl någon: "typisk västkustbo"....
Copycat
09-10-2004, 18:36
Hejsan Sylvia ! Nä, jag håller med dig. Som barn så åt vi havskräftor till frukost på Marstrand, nyfångade och nykokta, världens godaste frukost.
CITAT (lisselbo @ 09-10-2004, 19:31) CITAT (andreas i uppsala @ 09-10-2004, 19:24) lisselbo var är du född och var kommer släkten ifrån  Född i Uppsala, uppväxt i Gamla Uppsala. Släkten är oxå från Uppsala. mvh Marie
Mmm, jag ÄLSKAR surströmming! Längtar redan till nästa års surströmmingspremiär!  Prova ni som aldrig smakat, det är helt underbart GOTT!  /Ann-Louise
Här är en surströmmingsälskare som tycker att det tom luktar gott! Vi bunkrar upp så vi kan äta året om. Den godaste strömmingen kommer från flera år gamla burkar, med viss sprängvarning i kylen... Jag vill ha den på hårt tunnbröd med lök, potatis och smör. Ibland kör vi även med tomat och gräddfil på.
Hannele
09-10-2004, 20:08
CITAT (Sylvia @ 09-10-2004, 19:33) Jag med, men då ska det vara HAVSkräftor!!!!!  Tja, även färskrökt makrill går ner.
*Felix matte*
09-10-2004, 20:13
Har inte ätit surströmming på många år, men för några veckor sedan tog jag mod till mig och åt en hel filé i mjuktunnbrödsklämma med mandelpotatis och inget annat... drack mjölk till. Det var GOTT!
Hannele
09-10-2004, 20:16
Jag har tvinat i mej några surströmmingar, för som ung tackade jag aldrig nej till en fest - inte ens om norrlänningar fixade det!
Copycat
09-10-2004, 20:21
Strongt gjort Hannele ! Inte ens jag som bor mitt i smeten, bland Norrlänningarna, skulle prova på, inte barnen som är födda och uppvuxna här heller. Tur att inte grannarna äter det så ofta, hela lägenheterna omkring blir ju helt inpyrda av stanken. Alla säger att det inte smakar som det luktar, men att bara smaka på något som luktar så vidrigt. Ucsh!!!
LenaTuring
09-10-2004, 20:40
De äldre säger att man kan lära sig äta surströmming. Jag har provat att äta en surströmming om året men i fjol bestämde jag mig för att sluta med detta självplågeri  så i år blev det enbart vanlig sill.
*Felix matte*
09-10-2004, 20:42
Proffsen (maken min) öppnar burken under vatten (kallt) och då slipper man lukt i huset.
andreas i uppsala
09-10-2004, 21:00
de äldre säger mycket
zaaritha
09-10-2004, 21:07
När jag var i 8-årsåldern köpte min far en burk surströmming--för att pröva på! Han öppnade den o blev chockad av lukten, ställde ut burken på kökstrappan. Vi hade då en schäfer. Han tog burken i munnen o grävde ner den vid gödselsta´n!!!! Far blev ej arg--tyckte bara att det var lustigt!
Snöflinga
09-10-2004, 21:19
Det är bara så gott !  Fast aldrig har jag hört talas om tomat och gräddfil  "Klämma : tunnbröd, mandelpotatis, finskuren rödlök och finfördelad surströmming. MUMS ! Sake är en harmoniserande dryck till, även citronbrännvin om man vill festa till det och det vill man ju
CITAT (LenaTuring @ 09-10-2004, 21:40) De äldre säger att man kan lära sig äta surströmming. Jag har provat att äta en surströmming om året men i fjol bestämde jag mig för att sluta med detta självplågeri  så i år blev det enbart vanlig sill.  Jag har ätit en surströmming en gång, det räckte! Tyckte inte att det smakade annat än salt. Vägrar att lära mig äta surströmming! Antingen gillar man det eller så gör man det inte - man ska inte behöva lära sig...
Hannele
10-10-2004, 08:44
Jag har ätit tre hela surströmmingar, under flera tillfällen. Tunnbröd, mandelpotatis, lök, mjölk och snaps är gott, men surströmming smakar precis som det luktar.  Ett dygn efteråt rapar man och svettas man surströmming, yllekläder luktar surströmming, om man glömt hänga dem utanför fönstret. Om maken inte varit med på festen, blir det soffan!Min kompis, som jobbade i affären, skickade dom hem, kunderna höll på att dö! Vitlök, svett och snus i en trång buss är rena rosendoften jämförelsevis... Jag bjuder alla norrlänningar på kålsoppa hos mej, välkomna!
LenaTuring
10-10-2004, 10:43
CITAT (Hannele @ 10-10-2004, 09:44) [ Jag bjuder alla norrlänningar på kålsoppa hos mej, välkomna! Det är frågan om inte kålsoppa är ännu värre än surströmming.För mig en mardröm från barnaåren.
Copycat
10-10-2004, 10:55
Hejsan ! Det är inte ofta jag får astma atacker numera, men ångorna av just Kålsoppa, det är tydligen starkt astmaframkallande för mig. Sen var ju inte kålsoppa någon direkt höjdare för gallan heller
CITAT (Copycat @ 10-10-2004, 11:55) Hejsan ! Det är inte ofta jag får astma atacker numera, men ångorna av just Kålsoppa, det är tydligen starkt astmaframkallande för mig. Sen var ju inte kålsoppa någon direkt höjdare för gallan heller  Killarna i armén fick visst det någon gång i förhistorian serverad, då det kallades visst för fottrasasoppa.... (man hade visst inte riktiga strumpor heller utan fötterna virades i bomullstyg och så stoppades dom in i stövlarna...man kan gissa hur det luktade efter en dagsmarsch...)
