Full version: Sprit
Sidor: 1, 2
Anma
CITAT (jendah @ 03-01-2006, 10:06)
CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 09:58)
CITAT (Hannele @ 03-01-2006, 09:13)
CITAT (jendah @ 03-01-2006, 07:49)
Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...

Undrar, vilken värld jag levt i, men känner ingen sådan familj... unsure.gif

En värld utan en alkoholist i din närhet, kanske?
(eller iallafall en alkoholist som inte klarar att dölja sitt missbruk)

Jag tänker nog egentligen närmast på folk som köper ut på fredagen (och numera kanske lördagen också) och senast på söndagmorgon är det slut...

Var ett ganska känt fenomen förr...
det känns som om det inte är lika vanligt längre... men jag kan ha fel där, det kanske bara är att jag inte ser det längre...

Jahap, i såfall kan jag räknas in i den kategorin. Jag köper ut dagen innan jag ska ha drickat och så är det slut dagen efter. Fast mängden brukar vara två cider eller alkoläsk... och systembesök gör jag ungefär lika ofta som tandläkarbesök, fast tandis får nog besök oftare ändå när jag tänker efter...laugh.gif
jendah
CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 10:13)
Jahap, i såfall kan jag räknas in i den kategorin. Jag köper ut dagen innan jag ska ha drickat och så är det slut dagen efter. Fast mängden brukar vara två cider eller alkoläsk... och systembesök gör jag ungefär lika ofta som tandläkarbesök, fast tandis får nog besök oftare ändå när jag tänker efter...laugh.gif

Tror inte du behöver oroa dig biggrin.gif biggrin.gif
anna_rispan
Mmmm, jag dricker alkohol. Men vill gärna blanda med stora glas vatten. Jag tror inte att jag sluppit kommentarer en enda gång när någon ser mig med vattenglaset.
- Å är det så illa, börja med vattnet redan.
- Är du gravid eller?????
- kör du i kväll eller?????

Jag suckar innombords, för det verkar inte hjälpa att jag alltid har kört den tekniken, med mycket vatten. Folk vill inte ta det.

Ska jag hitta nya kompisar kanske??? *grubblar*
Ophelia
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2006, 10:26)
Mmmm, jag dricker alkohol. Men vill gärna blanda med stora glas vatten. Jag tror inte att jag sluppit kommentarer en enda gång när någon ser mig med vattenglaset.

Jag suckar innombords, för det verkar inte hjälpa att jag alltid har kört den tekniken, med mycket vatten. Folk vill inte ta det.

Förvisso ska du inte behöva förklara dig ditt val att blanda med massor av vatten (som är smart när man dricker). Men har du provat med att nämna det lite? Att du mår bättre av att göra det.

Det är mycket människor inte vill ta. Tycker personligen att det är brist på respekt gentemot dig med sådana kommentarer som du får.
Latmask

Om jag dricker så gör jag lika som dig, blandar med massor av vatten. Ett glas vin följs av två lika stora glas vatten. Perfekt sätt att slippa känna av vinet dagen efter. Säg det till dem på ett skojigt sätt:
"Näe, jag är inte gravid, men vi får se vem av oss som vaknar upp med huvudvärk i morgon..." smile.gif

Jag har växt upp i en familj med starkt alkoholmissbruk från den ena föräldern. När jag sedan började dricka själv så blev det lätt så att man drack tills man stupade och/eller kräktes. Mest mitt eget ansvar, men förebilden var väl heller inte den bästa.

Efter 12 år av alkoholkonsumtion nu så har jag sannerligen lärt mig mina läxor både en och annan gång, och håller det nu ytterst måttligt, vet vad jag klarar och inte, och har insett att ett glas vin är godare än fyra till middagen.

Jag kommer inte att bannlysa alkohol hemma, men vill som någon skrev ovan föra över en sund syn på alkohol till barnen. Lite alkohol kan förgylla tillvaron (obs, för vuxna) men för mycket är inte bra. Och visa barnen ett sunt sätt att bruka alkohol på vid festligare tillfällen. Vi kommer inte låta barnen smaka och kommer inte köpa ut. Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.

Men i och med uppväxten har jag alla taggar utåt när det gäller folk som brukar alkohol på ett osunt sätt, jag är inte sen att nosa upp bevis på missbruk. Gjorde även mitt examensarbete om barn till alkoholister, det var ett tungt jobb att ta itu med som framkallade mycket tårar.
Magdis

Sådana kommentarer känns ju väldigt omogna. blink.gif Inget att bry sig om. Du kanske kunde ringa upp dem tidigt på morgonen efter och ge svar på kommentarerna, det skulle nog vara mer effektivt! rolleyes.gif
netaave
Rödvin dricker jag alltid vatten till. Det hör väl liksom till.
Jag är ju också uppväxt med en far som söp och därför dröjde det länge innan jag fick ett normalt förhållande till alkohol, var livrädd för det först.

Jag måste varit lyckligt lottad för aldrig har jag, inte ens i ungdomen, fått kommentarer för att jag varit vit, eller mycket måttlig. Då har ändå inte alla känt till min bakgrund.

Idag njuter jag gärna ett glas vin till maten och i goda vänners lag. Kan t.o.m. dricka en drink när vi är på båten om den smakar gott och ser festlig ut. Som tur är har min man haft samma inställning.
anna_rispan
CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 11:48)
Perfekt sätt att slippa känna av vinet dagen efter. Säg det till dem på ett skojigt sätt:
"Näe, jag är inte gravid, men vi får se vem av oss som vaknar upp med huvudvärk i morgon..." smile.gif

Ja det är omogna kommentarer de kommer med och jag har sagt alla vettiga svar som att jag inte vill må dåligt i morgon osv. Det är det som gör att nu känns det tröttsamt. Efter flera år så kommer fortfarande sådana kommentarer.

Säkert säger jag också sådana i bland, men försöker tänka efter innan de hoppar ut. Ibland försöker jag nog även erbjuda andra ett glas vatten.
Magdis
Min mor är alkoholistbarn och p.g.a det har hon aldrig druckit särskilt mycket själv. Hon har tidigare också blivit uttröttad av omogna kommentarer när de varit på fester så hon har ofta gått omkring med ett glas läsk eller juice i handen som folk lika gärna kan tro är nåt alkoholhaltigt, för att slippa kommentarer. Det är ju rätt trist att man ska måsta ta till såna knep egentligen. Själv tror jag inte jag skulle bry mig om att svara ens utan börja prata om nåt helt annat.
Margaretha
Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.

Jendah m.fl.

Det är bara hit jag vill komma, ingen annanstans. Det finns naturligtvis många vanliga, kloka familjer där alkohol i måttliga mängder druckits vid festliga tillfällen - och där det varit självklart att barnen inte fått smaka. Som i ditt fall jendah.

Det har säkert också gått bra i fall där barnen fått smaka, men statistiken säger att barn som fått lära sig umgås med alkohol hemma INTE dricker mindre ute utan tvärtom. Och detta tror nästan ingen på, har det visat sig.

Att Katerina Janoush är gift med en nykter alkoholist vet jag, men hon har skrivit artiklar som behandlar statistiken också, och dessa hittar jag inte. I den artikel som jag hänvisade till var bara de fem sista raderna - som jag skrev - adekvata i sammanhanget.

Det här är f.ö. ingen nyhet, men jag vet, eftersom jag arbetar med ungdomar, att föräldrar i allmänhet var lika förvånade över detta faktum för femton år sedan som de är idag!!
Margaretha
Får jag fråga en liten sak bredvid tråden? Om ni vill citera flera andra i ett inlägg, hur gör ni då? Jag lyckas inte!
Margaretha unsure.gif
Betty
CITAT (Margaretha @ 03-01-2006, 14:33)
Får jag fråga en liten sak bredvid tråden? Om ni vill citera flera andra i ett inlägg, hur gör ni då? Jag lyckas inte!
Margaretha unsure.gif

HÄR kan du lära dig citera flera! smile.gif
birgitek
Dubbla mängden vatten trodde jag var ett känt trick för att slippa huvudvärk dagen efter. Så gör jag alltid och har aldrig fått några förvånade kommentarer.
Birgit Ek
P.s Dukar alltid med vatteglas och en karaff vatten när vi har gäster.D.s
Lady Hamilton
Jag har lärt mig av Danskar att man ska dricka lika mycket vatten som alkohol, de sätter fram karaffer med vatten samtidgt som ölen, vinet eller spriten sätts fram. Sedan är det valfritt om man dricker ur 1 eller 2 glas samtidigt smile.gif
anna_rispan
jag tycker också det borde vara ett känt trick. men en del verkar vilja ignorera det och tror att de är oförstörbara.
Margaretha
CITAT (Betty @ 03-01-2006, 14:48)
CITAT (Margaretha @ 03-01-2006, 14:33)
Margaretha unsure.gif

HÄR kan du lära dig citera flera! smile.gif

Å,tack! Men hjälp så svårt! Undrar om jag kan lära mig detta! huh.gif
jendah
CITAT (birgitek @ 03-01-2006, 14:49)
P.s Dukar alltid med vatteglas och en karaff vatten när vi har gäster.D.s

Samma här, känns självklart smile.gif

Släcka törst med vatten - dricka vin för att det är gott smile.gif
Latmask
CITAT (Margaretha @ 03-01-2006, 14:30)
Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.

Jendah m.fl.

Det är bara hit jag vill komma, ingen annanstans. Det finns naturligtvis många vanliga, kloka familjer där alkohol i måttliga mängder druckits vid festliga tillfällen - och där det varit självklart att barnen inte fått smaka. Som i ditt fall jendah.

Det har säkert också gått bra i fall där barnen fått smaka, men statistiken säger att barn som fått lära sig umgås med alkohol hemma INTE dricker mindre ute utan tvärtom. Och detta tror nästan ingen på, har det visat sig.

Att Katerina Janoush är gift med en nykter alkoholist vet jag, men hon har skrivit artiklar som behandlar statistiken också, och dessa hittar jag inte. I den artikel som jag hänvisade till var bara de fem sista raderna - som jag skrev - adekvata i sammanhanget.

Det här är f.ö. ingen nyhet, men jag vet, eftersom jag arbetar med ungdomar, att föräldrar i allmänhet var lika förvånade över detta faktum för femton år sedan som de är idag!!

Men jag har inte hittat nån statistik som säger att barn som vuxit upp med föräldrar som inte dricker måttligt med alkohol hemma skulle dricka mindre. Är det det du menar?

För den statistik vi läst och sett är just att barn som inte får smaka hemma dricker mindre utanför hemmet. Så vi kommer därför agera just så. De får SE ett måttligt användande, men de får inte SMAKA hemma förrän de är vuxna själva.

Anser du att det är fel också? Att jag och min sambo tar ett glas vin till middagen när vi äter med barnen?
Margaretha
CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 16:02)
För den statistik vi läst och sett är just att barn som inte får smaka hemma dricker mindre utanför hemmet. Så vi kommer därför agera just så. De får SE ett måttligt användande, men de får inte SMAKA hemma förrän de är vuxna själva.

Anser du att det är fel också? Att jag och min sambo tar ett glas vin till middagen när vi äter med barnen?

Jag kanske uttrycker mig luddigt, men jag tror att ni tänker precis rätt - i enlighet med de undersökningar som finns! wub.gif
kristerh
jag tror inte storkonsumtion hos ungdomar har att göra med om de får smaka hemma eller inte wink.gif iaf stämmer det inte på mig, mina 3 syskon eller våra kompisar, tror snarare att spänningen försvinner lite om man avdramatiserar drickandet,
Jag tror snarare att det har att göra med grupptryck och dagens supande i div såpor mm
krister
Farbror Blå
DETTA INLÄGG SYFTAR INTE PÅ NÅGON FORUMIST!!
Många som "fått smaka" hemma har fått det pga att föräldrarna dricker ofta hemma och dom tycker att det är lika bra barnen gör det också. Inte av att föräldrarna vill avdramitisera, dom ser drickandet så naturligt att de inte gör nåt om barnen också dricker.

Dom som köper ut "lite öl" till sina barn är ännu dummare, dom tror ju att om barnen får med sej tre folköl, så dricker dom inte hembränt senare på natten..
Skulle ni hålla er till folköl bara för att pappsen gav er?

Vill man alls att barnen ska begränsa sitt drickande, bör man tala med dom om saken tydligt, rakt och rättframt:
-Vi vill inte att du dricker!
-Vi vill inte att du berusar dej

eller vad det nu är man tycker.

Det farligaste man KAN göra, är att flumma till det och låte barnen "välja sin egen väg" eller liknande. Barn/ungdomar behöver en förebild, ibland en som dom inte gillar
(fan , va mamma e kass, hon vill inte att ja ska dricka alls)

Men den pojken/flickan har i alla fall hört mamma säja nåt!
Det farligaste vi kan göra är att inte säja nåt alls, låtsas som om hon "sover hos en kompis" för att man är för feg för att ringa och kolla?
(ingen mamma borde gå på den, men tror mej de flesta gör de...)

MINA RÅD

1. Tänk ut vad ni vill att era barn ska få/inte få göra
2. Tala med dom om det. Inte när dom ska ut, utan vid en avspänd situation, i förebyggande syfte.
3. Förhandla inte om allt! klockan elva kan bli halv tolv, men nykter är
nykter om det var det ni hade bestämt er för.
Många föräldrar tappar barnens förtroenden genom att backa som
kräftor hela deras uppväxt
4. UTMANINGEN!! (klarar du den så slår du de flesta föräldrar!!!)
Ställ upp på att minska din konsumtion du med!
Vem tror att en ungdom köper argumentet "jamen jag är vuxen" av en
raglande farsa?Ni kan gärna ta ett glas vin till maten med det
argumentet, men en hela till Kalle och hans vänner..?

5. Lämna aldrig ert barn ensamt!
Nej du ska inte passa på honom/henne som en äggsjuk höna.
Men se för Guds skull till att du själv är nykter när barnet är ute och du
har misstankar! Bestäm att du hämtar på plats VARJE GÅNG! dom är på
disco i stan, fester hos kompisar. Då lär dom sej att du gör det, det blir
naturligt, andra barn ser upp till er och andra föräldrar med.

6. LOVA BARNEN!
att dom alltid kan komma hem när som helst, ringa närsomhelst ÄVEN om
dom skulle ha misslyckats! Lova dom att ALLTID är älskade vad som än
händer. Det värsta som skulle kunna hända är ju om dom känner att dom
sumpat eran övrenskommelse och är rädda för att möta er och stannar
ute så nåt händer..

JA, jag är helnykterist, men det mesta av detta är ju sunt förnuft, inte absolutistpropaganda.
När man ringt föräldrar till en flicka vi fann nedkyld och asfull och inte fann några, för dom va fulla hos grannen får man upp ögonen..

andersen
Mitt råd är, tänk på att det är olagligt att ge sina barn alkohol!

Mvh andersen som inte använder droger.
mamamaggan
Sunt förnuft kommer man mycket långt med.

Men, för att gå tillbaka till detta med undersökningar. Är skeptisk , som till det mesta som ska bevisas med statistik. Kan mycket väl förstå dem som jobbar med sådant här att de är f-bannade på föräldrarna.

Men ändå finns det de som trots slappa föräldrar inte dricker alls/måttligt medan andra som har helt förbjudande föräldrar trillar dit rejält. Tror det mera beror på kompisar, ens egen mognad och kanske också en predisposition för alkoholberoende.
*Felix matte*
Statistik... är ju som fan läser bibeln. Är det inte så man brukar säga unsure.gif

Iaf så säger statistiken att barn som har svåra allergier är födda av föräldrar med dito ohmy.gif
Mina föräldrar var helt allergifria men nästan alla barn är drabbade av astma och allergier.
Mina föräldrar hade inga alkoholproblem, mamma nykterist, pappa kanske tog en snaps vid midsommar men inget mer
Men.. jag har ändå en brorsa som är alkoholist.
Alltså... jag har ingen som helst tillit till olika statistiker mad.gif
netaave
Det är en svår avvägning tycker jag att veta när man som förälder ska tycka det är ok för barnen att dricka.
Vi är ganska försiktiga själva tycker jag nog, men festar ibland, oftare på sommaren och vid nyår t.ex.

Vi tyckte att vi avdramatiserade som lät sonen få dricka med oss till maten ibland. Han var då 18. Absolut förbjudet var dock att ta med något ut.
Så länge han bodde hemma var det våra regler som gällde.
Första gången han drack med kompisarna var en 12,5:a skumpa på studenten. Sen for han med hem och drack pommac.
Vår dotter är nu snart 19, hon har också börjat smaka vid middagsbordet. Blandar ofta lite läsk i vitvinet. Tar studenten i vår.

Dom har samma sunda inställning till alkohol som vi vuxna, och jag tror faktiskt att även tonåringar gör som vi gör, och inte som vi säger, om vi själva skulle gjort annorlunda.
Det gäller som vuxen att vara en förebild i allt.
kristerh
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 18:05)
Många som "fått smaka" hemma har fått det pga att föräldrarna dricker ofta hemma och dom tycker att det är lika bra barnen gör det också.

Det stämmer inte på mina föräldrar iaf wink.gif lite vin till maten på lördagarna,
och att köpa ut till barn är helt idiotiskt.
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 04-01-2006, 11:39)
att köpa ut till barn är helt idiotiskt.
krister

Ja, men många föräldrar gör det nog i rädsla att barnen annars köper något livsfarligt hembränt.
Margaretha
CITAT (Felix matte @ 03-01-2006, 22:45)
.
Mina föräldrar hade inga alkoholproblem, mamma nykterist, pappa kanske tog en snaps vid midsommar men inget mer

Som sagt: ingen regel utan undantag!

Men eftersom ingen undersökning mig veterligt pekat åt något annat håll så tror jag att det är klokt att ta det på allvar. Barn som inte får smaka hemma dricker mindre ute.
*Felix matte*
CITAT (Margaretha @ 04-01-2006, 23:04)
CITAT (Felix matte @ 03-01-2006, 22:45)
.

Som sagt: ingen regel utan undantag!

Men eftersom ingen undersökning mig veterligt pekat åt något annat håll så tror jag att det är klokt att ta det på allvar. Barn som inte får smaka hemma dricker mindre ute.

Då kanske jag ska dra till med en till statistik som brukar synas i media...
Mina föräldrar var rökfria.. pappa snusade...
9 av 15 barn blev rökare ohmy.gif

Makens föräldrar var totalt drogfria ... hade aldrig ens testat något...
Ändå var 6 av 8 barn rökare.
Fortsätter hävda att statistik går att läsa som...... ohmy.gif
Snöflinga
Kanske som: f..n läser bibeln biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon