|
netaave
20-10-2004, 10:53
Var på föreläsning om fetter i maten, vilket resulterade i att jag slängde allt margarin och lättprodukter när jag kom hem.
I princip så är det bara bregott och smör som inte innehåller härdade fetter och andra tillsatser vad gäller smörgåsfett. Fick på kursen ett tips om att göra eget "bregott" som jag nu provat med överraskande resultat, och hälften så dyrt som att köpa färdigt.
500 gr mjukt smör rörs med elvispen med ca 4 dl rapsolja. Vill man ha extrasaltat tillsätter man salt efter behag. Skräms inte av att det blir nästan flytande i rumsvarmt tillstånd för det gör det brebart direkt från kylen sen. Fryser hälften av den här satsen. Får ca 900 gr för 23 kr, 600 gr bregott kostar 20 kr på Maxi.
Används till både smörgås och matlagning.
kerstin z5-6
20-10-2004, 11:57
Vill man dessutom smaksätta sitt "matfett" så kan man smaksätta med:
1. Frästa kantareller (recept i boken "Gott om svamp")
2. Riven västerbottenost (recept i boken "Maten : hunger och törst i västerbotten ")
Sulawesii
20-10-2004, 12:58
Hm.... jag fattar inte: om man använder vanligt mjukt smör så får man ju iallafall med härdade fetter?! Är meningen att det ska bli mindre onyttligt än vanligt mjuksmör?
gammelnalle
20-10-2004, 13:00
Vi kanske inte skall starta en ny "Lidl" debatt, men det vore intressant att få veta mer om detta med härdade fetter ...
någon bra länk? som är trovärdig... skrämselpropaganda kan jag gärna vara utan...
Lena i Torslanda
20-10-2004, 13:05
Nix, inget härdat fett i vanligt paketsmör. Vitsen är ju att få med det fleromättade fettet som finns i oljan som tillsammans med det mättade smöret ger en kombination som är bra. Bredbarhet och inga konstiga tillsatser. Härdat fett är en kemisk process av det fett som som används i nästan alla pulverprodukter tex soppor. Läs noga på förpackningar. Gick själv nyligen en kurs på medicinska fakulteten i Gbg om just kost och fetter. Kan bara hålla med föregående talare - back to basic!
Lena i Torslanda
20-10-2004, 13:08
Vitsippan
20-10-2004, 13:12
Tycker det är helt underbart att folk börjar vakna. Vi måste ta hand om oss och hittills har vi nästan allihop levt "fel" på ett eller annat sätt. Var på en föreläsning om frukter och bär med Åke Truedsson, (var på Gröna rum och visade tomater och lök) vilket fick mig att börja planera för trädgårdslandet. Frukt och bär är SKITbra. Rönnbär och nypon hindrar en att få cancer och andra sjukdomar. Vi har läkemedlen runt omkring oss, vi ska bara ta vara på vad naturen har att ge, inte sant?!
Sulawesii
20-10-2004, 19:07
Ännu en dum fråga: hur äter man rönnbär då? Som marmelad eller? Låter skitäckligt, men jag lär mig att äta allt som är vegetariskt och nyttigt! Jag tycker också att det är viktigt att äta så att kroppen mår bra. Ang det där om härdade fetter sa ju han Paúlun (eller hur han stavar det) i det där programmet med Blossom att det stör hormonerna. Man kunde bla få svårt att bli med barn. Och det låter ju åt skogen.
gammelnalle
20-10-2004, 19:29
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-10-2004, 14:08) Tack, men det var inte mycket det stod... CITAT Vad är härdat fett?
Härdat fett är fett som på kemisk väg gjorts hårdare.
Vid härdning av fetter tillsätts vätgas och en katalysator.
Omättade fettsyror omvandlas till mättade fettsyror och så kallade transfettsyror kan också bildas.
En del av de nyttiga omättade fettsyrorna ombildas således till mindre nyttiga mättade fettsyror och transfettsyror. jag önskar mer info , gärna av den kalibern som stod fråns livsmedelsverket
kerstin z5-6
20-10-2004, 19:35
Varsågod -här kan du läsa om varför härdat fett inte är nyttigt alls mer om härdade fetterDet är skrivet av en privatperson men vad jag kan se vid en snabbtitt har hon korrekta fakta .
gammelnalle
20-10-2004, 19:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2004, 20:35) Varsågod -här kan du läsa om varför härdat fett inte är nyttigt alls mer om härdade fetter TACK!!! snabbt svar och bra länk!! Sparad och skall läsa NOGGRANNARE i morgon... skall strax iväg och jobba natt... björn
jaha, så får man sluta upp med att äta kex o kakor och pommes Vaniljvisp som är så gott får oxå stå kvar i affärshyllan. Varför måste det finnas härdat fett i wienerbröd, kola och choklad? Men...,men allt man äter är ju farligt nuförtiden, så det är skitsamma. Nu ska jag äta en bit mörk choklad och en smarrig kaka.
netaave
20-10-2004, 22:56
CITAT (Virgo @ 20-10-2004, 23:19) jaha, så får man sluta upp med att äta kex o kakor och pommes Vaniljvisp som är så gott får oxå stå kvar i affärshyllan. Varför måste det finnas härdat fett i wienerbröd, kola och choklad? Men...,men allt man äter är ju farligt nuförtiden, så det är skitsamma. Nu ska jag äta en bit mörk choklad och en smarrig kaka.  Äter du mörk choklad och kaka bakad på smör är det helt ok faktiskt.  Fast sen är det ju det där med socker förstås Jag kan hålla med om att "allt" vi äter snart är farligt på det ena eller andra sättet, men försöker man hålla sig till naturliga och så rena livsmedel som möjligt så har man ju iaf gjort vad man kan. Framförallt vi som har barn behöver tänka ett varv extra!
*Felix matte*
21-10-2004, 05:34
Konstgjorda margariner har inte funnits i mitt hem sedan 1982-83. Här pratade vi också om fetterna.
kermita
21-10-2004, 09:21
Jag brukar använda mildas smör och rapsolja att steka i och baka med. Den innehåller 90 % rapsolja och 10 % smörfett och är flytande.Vad tror ni om den någon mer som anväder den och tycker den är bra ?
netaave
21-10-2004, 09:53
CITAT (kermita @ 21-10-2004, 10:21) Jag brukar använda mildas smör och rapsolja att steka i och baka med. Den innehåller 90 % rapsolja och 10 % smörfett och är flytande.Vad tror ni om den någon mer som anväder den och tycker den är bra ? Låter helt ok!
*Laika*
21-10-2004, 22:08
Sulawesii, Rönnbärsgele är inte "skitäckligt", det är smaskens till stark vitlökskryddad mat. Mvh. Laika
Sulawesii
22-10-2004, 14:49
CITAT (Laika @ 21-10-2004, 23:08) Sulawesii, Rönnbärsgele är inte "skitäckligt", det är smaskens till stark vitlökskryddad mat. Mvh. Laika Ok, Laika. Har du något recept?
Har oxå varit på föreläsning och lärt mig att ju mer förädlad en produkt är, desto onyttigare. Kalaspuffar är alltså inte mycket värre än cornflakes. Vitt bröd inte alltid sämre än mörkt. Men det är svårt att leva som man lär  Och rödvin - hur förädlad kan det vara tro??? Inte mycket hoppas jag så här inför en ledig helg /Åsa
kerstin z5-6
22-10-2004, 16:49
*Laika*
22-10-2004, 18:22
Här, Suwalesii, kommer ett recept. RÖNNBÄRSGELÉ 1 kg Rönnbär eller 700 gr. Rönnbär + 300 gr. Äpplen (för att det inte ska bli så beskt) 8½-9 dl. Socker per liter saft.
Rönnbären smakar bäst om dom fått vara en sväng i frosten, annars kan man slänga dom i frysenen ett tag. Lägg frukten i en gryta, med ½ liter vatten, o koka under lock ca. 15 minuter, eller tills bären saftar sig. Kläm bären mot grytans kant, så att dom krossas. Häll upp massan i en silduk o låt saften rinna av i några timmar, eller tills den slutat droppa. Mät upp saften o häll den i grytan. Låt den koka 3-5 minuter utan lock o rör sedan ner sockret, lite i taget. Koka ca. 20 minuter, o gör sen ett geléprov. Häll upp i burkar o parafinera, eller tillsätt konserveringsjox.
Lycka till!!! Mvh. Laika
netaave
22-10-2004, 23:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2004, 17:49) Puh, blev lite orolig där ett tag!
Den stora faran för hälsan idag är inte fettet utan SOCKRET. Det finns dolt socker i nästan allt vi äter, kolla på innehållsförteckningarna så får ni se. Är hellre utan "smör" på mackan än att använda lättmargariner. Här är det extrasaltat Bregott som gäller.
netaave
23-10-2004, 11:02
CITAT (lotta_ @ 23-10-2004, 10:27) Den stora faran för hälsan idag är inte fettet utan SOCKRET. Det finns dolt socker i nästan allt vi äter, kolla på innehållsförteckningarna så får ni se. Är hellre utan "smör" på mackan än att använda lättmargariner. Här är det extrasaltat Bregott som gäller.  Huvudet på spiken, är ni intresserade av att läsa i ett forum som skriver mycket om sånt kan jag rekommendera bendro.se (igen)
Sulawesii
25-10-2004, 17:19
CITAT (Laika @ 22-10-2004, 19:22) Här, Suwalesii, kommer ett recept. RÖNNBÄRSGELÉ 1 kg Rönnbär eller 700 gr. Rönnbär + 300 gr. Äpplen (för att det inte ska bli så beskt) 8½-9 dl. Socker per liter saft.
Rönnbären smakar bäst om dom fått vara en sväng i frosten, annars kan man slänga dom i frysenen ett tag. Lägg frukten i en gryta, med ½ liter vatten, o koka under lock ca. 15 minuter, eller tills bären saftar sig. Kläm bären mot grytans kant, så att dom krossas. Häll upp massan i en silduk o låt saften rinna av i några timmar, eller tills den slutat droppa. Mät upp saften o häll den i grytan. Låt den koka 3-5 minuter utan lock o rör sedan ner sockret, lite i taget. Koka ca. 20 minuter, o gör sen ett geléprov. Häll upp i burkar o parafinera, eller tillsätt konserveringsjox.
Lycka till!!! Mvh. Laika Tack, Laika!!
kristerh
26-10-2004, 14:51
CITAT (Sulawesii @ 20-10-2004, 20:07) Ännu en dum fråga: hur äter man rönnbär då? I en grogg kanske??  frys dem när du gör isbitar, lägg dem i iskuberna när du fyller på med vatten, det kan man göra med lingon, blåbär osv ser trevligt ut krister
Åsa, mälardalen zon 2
26-10-2004, 15:11
Rönnbärslikören (recept finns i Sannas likörbok) är inte så dum den heller. De hade en del rönnbärsrecept på tv4 i morse men jag kan inte hitta några av recepten på deras hemsida, de som sade att recepten fanns på tv4.se. Jag hittar bara torskreceptet som var med i morse (fanns inga rönnbär i det receptet)  . Jag får nog kolla ifall de finns på text-tv när jag kommer hem.
silverlök
27-10-2004, 07:48
Hej!
Jag gör också mitt "eget smör" med smör och rapsolja! Blir jättebra! Har fått upp ögonen en del för de härdade fetterna och bakar därför allt mitt bröd själv numera. Bakning är bra styrketräning, hjärtat kommer igång fint av en kvarts brödknådning!!!
Och man behöver inte avstå från det goda jämt! Mycket enkel och god chokladsås: Koka upp 1 dl vatten och häll i 1 dl strösocker. När sockret har smält tillsätts 1 knapp dl kakao. Blir jättegod mörk chokladsås som kan smaksättas vidare med tex rivet apelsinskal och litet pressad apelsin, en skvätt whiskey, konjak eller punsch (jag tycker whoskey blir godast, men det är en smaksak). Okej, socker är inte nyttigt, men chokladsås äter man ju inte varje dag och gör man sitt "gotta" själv vet man precis vad som är i! Och så tycker barnen det är roligt att få göra godis själva!
La Strega
27-10-2004, 09:12
Jag använder ren rapsolja till allt! =) både till mat, bak å mackan...å även till att smörja in mig med och använda i badvatten mm föresten, smör innehåller väl animaliskt fett och massa kolesterol?
Gossen Ruda
27-10-2004, 10:08
Min största invändning mot alla såna här debatter om vad som är nyttigt resp onyttigt är att ingen VET hela sanningen. Oftast är det spekulationer och liknande. Det KAN vara si eller KAN vara så. Jag lägger inte krut på att följa alla kostråd utan försöker äta vad jag tycker smakar bra och som inte verkar vara alltför onyttigt. Smaklig måltid.
Sulawesii
27-10-2004, 17:41
Jag är också storkonsument av rapsolja (helst kallpressad), men på mackan måste jag ha lite smör.
Ang rönnbären: sidensvansarna har varit här och inte ett rönnbär finns kvar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|