Maria R
10-10-2004, 20:01
surströmming smakar som stark ansjovis tycker jag. måste förtäras en á två gånger per år annars är det nåt som är fattas...
varning: lukten sitter fast om man spiller spad! fick köpa en ny telefon efter förra årets skiva! spadet sprutade sig upp genom vattnet (öppnar under vatten) och upp på min telefon! (även nån blomma fick sitta i karantän utomhus ett tag efter detta olycksaliga sprut)
Maria R
*Felix matte*
10-10-2004, 20:11
Tackar för inbjudan, men.... Nej tack Hannele! En av syrrorna och svåger bodde och jobbade på Facit i Åtvidaberg för ett antal år sedan och det starkaste minnet de har från åren därnere det är kålsoppan som serverades i personalmatsalen varje tisdag (eller var det torsdag) Så klart hade de med sig egen matlåda... men det gick inte att undgå en viss grad av illamående p.g.a lukten. Stackars!
Tyvärr måste jag säga samma som Agneta, tack - men nej tack! Eftersom vi kommer "från andra sidan pölen" både du och jag Hannele så är jag rädd att din kålsoppa är av liknande sort som den jag har hemska barndomsminnen av...
Kålsoppa är gott!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tycker om kålsoppa!
Hannele
10-10-2004, 22:18
*Laika*
10-10-2004, 22:25
Jag tycker att det ser riktigt gott ut ja. Fast inte ser det ut som soppa inte, det ser mer ut som en gyta. Försöker du omvända surströmmingsätarna, Hannele Mvh. Laika
Jag och min sambo gillar kålsoppa! Men utan kött, antingen veg. eller med köttfärs= nikkalouktasoppa. Det känns bättre i magen, inbillar jag mej, med tomat och gräddfil till surströmmingen. Speciellt tomaten tar ut lite grann den råa löken har jag hört av den som introducerade detta för mej.
Jag älskar surströmming, kan få abstinens ibland, kan äta flera gånger per år! Sååå gott!  I år har det bara blivit en gång men det får nog bli en gång till - kanske nu i helgen (blev sugen när jag såg denna tråd). Första strömmingen/strömmingarna äts som den/de är, resterande ca 5 st på tunnbröd med lök och färsk potatis - här i Värmland har jag inte fått tag på så god mandelpotatis så det blir vanlig potatis. Vill man undvika den värsta lukten så kan man ju öppna burken i en hink med vatten och lägga upp strömmingen på en bädd av enris. Min ex-sambo är norrlänning men han tycker inte om surtströmming så när jag en gång kände att jag bara MÅSTE ha surströmming åt han kokt korv
Skatmor
11-10-2004, 15:50
CITAT (lotta_ @ 09-10-2004, 16:49) Jag älskar surströmming. Tänk dig en bit tunnbröd med skivad mandelpotatis, rå lök, dill och finhackade tomater på, hur gott som helst!! Till det dricker man naturligtvis öl. *Smaskens*  Jag åt surströmming för första gången i somras och det smakade pikant i klämma tillsammans med tunnbröd, rå lök, skivad mandelpotatis, smör, prästost och tomater.  Det fanns så mycket att jag fick äta delikatessen i flera dagar.
kålsoppa. ja tack. gärna med frikadeller enda fördelen med hösten är alla goda och värmande soppor brukar göra kålsoppa på den kål som blir över när jag gjort kåldolmar
CarinaA
11-10-2004, 17:14
Hm... Jag känner mig jättenyfiken på surströmming, men är för feg att prova. Minns vi haft nån burk i affären som läckt... Isch! Men ändå är jag på nåt vis intresserad av att testa nån gång. Om jag råkar bli bjuden hela kitet surströmming + tillbehör, så vette sjutton om jag inte tar mig en smakbit. Jag är inte den som säger usch om nåt jag aldrig smakat... Så kanske, det kan bli en första smakbit i framtiden. Jag testade sushi för första gången för två år sen. Tyckte väl inte det var nåt speciellt, laxen var okej, men annars inget för mig. Sambon hade stora problem, kan jag ju erkänna... Det fick bli ett besök på Burger King på hemvägen! Som sagt, smaken är som baken, och det är tur det!
Skatmor
11-10-2004, 18:48
CITAT (CarinaA @ 11-10-2004, 18:14) Hm... Jag känner mig jättenyfiken på surströmming, men är för feg att prova. Minns vi haft nån burk i affären som läckt... Isch! Men ändå är jag på nåt vis intresserad av att testa nån gång. Om jag råkar bli bjuden hela kitet surströmming + tillbehör, så vette sjutton om jag inte tar mig en smakbit. Jag är inte den som säger usch om nåt jag aldrig smakat... Så kanske, det kan bli en första smakbit i framtiden. Jag testade sushi för första gången för två år sen. Tyckte väl inte det var nåt speciellt, laxen var okej, men annars inget för mig. Sambon hade stora problem, kan jag ju erkänna... Det fick bli ett besök på Burger King på hemvägen!
Som sagt, smaken är som baken, och det är tur det! :D Den som fick mig att smaka surströmming, sa att man brukar behöva "prova" tre gånger innan man börjar gilla det.  Själv tyckte att det smakade gott direkt.
På surströmmingsportalen kan man också läsa om vilka andra fiskar som syrats i andra kulturer. Men också närliggande norsk rakefisk och svenska inlandets surmört finns med där, liksom isländsk surhaj.
 Smaskens, *yyyl*!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|