kerstin z5-6
I mitt nästan färdiga växthus smile.gif för de som gillar sånt finns en liten tävling med pris som hör ihop med mitt eviga slutcitat smile.gif HIHI
Som man sår får man skörda smile.gif

Välkomna !!

Nästan klart i vinterträdgård !
Fenja
Har ingen aaaaaning om vad bilden föreställer, men så FINT du har det!! Underbart och avkopplande, där skulle jag bli sittande hela vintern! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
pejori
tack så jättemycket för att jag fick lov att besöka din underbara vinterträdgård laugh.gif smile.gif
utsökt vacker och trivsam. smile.gif
kaffet smakade underbart ihop med den sköna rosendoften och musiken i bakrunden biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
där skulle jag kunna fördriva många sköna kvällar med en bra bok, samt att njuta av ett glas likör till kaffet smile.gif smile.gif

tycker att din mosaik liknar en ros. smile.gif smile.gif
måste vara en underbar trädgård att äga. wub.gif wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det är väl klart att jag ser vad din mosaikbild föreställer, det är ju en vacker penseé (kan även vara en ros) med gröna blad, blå himmel och lite solstrålar biggrin.gif (tycker faktiskt den liknar en av penseérna på flaggan) För övrigt så har jag suttit en stund och njutit, käkat godis och bara beundrat hela ditt bygge, plantor, utsmyckningar, m.m. jättesnyggt!. Nu är det dags att resa sig upp ur soffan, men jag kommer tillbaka till våren. Blomman du söker namnet på med varigerade blad är Lavatera arborea "Variegata" / Helen
lolo
Håller med föregående talare! Jag skulle gärna vilja veta vilken uppvärmning du använder dig av i uterummet, Kerstin? Har du växterna där året runt? /Ann-Louise i Vännäs
LenaTuring
Vad mysigt du har det. Har också tänkt att jag ska leka lite med mosaik men inte hunnit dit ännu. Ditt var fint, såg ut att vara en blomma med blad mot en himmelbakgrund kanske........ Konsten på dörren var det vårdoft i. smile.gif
Betty
Åh tack för att vi fick komma på besök! Vem kunde ha anat att det skulle bli så där fint när det blev färdigt! Är verkligen imponerad av alla dina exotiska växter, guuuuud så gröna fingrar du har! Jag tycker att mosaiken ser ut som en penséblomma. Tack för kaffe och godis, jag kommer gärna tillbaka! biggrin.gif
Eva St
Helt underbart
Blåregn jag bara drömmer
Det är alltså en Kottepalm jag har - tackar för upplysningen och Tusen Tack för att du delar med dig av härligheten
amaira
Åhhh vilket paradis du har! Tack för en underbar visning! wub.gif wub.gif

Och mosaiken, vissst är det en blomma av något slag, med blad.

(Vad är det för pris? ohmy.gif Ska jag kanske fortsätta försöka ... sleep.gif )
*Felix matte*
Tack för visningen wub.gif En fantastisk vinterträdgård du har.

tävlingen kan jag inte delta i...glasögonen immar igen så fort jag ska till att
kika på mosaiken tongue.gif
mulle
Mmmmm!!! Livskvalitet! Tack för besöket!
Mulle
wolkenkrabber
o vart har du tänkt att du skulle få plats ibland alla växterna då?

den dära grögröna växten med kamelfots formade blad... är det en bauhinia? eller hur de stavas
torvan
wub.gif Åh, vad härligt du måste få det i vinter! wub.gif Din långa vinter blir som bortblåst av den här tropiska brisen. torvan som är hur avundsjuk som helst laugh.gif
Yin o Yang
Ååååååh så underbart Du har det smile.gif . Ett fint album att titta in i under den mörkaste tiden. Mosaiken tycker jag ser ut att föreställa ett litet barn som vinkar wink.gif
Zazu
din vinterträdgård är helt fantastiskt vacker!
min absoluta favvisblomma i ditt album blir kalmian eller vad det nu är för något. sen så har jag samma fråga som wolkenkrabber angående blomman med de grågröna bladen.
mosaiken tror jag föreställer ditt hus en solig sommardag.

// Zazu
kerstin z5-6
Tack alla snälla besökare ! Tävlingen är avslutad men ni är alla ,naturligtvis fortfarande välkomna in smile.gif
Vinnare Pejori !! tatammm !!!
tack alla besökare och alla som gissat smile.gif

Zazu vilken bild är det du gillar ? har bara ett album nu så du får kolla in det ?
Blomman med grågrönablad o kamelfot:) är orkideeträd bauhinia variegatea smile.gif

kram K
yla
inte hann jag gissa men underbart vackert o mysigt va de
vill också ha nu då vintern närmar sej

kalmia den va fin rolleyes.gif
tack för titten
Zazu
bild nr 20 i vinterträdgårdsalbumet är det jag menar.
om bauhinian blommat och det blivit några frön så kanske du har ett par över rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Jo det är kalmia latifolia som texten säger -kan du säkert ha ute i torvparti

Bauhinia -ska spara frö nästa gång den blommar
renate
Tack att jag fick titta i din helt underbara vinterträdgård.Den försköner säkert den långa mörka vintern ni har där uppe i Norr.
Det kaller jag livskvalität. Där kan du sitter och bara njuter av alla vackra växter du har Kerstin.
kerstin z5-6
tack Oldwolfie och Renate smile.gif Jo jag tänker såhär : att om jag inte krockat så hade jag varit frisk men utan växthus -så inget ont , som inte har något gott med sig smile.gif
Ni är så välkomna irl alla om ni kör förbi "norrland "nån gång LOL smile.gif laugh.gif laugh.gif
Tesa
Jättefint!!..vill ju också ha...(fast é de nån nytta med det här i vinterskuggan??)

Eftersom jag har så trög dator så har jag mest tittat på småbilder och missat alla bildtexter... rolleyes.gif
Hur stort är det, Kerstin? ...vilka mått.....och har du vanligt tak...det ser ju nästan ut som ett vanligt rum.....hur varmt håller det?? ..och hur håller du varmt?? ..
Jättenyfiken..... tongue.gif ....vi har funderat på nåt liknande som skall fungera som tvättstuga också...
kerstin z5-6
Det är rätt stort 11 meter långt 4,5 brett +" fönstersmyg":)
taket är 16 mm polycabonat(kanal)plast

temp under vintern dagtid mellan 12-18 + under nov -feb

-varmare om det är en solig dag

Nattetid ej under 8 + pga tropiska växter o deras behov.

Uppvärmning vattenburen golvvärme via pelletspanna o separat slangsystem/pump /termostat/ i golvet -betongplatta

Treglasfönster-kom över billigt på glasauktion

Dörr in till huset tog vi upp först i sommar

Erf : Det eventuella extrakostnader som växthuset drar i form av mer pellets under dec-feb -ger det tillbaka med råge under mars-maj +-sept okt -då växthuset fungerar som värmemagasin ,dvs det är + 26 där i mars på dagtid .. -det ligger i västerläge .. inte i direkt sol precis..annat än em ,kväll .
Under dessa månader "värmer " växthuset -det vanliga huset -så då är åtgången av pellets mycket låg .
Tack vare västerläget blir det inte outhärdligt hett på sommaren .. men varmt förstås , fläktar behövs då.
Hoppas jag fattade frågorna rätt
K
lotta_
Tack för en underbar rundvandring. Dina händer måste vara lika gröna som Hulkens. Vad fint ni har det!
kerstin z5-6
nej -de är mest jordiga och att odla i dessa växtförhållanden är ingen konst -smile.gif se på krukväxterna som löper amok -det är inte min förtjänst inte ... Har aldrig vart nåt vidare på krukväxter inne .... wink.gif
Tesa
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-11-2004, 23:47)
Hoppas jag fattade frågorna rätt
K

Joodå..visst hade du det....jag tackar så mycket...väldigt intressant.....hmmmm.....SÅ stort....oj..jöss... det är ju en 50 kvadratmeter ungefär då.... wink.gif
Håkan
Tack! Men jag blir avis för jag får vänta så mycket längre än du på värmen
i det gröna, så du får njuta åt mej o alla andra.
*H
Exotic
Wooowoooooowwwwwwwwwwwwwwww Kerstin laugh.gif biggrin.gif smile.gif laugh.gif tongue.gif wub.gif
Det är så underbart att surfa runt hos dig , känns nästan som jag är där hihihi smile.gif

Och jag så det fina golvet varm & gott nu förmodar jag .
Sen såg ujag nått varigerat .."Lavatera arborea " vad är det för nått ???

Kramar från Göteborg rolleyes.gif
cala98
Vad fint och mysigt du har!!
Tack för titten!!! wub.gif
Milex
Vilken fantastiskt rum. smile.gif

Ser att Magnolian står i lä biggrin.gif

Är mycket avis! Tack för titten!
kerstin z5-6
Javisst , men jag har magnolia ute med -en annan sort

Exotic -det var denna lavatera jag undrade om du ville ha av ?
Exotic
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2004, 22:48)
Javisst , men jag har magnolia ute med -en annan sort

Exotic -det var denna lavatera jag undrade om du ville ha av ?

åååå var det hihi rolleyes.gif rolleyes.gif
jag säger...Ja-Tack smile.gif biggrin.gif

har den blommor oxå tro ?
kerstin z5-6
Ja , men dessa har jag ännu inte sett -återkommer när den blommar
Milex
Vilken sort har du ute?
kerstin z5-6
Magnolia accuminata X Norman Gould -ute sen 4 år
Milex
Tack!

Den var otroligt vacker smile.gif Ha-begäret är väckt! Undrar var jag kan få tag i den nånstans?

Hur hög har den blivit hos dig?
kerstin z5-6
Du menar den rosa ? laugh.gif

Accuminatan har inte blommat än men är nog metern -1.50 kanske, var inte så hög när jag fick den
Den rosa är en underbar skapelse som ska vara härdig i z 3-4
jag krukodlar den i orangeriet i väntan på rotutvecklig .. bara meterhög och blommar som en tok mars april därinne
Den är köpt på Albertis fröer/växter ,de är alltid på Älvsjömässan och den heter Magnolia denudata CV Dan xin
Milex
Tack Kerstin

Båda är vackra. Jag sökte upp accuminatan på nätet. Gurkmagnolia såg jag att den oxå kallades. Hittade bilder på en holländsk site.

Nu väntar jag ännu mer på våren....................... biggrin.gif
kerstin z5-6
Ja fast min är en hybrid / för hög zon och ingen gurka smile.gif Norman G är en storblommig magnolia,vitblommande
accuminata har oansenliga gulgröna blommor
Min ska vara vitblommande med ganska stora blommor
Framtagen åt mej =köpt av av Tommy Ahnby laugh.gif smile.gif
Milex
Magnolian på den holländska siten hade ganska stora vita blommor.

Tommy Ahnby vem är det? Hmmmh...Sökte igen på nätet..........
Han är ju tydligen magnoliamannen!

Och...han bor ju nästgårds! Det är inte mer än 7-8 mil dit.
Det visste du antagligen redan, Kerstin. smile.gif

Intressant.....jag googlar vidare biggrin.gif
kerstin z5-6
Sqweeeek-bor du nära honom utan att veta det -jag svimmar -duns
lyllos dej <:)

Han tar i alla fall emot sta besökare ett par ggr / år som får handla -annars säljer han mkt till plantskolor direkt -han har jättefina o ovnliga vedartadeväxter
Milex
Jag ska se till att komma dit smile.gif

Hoppas du inte slog dig ner du svimmade tongue.gif

Tack för hjälpen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon