*Laika*
Jag har fortfarande Purjolök, Brocoli o Persilja som inte är skördad. har dom tagit skada av att det varit frysgrader? Kött ska man ju inte frysa om, för det blir inge bra, men grönsakerna då? Persiljan är hård som knäck på morgonen, men frampå dan så är den hur fin som helst, inte slekig eller så alls. Purjolökarna skulle man ju visserligen kunna hacka o frysa in, men hur länge kan den stå ute? Brocolin vart så sen, så jag trodde att det inte vart nåt av den, men skam den som ger sig. Nu ståtar den med stora kraftiga buketter, samma där som med Persiljan, den är fast o fin. Är det bara att skära loss o frysa in? Ska man förvälla den på nåt sätt sen innan man ska tillaga den? Jag är ju inte så värst hemma på det där med grönsaker (äter dom helst inte, men kul o odla). Brocolin, är det nåt som bara är ettårigt? eller är den flerårig som Persiljan? Jag skulle vilja ta bort den stora skrymmande blasten annars, den lär väl ha soppkonsistens till våren, bläh!
Mvh. Laika
Åsa, mälardalen zon 2
Purjolök kan ofta övervintra på många håll i sverige så den brukar klara kyla mycket bra vinterväta kan ibland vara värre, på jobbet har vi dock skördat purjoon och lagt den i lagerkylar som håller runt nollgradigt. Purjo kan frysas, strimla den och förväll snabbt och lägg i frysen + purjon går att förvara som den är ifall du har ett kallt ställe att lägga den på.

Broccolin klarar sig ofta en bra bit in på senhösten men oftast klarar den inte vintern (den brukar vara ettårig) så har du fina buketter i landet skörda dem, förväll och lägg i frysen.

Persiljan är tvåårig och överlever ofta vintern (den blommar och sätter frö andra året). Persiljan går bra att frysa som den är den ska INTE förvällas. Se till så persiljan är ren och plocka bort stjälkarna innan frysning så går det snabbt att ta fram och använda persiljan när du lagar mat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon