Full version: Ödet?
torvan
Ibland är livet bra konstigt. Här håller jag på och fixar vår gemensamma brf tomt och njuter så av det. Tankar på hus hade jag gett upp sen några år för barnen flyger snart ut och jag tycker det räcker med det jag har. Dessutom är det så dyrt här och aldrig nåt till salu.Jag kan egentligen inte bo bättre med en fin lägenhet med underbar sjöutsikt och nu ska vi göra ett härligt växthus också. Tyvärr är det som det är när man delar något med andra. Inställningen till att ta gemensamt ansvar och hjälpas åt saknas hos vissa och det blir tråkig stämning. Det har gjort att jag känt mig lite deppig några dar och min man sa att vi skulle nog egentligen skulle ha ett eget hus så vi kan rå oss helt själva. Och tänk idag när jag kikade på hus på nätet får jag se mitt gamla drömhus som jag gick och väntade på i många år! Till rimligt pris dessutom! Och med världens underbaraste naturtomt med plats för ett växthus! Kan det vara ödet?
Känner mig rätt förvirrad just nu... wacko.gif torvan
Fredi
Grattis!

Samma sak hände mig för några år sedan när vi började leta hus. Fast när vi väl fick komma in och titta i huset visade det sig vara i så usel skick att alla drömmar sprack. Vi letade inte efter ett renoveringsobjekt.

Nu är jag kanske lite taskig när jag dämpar din entusiasm, men tänk på det när du går på visning. Mäklare kan lukta sig till en entusiastisk köpare på flera kilometers håll.
Malvia
Gå på magkänslan. Känns det bara rätt så klipp till. Om ekonomin håller och ni orkar flytta igen. Eget är eget.
Lycka till!
torvan
laugh.gif ska försöka hålla mig i skinnet men det blir nog värre med barnen!
torvan
amaira
Lycka till!!!
Det låter spännande!

/amaira
jendah
Lycka till!

Vi köpte hus i somras och fick precis vad vi ville ha... Vi trodde aldrig vi skulle få det, eftersom vi inte skulle ha råd, utan få nöja oss med något "ok". Men man kan ha tur ibland - det är ofta det som behövs biggrin.gif
Betty
Vi hade liknande tankar om eget hus. Barnen började bli flygfärdiga så vi hade nog tänkt fortsätta bo i lägenhet, tittade mest på sommarhus. Så en dag - efter en del tjat av dottern, så följde vi med på en visning av det här radhuset, i "fel ända av stan". Det såg inte mycket ut vid första anblicken men när vi öppnade dörren och klev in i huset, då uppenbarade sig en känsla av "Hemma" inom mig. Jag tittade på maken och han bara log och nickade i samförstånd.
Det är nu drygt fem år sedan, barnen har flyttat ut - alla tre och vi har inte ångrat oss en enda sekund! Vi stormtrivs i vårt hus!
Lycka till! smile.gif
Anna i Örsjö
Ja, lycka till! Hoppas huset är precis så som ni vill ha det. laugh.gif
MEN GLÖM INTE ATT KONTROLLERA HUSET ORDENTLIGT. Ta hjälp av besiktningsman och glöm inte kolla elledningarna. wacko.gif blink.gif wink.gif sad.gif sad.gif
Det kan bli väldigt dyrt om man inte gör alla de kontoller som åligger en som köpare. mad.gif Jag håller tummarna. smile.gif

Anna i Örjsö
Fredi
CITAT (Anna i Örsjö @ 29-10-2004, 13:49)
Ja, lycka till! Hoppas huset är precis så som ni vill ha det. laugh.gif
MEN GLÖM INTE ATT KONTROLLERA HUSET ORDENTLIGT. Ta hjälp av besiktningsman och glöm inte kolla elledningarna. wacko.gif blink.gif wink.gif sad.gif sad.gif
Det kan bli väldigt dyrt om man inte gör alla de kontoller som åligger en som köpare. mad.gif Jag håller tummarna. smile.gif

Anna i Örjsö

...och använd RÄTT besiktningsman!!! Trots besikning behövde vi riva ut alla golv i huset åtta månader efter inflytten... Turligt nog accepterade jag inte alla friskrivningsklausuler i deras avtal.

Ett tips är att be att få se deras friskrivningsklausuler INNAN arbetet beställs. Be att få titta på avtalsvillkoren från flera bolag och välj sedan inte bara efter pris utan efter villkor och pris.

Det är ärligt talat skamligt att vissa bolag säljer dyra besiktningstjänster (som tar 4-5 timmar) för hutlösa belopp (6000 och uppåt) och så friskriver de sig från i princip alla fel (utom dem som vilken normalt seende som helst skulle upptäckt).
lolo
Vi har också köpt hus nyligen (augusti) och letare länge efter vårt "drömhus". Efter div husvisningar kände vi båda två direkt "wow" när vi klev in i huset. Framförallt föll vi för den öppna planlösningen, vilket vi båda fann viktigt. Dessutom var ju huset så trevligt och fint på många sätt. Jag tycker att man ska gå på känsla i första hand (själva kände vi direkt att detta hus vill vi lägga anbud på och satsa på) för man ska ändå investera i en jättesumma och bo där, utveckla det osv. Jag tycker att ni ska satsa på hus om ni båda längtar efter det, har tid och ork osv. Lyssna inte på andra utan utgå från vad NI vill. Lycka till med ert val!
fruberglund
CITAT (jendah @ 29-10-2004, 11:21)
Lycka till!

Vi köpte hus i somras och fick precis vad vi ville ha... Vi trodde aldrig vi skulle få det, eftersom vi inte skulle ha råd, utan få nöja oss med något "ok". Men man kan ha tur ibland - det är ofta det som behövs biggrin.gif

Så kände vi också, vi letade i 1 ½ år innan vi hittade vårt drömhus smile.gif

Vi ville absolut bo på landet men allt var för dyrt, till slut var vi och tittade i villaområden i alla fall bara för att vi var så desperata och ville ha ett hus, nu är vi glada att vi väntade för vi bor precis som vi ville från början och trivs så bra. Vi tänker aldrig flytta härifrån, vi älskar vårt hus fruktansvärt mycket smile.gif

Vi hade sån tur i en galen marknad, huset gick ut för 1.100.000 och alla visningar vi varit på innan hade alltid huspriserna stigit ett par hundra tusen. Jag tyckte ändå vi skulle åka och titta (vi ville inte ge mer än 1 miljon för ett hus) och tro det eller ej så fick vi huset för 990.000.

Det var nog verkligen ödet för huset är superfint, byggt 1991 och i toppskick och att vi inte var fler än 2 som bjöd och att ingen bjöd högre är jag nästan chockad över. Det var nog helt enkelt meningen att det var vi som skulle ha huset smile.gif

Vi var till banken nyss och skulle kolla på lån till att köpa mer tomt och när han gjorde en datavärdering på huset så visade det sig att det är värderat till nästan 1.600.000, alltså en ökning på 600.000 på två år.

Vi har verkligen haft tur!

Så jag säger bara så här torvan.

Lycka till och GO FOR IT om det känns rätt!!!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jendah
Det roliga var egentligen att vi väntat oss att det skulle ta år att hitta rätt... huset vi bor i är det andra vi tittade på - och första vi bjöd på smile.gif
Vi hade inte alls tänkt flytta så snart... men vi trivs verkligen!

Som sagt - köp huset om det känns rätt! (fast naturligtvis... glöm inte noggran besiktning mm).

Så här bor vi nu: Husetwub.gif . Med rejäl trädgård (ca 2300m2) och lagom många grannar inom synhåll (2st, finns några till som inte syns från huset...) och lagom lång från Göteborg, ca 2,5 mil. 1,6 milj. fick vi ge, men det är inte särskilt mycket för ett hus i ganska gott skick så nära Göteborg smile.gif.

Allt är möjligt med lite vilja och lite tur laugh.gif
torvan
Vackert hus! Precis i min smak! laugh.gif Igår kväll var jag inte klok! Efter ett par glas vin kunde jag inte hålla mig utan MÅSTE bara se hur tomten ser ut för den är helt insynsskyddad. Jag tog med mig en ficklampa och smög runt på tomten och kikade in genom fönstren. Väntade bara att polisen skulle dyka upp! Det är en helt underbar naturtomt med möjlighet till en stor naturdamm. Dessutom finns en gjuten uteplats som är som gjord att sätta upp ett Florum-hus på wub.gif Så nu väntar jag med spänning på visningen i morgon! Min man är inte lika sugen för han vill som jag se vatten men jag har lovat honom en STOR damm isåfall (om han gräver förstås tongue.gif ) torvan
Posse
CITAT (torvan @ 29-10-2004, 10:54)
.... Och tänk idag när jag kikade på hus på nätet får jag se mitt gamla drömhus som jag gick och väntade på i många år! Till rimligt pris dessutom! Och med världens underbaraste naturtomt med plats för ett växthus! Kan det vara ödet?
Känner mig rätt förvirrad just nu... wacko.gif torvan

