Full version: Spinn eller?
*Laika*
Så har då alla krukor åkt in i värmen för i år. Det verkar nu som att det finns inneboende i krukorna, jag trodde först att det var spindelnät, men det är pytte,pyttesmå spindlar i såna fall. Det formligen kryllar av dom i näten, jag misstänker nu starkt att krukorna drabbats av spinn. Kan jag stoppa en provadopinne i alla krukor som kommer utifrån, även om jag inte sett att det finns nån ohyra i dom? Jag tänkte i förebyggande syfte, för krukorna står ganska packade i fönstren, o det är väl ganska smittsamt som jag förstått.
Mvh. Laika
pejori
låter som spinn mad.gif mad.gif
spola av alla plantor i vatten först smile.gif
köp provado plus den tar bättre. lös upp ett par i vatten och spraya plantorna med det, så går det fortare, tryckned resten i jorden rolleyes.gif rolleyes.gif
det är mycket smittsamt, så det är nog för sent. dom andra har det också, så behandla alla ohmy.gif ohmy.gif
såplösning blir billigare att använda huh.gif huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Provado Plus finns bara i sprayform så den måste man inte lösa upp i vatten.
*Laika*
Tack för era svar, provado + blir det då. En av krukorna har jag en Lager i, hur gör jag med den då? Det går väl inte att använda bladen i grytorna om man sprayat på en massa konstigheter, eller? Det ser skitläbbigt ut, massa pyttesmå saker som rör sig i spindelnätet, hoppas att dom håller sig till krukorna, dom står i sovrummet tongue.gif
Mvh. Laika
Helen B
Jag skulle nog behandla lagern med såpalösning. Dvs 0,5 dl såpa och 9,5 dl vatten. Det fungerar väldigt bra med såpalösningen, bara man gör det ofta.
Lycka till med vad du än använder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon