kattis113
Jag har en Cambria Burrangera Nelly Ister som jag köpte för ett tag sen. Då var bulberna fina och sådär släta som de ska va. Den blommade då på 2 stänglar o 2 nya är på väg. Men nu är de lite skrynkliga. Jag gjorde hål o plastkrukan för att den skulle torka upp snabbare, ( ett tips som han som föreläste om orkideer sa).

Jorden i krukan känns väldigt tung, precis som om det är jättemkt vitmossa o andra mindre partiklar som suger åt sig mkt vatten om man doppar den i en balja. Då blir den jättetung o jag tror att den då blir alldeles för blöt, så nu häller jag ngn deciliter bara i jorden när jag vattnar den.

Ska väl tilläggas att jag fick giftvattna den det första jag gjorde när jag fick den för jag hittade hoppstjärtar i jorden samt en stor äcklig larv som kröp upp ur jorden. wacko.gif

Rötterna ser inte purfärska ut heller, jag väntar på att nya rötter ska bildas, men tycker tillväxten är dålig.

Någon som har några tips?
GoSatta
om komposten är för gammal så bryts den ju ner och bli mer jordlik = den drar åt sig mer fukt.

Jag skulle plantera om hela plantan i ny fräsch orchidee kompost, själv kör jag nästan enbart med cocosflis nu förtiden och ibland lite vitmossa.

Att bulber torkar ihopp lite är inget ovanligt och händer lätt under viloperioden eller om den helt enkelt får dåligt med vatten.
lolo
Vitmossa är bra som tilläggskompost, då den ska främja bildandet av nya rötter hos orkidén./Ann-Louise
Gunvor Nilsson
Jag har nog ett 'syskon' till din orkidé - Stefan Isler som jag haft i fem år och inte bytt 'jord' någon gång. Jag har bara cocosbitar i krukan och nu vattnar jag (läs: doppar krukan i kalkfritt vatten) varannan vecka och under sommarhalvåret får den ibland lite orkidégödsel i vattnet. På somrarna sätter jag in den mitt i en tät schersminbuske där den får sitta till hösten. Nu står den svalt i ett österfönster och ser riktigt pigg ut och förhoppningsvis blommar den i vinter igen.

Bulberna blir skrumpna med tiden men det brukar komma nya, fräscha bredvid. Jag skulle plantera om den om jag vore du!

/Gunvor
kattis113
Japp då får det bli omplantering för min Nelly Ister.

Det kommer 2 blomskott, de är inte färdiga för att blomma än på länge utan är helt gröna skott o man kan se lite "knölar" på dem som ska bli blommorna.

Ska jag vänta att plantera om den eller har det ingen betydelse?

MVH
Katarina
Birgitta H
Hej Jag har också köpt en venussko och tycker det ska bli intressant att se om jag kan klara den. Jag har också hört mig för om att få köpa vitmossa (spagnum) men ingen har haft det än så länge, var köper man den, skulle vilja ha vid omplanteringen. Birgitta
kattis113
Vitmossa kan du köpa på Blomsterlandet. Den är då torkad och presssad så en liten bit blir mkt när du blöter upp den i vatten.

Ska visst vara bra att rota pelargonsticklingar/ porslinsblommor i oxå!.

MVH
Katarina
Birgitta H
Vad är Blomsterlandet? Förslag gärna i Gävle - Uppsala
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon