CITAT (cato @ 28-10-2005, 10:36)
Ursäkta om jag tog i lite mycket om syran i äpplena!
Nejdå. Du ska inte be om ursäkt.

Det är diskussionen som är intressant!
Det sistnämnda kan jag till viss del hålla med om. Har man en öppen kompost så kan moniliasporer lätt sprida sig vidare om man lägger mycket äpplen på komposten.
Har man en sluten varmkompost blir förhållandet annorlunda. Då bryts äpplena ned mycket fort och sporerna gör så också. Sporerna kan dessutom inte sprida sig vidare då behållaren är sluten.
Angående fruktsyran undrar jag hur mycket av dess skadeverkan du har egen erfarenhet av och hur mycket som är tro? Att fruktsyran skulle ha frätande effekt på mikroorganismerna har jag mycket svårt att tro. I fruktodlingarna ligger ofta stora mängder äpplen kvar under träden efter skörden. Man formligen ser hur daggmaskar, gråsuggor och andra makroorganismer slåss om resterna och de är snabbt försvunna. Närvaro av daggmask är en god indikator på bra balans i marken eftersom den är så beroende av andra mikroorganismer.
Den mesta trädgårdsjorden (och komposten som ofta fungerar som bäst då den är svagt sur!) har dessutom god jonutbyteskapacitet och kan snabbt neutralisera tillfälliga pH-värdessänkningar. Glöm dessutom inte att dagg, regn och naturligt markvatten väldigt effektivt också neutraliserar syra. Dessutom är inte äpplen särskilt frätande. Fruktsaften i ett äpple håller ett pH-värde på ungefär 3,5-4.0 beroende på vilken sort det är. Det är egentligen inte särskilt högt.
Luften är också ett effektivt oxidationsmedel. Det märker du om du låter ett uppskuret äpple ligga framme. Syret i luften oxiderar syrorna och gör syrorna svagare. Äpplet blir brunt.
Utvräkning av tonvis med onedbrutna äpplen på känslig mark är inget jag tror är bra, men att lägga realtivt mycket äpplen på en god trädgårdsjord eller i en högaktiv kompost det ser jag inga större problem med. Snarare tvärt om...