Jag rekommenderar er att innan ett husköp lyssna på reprisen eller ljudfilen av radioprogrammet P1 konsument som gick i veckan. Temat var just "Att köpa hus", köp som somliga ångrar bittert...
jendah
CITAT (torvan @ 30-10-2004, 12:31)
Vackert hus! Precis i min smak! laugh.gif  Igår kväll var jag inte klok! Efter ett par glas vin kunde jag inte hålla mig utan MÅSTE bara se hur tomten ser ut för den är helt insynsskyddad. Jag tog med mig en ficklampa och smög runt på tomten och kikade in genom fönstren. Väntade bara att polisen skulle dyka upp! Det är en helt underbar naturtomt med möjlighet till en stor naturdamm. Dessutom finns en gjuten uteplats som är som gjord att sätta upp ett Florum-hus på wub.gif Så nu väntar jag med spänning på visningen i morgon! Min man är inte lika sugen för han vill som jag se vatten men jag har lovat honom en STOR damm isåfall (om han gräver förstås tongue.gif ) torvan

Glöm bara inte att titta med hjärtat och köpa med hjärnan, så går det säkert bra!

Och bli inte allt för besviken om det inte blir just det huset - det finns fler hus, alla (hmm, de flesta) har sina fördelar... man får prioritera det man helst vill ha - och titta efter möjligheterna att få dit resten sen. (Vårt hus hat tex ingen öppen spis/kamin - men det går ju att ordna med tiden. Samma sak gäller ju fula tapeter och badkar biggrin.gif)

Lycka till - och berätta hur det går!

PS. Något vi gjorde när vi tittat på hus (alla två tongue.gif) var att skriva en lista över för- och nackdelar på huset... sen gick vi igenom nackdelarna och funderade på vad vi kunde ändra på och vilka kostnader det skulle bli... och hur viktigt det var - om det fanns annat som vägde upp etc.
Tesa
......säger bara "Drömkåken"...filmen som kan avskräcka även den mest hugade...

Fast egentligen tror jag mycket på det där med "känslan"...då kanske man hellre lever med lite skavanker...bara "känslan" finns där....

Jag har "förståndsköpt" ett hus och det var det mest otrivsamma opersonliga hus jag bott i....mitt "drömhus" hyrde vi under ett halvår sen var vi tvungna att fly pga av musinvasion....men om vi fått köpa det så hade vi gjort det och åtgärdat sånt som husägarna inte gjorde.....
Huset jag har nu är en kompromiss... vi skulle ju ha gården och då måste man ju bo nånstans och huset är väl rätt OK...men "drömhuset" finns inom synhåll och blir den gården till salu så skall vi vara med och "bju" iallafall wub.gif
fruberglund
Här är vårt hus, precis som Jendah lagom med grannar och ingen av dem ser vi direkt men vi vet att de ligger där bakom kullarna smile.gif

Vi har mindre tomt men ska köpa till mer så när vi är klara kommer vi ha ca 4000 kvm, ojojoj, vad det blir plats för mer träd, buskar, rosor och allt annat jag vill ha. Stort trädgårdsland kommer det bli också smile.gif
jendah
fruberglund: ser underbart ut!!!!!

fast vi ser en av grannarna - snett nedanför vårt hus, sen har vi en granne "bakom" oss som vi ser nu när löven är borta... resten av grannarna är utom synhåll. Härligt är att man alltid kan hitta en insynsskyddad plats både inne på tomten smile.gif
och att man kan dansa naken genom nästan hela huset om man nu skulle vilja det... fast man får låta bli arbetsrummet för där är det lite insyn från en granne och vägen (som lyckigtvis inte är någon genomfart, utan privat liten)... skillnaden från vår gamla lägenhet är enorm smile.gif

obs. vi dansar inte nakna....... tongue.gif
torvan
Det blir inget hus! Hjärtat sa en sak och hjärnan en annan (och kroppen)...
Det blir för mycket stora renoveringar och visserligen gillar vi att renovera. Jag har gjort det hela tiden sen -75 sen jag fick min första lägenhet känns det som. Men i dag fixar jag inga tunga jobb eller att arbeta "uppefter väggarna" så det skulle bli min man som skulle få göra nästan allt. Så jag fick inse hans bergränsning, speciellt som han skulle få grävt en jättedamm också laugh.gif Så nu är det bara att jobba vidare här hemma och njuta av det jag har! Och tänk vad härligt med en hel vinter att planera vidare på... torvan
jendah
Tråkigt att det inte blev något, men säkert rätt val. För mycket renovering är inte så roligt det heller.

Bara att hålla ögonen öppna efter nästa chans - det är ju ingen brådska om ni har det bra där ni är nu, och det verkar ni ju iaf ha! smile.gif

Lycka till vidare!

/Jennie
*hehoc*
Lycka till!
Man ska förverkliga sina drömmar!/ hälsningar hehoc
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon