|
kerstin z5-6
03-11-2004, 22:35
I mitt nästan färdiga växthus  för de som gillar sånt finns en liten tävling med pris som hör ihop med mitt eviga slutcitat  HIHI Som man sår får man skörda  Välkomna !! Nästan klart i vinterträdgård !
Har ingen aaaaaning om vad bilden föreställer, men så FINT du har det!! Underbart och avkopplande, där skulle jag bli sittande hela vintern! Mvh Fenja
Helen i Piteå Zon 5
03-11-2004, 23:08
Det är väl klart att jag ser vad din mosaikbild föreställer, det är ju en vacker penseé (kan även vara en ros) med gröna blad, blå himmel och lite solstrålar  (tycker faktiskt den liknar en av penseérna på flaggan) För övrigt så har jag suttit en stund och njutit, käkat godis och bara beundrat hela ditt bygge, plantor, utsmyckningar, m.m. jättesnyggt!. Nu är det dags att resa sig upp ur soffan, men jag kommer tillbaka till våren. Blomman du söker namnet på med varigerade blad är Lavatera arborea "Variegata" / Helen
Håller med föregående talare! Jag skulle gärna vilja veta vilken uppvärmning du använder dig av i uterummet, Kerstin? Har du växterna där året runt? /Ann-Louise i Vännäs
LenaTuring
03-11-2004, 23:21
Vad mysigt du har det. Har också tänkt att jag ska leka lite med mosaik men inte hunnit dit ännu. Ditt var fint, såg ut att vara en blomma med blad mot en himmelbakgrund kanske........ Konsten på dörren var det vårdoft i.
Åh tack för att vi fick komma på besök! Vem kunde ha anat att det skulle bli så där fint när det blev färdigt! Är verkligen imponerad av alla dina exotiska växter, guuuuud så gröna fingrar du har! Jag tycker att mosaiken ser ut som en penséblomma. Tack för kaffe och godis, jag kommer gärna tillbaka!
Helt underbart Blåregn jag bara drömmer Det är alltså en Kottepalm jag har - tackar för upplysningen och Tusen Tack för att du delar med dig av härligheten
Åhhh vilket paradis du har! Tack för en underbar visning! Och mosaiken, vissst är det en blomma av något slag, med blad. (Vad är det för pris?  Ska jag kanske fortsätta försöka ...  )
*Felix matte*
04-11-2004, 05:38
Tack för visningen  En fantastisk vinterträdgård du har. tävlingen kan jag inte delta i...glasögonen immar igen så fort jag ska till att kika på mosaiken
Mmmmm!!! Livskvalitet! Tack för besöket! Mulle
wolkenkrabber
04-11-2004, 09:32
o vart har du tänkt att du skulle få plats ibland alla växterna då?
den dära grögröna växten med kamelfots formade blad... är det en bauhinia? eller hur de stavas
 Åh, vad härligt du måste få det i vinter!  Din långa vinter blir som bortblåst av den här tropiska brisen. torvan som är hur avundsjuk som helst
Yin o Yang
04-11-2004, 09:59
Ååååååh så underbart Du har det  . Ett fint album att titta in i under den mörkaste tiden. Mosaiken tycker jag ser ut att föreställa ett litet barn som vinkar
din vinterträdgård är helt fantastiskt vacker! min absoluta favvisblomma i ditt album blir kalmian eller vad det nu är för något. sen så har jag samma fråga som wolkenkrabber angående blomman med de grågröna bladen. mosaiken tror jag föreställer ditt hus en solig sommardag.
// Zazu
kerstin z5-6
04-11-2004, 17:18
Tack alla snälla besökare ! Tävlingen är avslutad men ni är alla ,naturligtvis fortfarande välkomna in  Vinnare Pejori !! tatammm !!! tack alla besökare och alla som gissat  Zazu vilken bild är det du gillar ? har bara ett album nu så du får kolla in det ? Blomman med grågrönablad o kamelfot:) är orkideeträd bauhinia variegatea  kram K
inte hann jag gissa men underbart vackert o mysigt va de vill också ha nu då vintern närmar sej kalmia den va fin tack för titten
bild nr 20 i vinterträdgårdsalbumet är det jag menar. om bauhinian blommat och det blivit några frön så kanske du har ett par över
kerstin z5-6
04-11-2004, 22:21
Jo det är kalmia latifolia som texten säger -kan du säkert ha ute i torvparti
Bauhinia -ska spara frö nästa gång den blommar
Tack att jag fick titta i din helt underbara vinterträdgård.Den försköner säkert den långa mörka vintern ni har där uppe i Norr. Det kaller jag livskvalität. Där kan du sitter och bara njuter av alla vackra växter du har Kerstin.
kerstin z5-6
04-11-2004, 22:52
Jättefint!!..vill ju också ha...(fast é de nån nytta med det här i vinterskuggan??) Eftersom jag har så trög dator så har jag mest tittat på småbilder och missat alla bildtexter... Hur stort är det, Kerstin? ...vilka mått.....och har du vanligt tak...det ser ju nästan ut som ett vanligt rum.....hur varmt håller det?? ..och hur håller du varmt?? .. Jättenyfiken.....  ....vi har funderat på nåt liknande som skall fungera som tvättstuga också...
kerstin z5-6
04-11-2004, 23:47
Det är rätt stort 11 meter långt 4,5 brett +" fönstersmyg":) taket är 16 mm polycabonat(kanal)plast
temp under vintern dagtid mellan 12-18 + under nov -feb
-varmare om det är en solig dag
Nattetid ej under 8 + pga tropiska växter o deras behov.
Uppvärmning vattenburen golvvärme via pelletspanna o separat slangsystem/pump /termostat/ i golvet -betongplatta
Treglasfönster-kom över billigt på glasauktion
Dörr in till huset tog vi upp först i sommar
Erf : Det eventuella extrakostnader som växthuset drar i form av mer pellets under dec-feb -ger det tillbaka med råge under mars-maj +-sept okt -då växthuset fungerar som värmemagasin ,dvs det är + 26 där i mars på dagtid .. -det ligger i västerläge .. inte i direkt sol precis..annat än em ,kväll . Under dessa månader "värmer " växthuset -det vanliga huset -så då är åtgången av pellets mycket låg . Tack vare västerläget blir det inte outhärdligt hett på sommaren .. men varmt förstås , fläktar behövs då. Hoppas jag fattade frågorna rätt K
Tack för en underbar rundvandring. Dina händer måste vara lika gröna som Hulkens. Vad fint ni har det!
kerstin z5-6
05-11-2004, 13:58
nej -de är mest jordiga och att odla i dessa växtförhållanden är ingen konst -  se på krukväxterna som löper amok -det är inte min förtjänst inte ... Har aldrig vart nåt vidare på krukväxter inne ....
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-11-2004, 23:47) Hoppas jag fattade frågorna rätt K Joodå..visst hade du det....jag tackar så mycket...väldigt intressant.....hmmmm.....SÅ stort....oj..jöss... det är ju en 50 kvadratmeter ungefär då....
Tack! Men jag blir avis för jag får vänta så mycket längre än du på värmen i det gröna, så du får njuta åt mej o alla andra. *H
Vad fint och mysigt du har!! Tack för titten!!!
Vilken fantastiskt rum. Ser att Magnolian står i lä Är mycket avis! Tack för titten!
kerstin z5-6
06-11-2004, 22:48
Javisst , men jag har magnolia ute med -en annan sort
Exotic -det var denna lavatera jag undrade om du ville ha av ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2004, 22:48) Javisst , men jag har magnolia ute med -en annan sort
Exotic -det var denna lavatera jag undrade om du ville ha av ? åååå var det hihi jag säger...Ja-Tack har den blommor oxå tro ?
kerstin z5-6
07-11-2004, 09:16
Ja , men dessa har jag ännu inte sett -återkommer när den blommar
kerstin z5-6
07-11-2004, 13:18
Magnolia accuminata X Norman Gould -ute sen 4 år
Tack! Den var otroligt vacker  Ha-begäret är väckt! Undrar var jag kan få tag i den nånstans? Hur hög har den blivit hos dig?
kerstin z5-6
07-11-2004, 18:13
Du menar den rosa ? Accuminatan har inte blommat än men är nog metern -1.50 kanske, var inte så hög när jag fick den Den rosa är en underbar skapelse som ska vara härdig i z 3-4 jag krukodlar den i orangeriet i väntan på rotutvecklig .. bara meterhög och blommar som en tok mars april därinne Den är köpt på Albertis fröer/växter ,de är alltid på Älvsjömässan och den heter Magnolia denudata CV Dan xin
Tack Kerstin Båda är vackra. Jag sökte upp accuminatan på nätet. Gurkmagnolia såg jag att den oxå kallades. Hittade bilder på en holländsk site. Nu väntar jag ännu mer på våren.......................
kerstin z5-6
07-11-2004, 18:49
Ja fast min är en hybrid / för hög zon och ingen gurka  Norman G är en storblommig magnolia,vitblommande accuminata har oansenliga gulgröna blommor Min ska vara vitblommande med ganska stora blommor Framtagen åt mej =köpt av av Tommy Ahnby
Magnolian på den holländska siten hade ganska stora vita blommor. Tommy Ahnby vem är det? Hmmmh...Sökte igen på nätet.......... Han är ju tydligen magnoliamannen! Och...han bor ju nästgårds! Det är inte mer än 7-8 mil dit. Det visste du antagligen redan, Kerstin. Intressant.....jag googlar vidare
kerstin z5-6
07-11-2004, 19:14
Sqweeeek-bor du nära honom utan att veta det -jag svimmar -duns lyllos dej <:)
Han tar i alla fall emot sta besökare ett par ggr / år som får handla -annars säljer han mkt till plantskolor direkt -han har jättefina o ovnliga vedartadeväxter
Jag ska se till att komma dit Hoppas du inte slog dig ner du svimmade Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|