Lulle
Hej på Er!

Känner mig totalt blåst av Agria och känner att jag måste skriva av mig lite. Allt var grönt och klart att tuta och köra med min lilla katt Nisse som varit snuvig ett tag och hade tid på Strömsholm för att dom skulle titta i nosen på han i fall han hade något strå som satt fast. Fick en hel lunta papper med fackspråk och medicinaltermer och så slutade notan på 10.000 :-som jag själv fick punga ut utan hjälp från Agria där alla mina total 7 katter är försäkrade. Ringde Agria och fick en massa J****A ursäkter om det ena och det andra att de påstod det sista att min lilla Nisse redan var sjuk när jag fick hem han. Han var hur frisk som helst när jag fick hem han och det kan min veterinär intyga. Nu ska man börja arbetet att luska ut och bevisa att Nisse var frisk och kry innan allt detta hände med han. Har alltid tidigare varit nöjd med denna försäkring och den täcker det mesta och man betalar rätt saftigt till Agria varje år. Hämtade hem han nyss och fick en massa prognoser om kanske tumör och kanske cancer. Nog fasiken blir man både arg och ledsen då Agria först och främst vägrar att hjälpa en med försäkringen och sen få reda på att kissen min har "kanske" tumör eller cancer......Gråter........Inte verkar vården för människor heller fungera och nu inte heller för djur......Vad ska man göra?
Man känner sig helt maktlös.....och Nisse är bara 5 månader gammal liten skrutt.....*suck* Tack för mig nu ska gå och lägga mig bredvid Nisse och ta han om honom.

Susan
TeliaNet
cancer på en så ung katt?, knappast troligt! smile.gif
men vad ska du med försäkring till på katter?, och speciellt om den inte är till någon nytta.
ylle
CITAT (TeliaNet @ 11-10-2004, 20:17)
cancer på en så ung katt?, knappast troligt! smile.gif
men vad ska du med försäkring till på katter?, och speciellt om den inte är till någon nytta.

Det är väl inte så märkligt att man försäkrar sin katt! Det som är upprörande i det här fallet är ju att Agria vägrar betala ut.
Hoppas verkligen att det löser sig både med försäkringen och den lille!
yla
ja de verkar ju jättekonstigt att dom inte betalar om dom sagt att dom ska
jag menar betalar man så har man ett skyddd o de kan dom väl inte bara ta bort plötsligt blir jättearg

försäkrar inte mina för jag tänker som så att för de mesta så är dom friska o fina o då de händer så får man ta de man skulle ha betalt redan i försäkringsavgifter

jag vet att de e nog inte så smart men de känns iallafall som om jag inte behöver känna mej lurad iallafall
*Felix matte*
Så trist att försäkringsbolaget Agria "tjorvar" ang. din katts sjukdom. Stå på dig och ge inte upp vad de än säger.

Nu börjar jag faktiskt ta mig en funderare ifall jag ska ha kvar Felix försäkring där.
Till dags dato har vi betalat ca 8 -9.000 kr till Agria i försäkringspremie och än är inte Felix mer än 6 år.
Nu börjar jag faktiskt känna mig lite dum som inte istället satt in pengarna på ett "Felixkonto" för att ta till ifall något händer som ger veterinärkostnader.
Nutten
Finns förstås både för- och nackdelar med att ha katterna försäkrade...Fördelen är att jag vet flera stycken som har fått ut betydligt mer av försäkringen än vad de själva satt in! Att sätta in samma summa pengar som ens försäkringsbolag får, på ett eget konto istället brukar inte kunna täcka ett saftigt veterinärbesök ändå...Så jag fortsätter åtminstone ha mina två katter försäkrade, dessutom just i Agria. Tycker inte det är dyrt med det jag har i alla fall...

Hoppas verkligen att det löser sig för dig Susan och din lilla kisse! Klart Agria ska hjälpa till med försäkringen! Vad sjutton kan de säga om du har bevis för att han var frisk innan!?? Fy på dem att krångla så! mad.gif
Ti bee
Vi bytte till ett bolag som heter Sveland och har varit nöjda hittills. Har 3 katter försäkrade hos dem, varav en haft cancer och blivit opererad 2 ggr. Notan stannade på självrisk (1000lapp eller så), men skulle annars ha blivit skyhög (en bekant fick punga ut med mer än 15000 för liknande operationer). För oss har det absolut lönat sig redan, dessutom så blir ju inte katterna yngre heller (våra är 8 resp 9 år).
Vi bytte bolag när Agria bestämde sig för att chockhöja premierna för ett antal år sedan och har inte ångrat oss.

Hoppas att det ordnar sig på något vis för Nisse och för er!
smile.gif

Vill f ö passa på att uppmana alla kattägare att undvika p-piller till sina katter i den mån det är möjligt. Det är starkt cancerframkallade enligt våra veterinärer och enligt vår egen erfarenhet.
Caprice
Lulle,
Fy vad tråkigt att höra att Agria inte sköter sig...! Redan sagt, men stå på dig!!

Ang försäkra eller ej.... Jag hade en katt som blev nitton år, han var aldrig försäkrad. Under sina nitton år var han heller aldrig sjuk, utan fick spruta då o då när han skulle. Mao, tur att jag aldrig försäkrade honom, det hade varit mycket pengar i sjön! Å andra sidan, det är alltid lätt att vara efterklok... När vi köpte raskatt för fyra år sedan försäkrade vi henne... i våras, då gammlekatten dog, blev hon sjuk... Ögon rann, slutade nästan äta, små blåsor i munnen. Veterinären förstod aldrig vad det var, så det belv flera turer till kliniken. Då insåg man vilken tur det var att hon är försäkrad.... Jag skulle då aldrig vilja hamna i situationen då jag måste överväga om det är "värt" att operera katten för kanske 15,000:-... Huu, va hemskt! Att söva henne och ta ett enkelt hudprov ifrån munnen, och hämta henne samma dag går på 2700:-... Idag mår hon prima igen, men jag tror att dessa turer innan hon var OK igen gick på cirka 10.000:-...! Tack vare försäkringen betalade vi ca 3000:- tror jag...

Kontentan är att jag håller med om att det är dyrt att försäkra, men jag väljer definitivt att göra det ändå...!

Felix matte: Tänk dej för...! Det räcker med att han bryter ett ben eller likn så kommer du inte långt med 8000:-....

Caprice
Zanna
Vad tråkigt att behöva bråka med försäkringsbolaget och betala 10 000 kr själv! Jag har mina katter (2) försäkrade i Agria men har aldrig behövt använda försäkringen. Min hund är också försäkrad i Agria och där har jag behövt använda försäkringen en gång och då var det inga problem - men så var det också uppenbart att skadan inte fanns innan jag tecknade försäkringen. På djursjukhuset där jag går med mina djur sa de att det försäkringsbolag de har minst problem med är Folksam. Jag har funderat på att byta men jag vet inte hur man ska göra, kruxet är ju att det är inte förrän något händer som man märker hur försäkringsbolaget gör med ersättningen. Ett par kompisar har 7 katter som är försäkrade i Agria och de har fått använda försäkringarna många gånger vilket fungerat utan problem.

Hoppas du får rätt gentemot Agria, det låter ju som om försäkringen skulle täcka kostnaderna. Jag skulle tipsa dig om att prata med veterinären och kolla vad de skrivit till Agria, det kan var otydligheter från hans/hennes sida.
*Laika*
Lulle, hur länge har du haft honom? Kissen alltså. Alla försäkringsbolag har karenstid från när man tecknar en ny försäkring. Jag tror att den kortaste karenstiden är 21 dar. Det betyder alltså att om ditt djur blir sjukt inom 21 dar från att du tecknade din nya försäkring, så gäller den inte. Om din lilla kisse vart sjuk straxt efter dom dagarna, så kanske Agria vill påstå att han redan var sjuk innan, o att du väntat med att söka vård för att få ut på försäkringen. Stå på dig om det är så att du vet att du har rätt, att du haft försäkringen längre tid än karensen, vill säga.
Mvh. Laika
kristerh
CITAT (Felix matte @ 11-10-2004, 22:24)
Till dags dato har vi betalat ca 8 -9.000 kr till Agria i försäkringspremie och än är inte Felix mer än 6 år.
Nu börjar jag faktiskt känna mig lite dum som inte istället satt in pengarna på ett "Felixkonto" för att ta till ifall något händer som ger veterinärkostnader.

Vad har du för försäkring som kostat 8-9000 på 6 år;) min birma som jag oxså har försäkrad i Agria med både livförsäkring och sjukförsäkring kostar 700 om året. Om man har idmärkt och kastrerat sin katt får man rabatt hos agria, det kanske de andra försäkringsbolagen oxså ger...
krister
pejori
jag har i alla år haft mina djur försäkrade i folksam. inga problem nån gång smile.gif smile.gif
dyrt, ja visst men när det gäller så är det skönt att ha dom, wub.gif
min gamla tik ramlade i hop med magblödningar i skogen. akutvården över en natt på blå stjärnan kostade 3700:-
efter tre besök och olika röntgenundersökningar avlivades hon 13 år gammal. slutnota för folksam = 17000:-
Bjäbban
Kan inte låta bli att lägga mig i detta….
Jag jobbar som ombud för if, och hos oss kostar en katt försäkring 411:- per år, vid ny teckning, if har bonus system så vid skadefria år sjunker premien!
Vi har 20 dagar karens för sjukdom ( för olyckshändelse gäller den direkt)
Ingen karens på katt som är försäkrad i annat bolag, som flyttar över till if.
Ingen karens heller för registrerade ( raskatter) om de införsäkras i samband med köp och är yngre än 4 månader.
Annelie
CITAT (Bjäbban @ 12-10-2004, 22:09)
...hos oss kostar en katt försäkring 411:- per år

Ja, jag tänkte just om det kanske var något fel på mina försäkringar eftersom de är billiga jämfört med dem som det pratas om här. Mina två katter är försäkrade genom min hemförsäkring och kostar ca 500/år - för två katter!
*Laika*
Aha, mängdrabatt tongue.gif eller var har du din försäkring? Jag har en kattförsäkring på IF o den kostar 36:- i månaden. Har en katt till som skulle behöva en försäkring, kan vara bra att veta var det är så billigt för två.
Mvh. Laika
Bjäbban
Jo vist! Om man har sin hemförsäkring i if, så kan man teckna kattextra som är en tilläggs försäkring i hemförsäkringen!
Kostar ca 250:-/år lite beronde på hur många försäkringar man har i if (ju fler man har ju billigare, if bonus kallas det!)
Finns en motsvarande för hundägare som heter hundextra som också är kopplad till hem försäkringen!
Jag säljer många hem försäkringar till katt och hund ägare, på grund av detta! tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 12-10-2004, 09:50)
CITAT (Felix matte @ 11-10-2004, 22:24)

Vad har du för försäkring som kostat 8-9000 på 6 år;) min birma som jag oxså har försäkrad i Agria med både livförsäkring och sjukförsäkring kostar 700 om året. Om man har idmärkt och kastrerat sin katt får man rabatt hos agria, det kanske de andra försäkringsbolagen oxså ger...
krister

Hej Krister!
Kanske har du inte uppmärksammat att min Felix är en hund laugh.gif
De fyra första åren då jag hade både Liv-och veterinäörförsäkring så var premien ca 1700kr/år därefter betalar jag ca 1000kr/år
Idag ringde jag Folksam och hörde mig för ifall jag kunde byta till deras försäkring... men ... Nähädå!
Hör o häpna... Felix är för gammal för att Folksam ska teckna försäkring för han! ohmy.gif Kvinnan som svarade i tel. sa bara kort att sååå gamla hundar försäkrar vi INTE! Jag försökte tala om för henne att småhundar kunde leva till de var 13-17 år men hon kontrade med att en Grand Danois kunde dö när den var åtta år!!!!!!
Adjö Folksam! Jag kommer så klart att fortsätta betala premie till Agria.
Bjäbban
Hur gamal är Felix och vad är det för ras?
If försäkrar inte in hundar/katter som är över 6 år vid ny teckning. Det är svårt att ha olika regler för olika raser så det gäller för alla...
Har själv en ras, som oftast blir gamla, min älsta blev faktiskt hela 16,5 år!
*Felix matte*
Felix är Bichon Frisé född 10 sptember 1998 wub.gif
Siri
Jag vill slå ett slag för Sveland
När jag kollade upp olika alternativ till vår katt så var det i alla fall mest förmånligt för oss. Det är ett ömsesidigt försäkringsbolag, ägs av medlemmarna alltså.
Vi har en bondkatt. Förra året, första året vi fösäkrade henne, kostade det 410 kr och detta året kostar det 350 kr.
yla
CITAT (Felix matte @ 12-10-2004, 23:16)
Felix är Bichon Frisé född 10 sptember 1998 wub.gif

han e så himla söt den lille Felix
attans va han ser avslappnad o fin ut
gullig,, vill gosa me honom men tassar tyst,, för jag vill ju inte väcka honom
rolleyes.gif rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 12-10-2004, 23:05)
Hej Krister!
Kanske har du inte uppmärksammat att min Felix är en hund laugh.gif

Förlåt wub.gif jag trodde du hade en katt.
Vad söt felix är sleep.gif
krister
Bjäbban
Åh! En Bichon! Underbar ras!
Och Felix ser ju härligt avslappnad och trygg ut!
Lulle
Hej på Er!

Tackar för alla bra inlägg.
Nu idag måste jag då ta ett svårt beslut eller har tagit det redan. Efter mycket snack och kostnader att får min lilla Nisse bättre så skulle dom ta en biopsi på han och en massa annat plus en operation som totalt skulle gå på 30.000:- då agria inte heller går in och hjälper. Efter mycket om och men och konsultationer med veterinärer så kommer jag att låta lilla Nisse somna in i dag. Han har fått en bakterie i näsan som heter pasteurella multocida och äter hans vävnader i bihålorna och näsan. Sjukdomen även kallas Nyssjukan som svin ofta fick förr inte kanske så vanligt idag vet ej särskilt inte på katter men så är det just nu. Har fått så många diagnoser nu så man blir tokig, men tänkte vara human och låta han slippa alla mediciner som inte hjälper. Hjärtat blöder då han bara inte blir mer än 5 månader gammal i detta jordeliv. Ville bara skriva av mig lite och få av mig vad jag känner.

Ha det gott allesammans

Susan
Annelie
CITAT (Laika @ 12-10-2004, 22:50)
Aha, mängdrabatt tongue.gif eller var har du din försäkring? Jag har en kattförsäkring på IF o den kostar 36:- i månaden. Har en katt till som skulle behöva en försäkring, kan vara bra att veta var det är så billigt för två.
Mvh. Laika

De är försäkrade via Trygg-Hansa!
Airamya
Min katt är försäkrad i Agria och det var jag väldigt glad över för en månad sedan, när hon plötsligt blev akut sjuk. Vi åkte in till Blå Stjärnan i Göteborg, hon blev opererad o inlagd i över en vecka. Notan slutade på 20.000 Kr men djursjukhuset skötte själva all kontakt med Agria (jag behövde inte lyfta ett finger) och fick hem min katt mot självrisken.
Där fick jag veta att de ser Agria som ett bra bolag att ha kontakt med. Folksam o några andra däremot tyckte de var alldeles för byråkratiska.
Jättetråkigt att höra att det inte funkat för dig, Susan sad.gif
Och ännu sorgligare att höra om det beslut du tvingats fatta nu.
Vädret känns ganska passande en sån här dag (det öser ner o blåser här).

Varma Kramar till dig och Nisse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon