Full version: Höns!
amaira
Att ändra på förhållanden som man klart kan se är fel, det låter sig inte alltid göras i första taget.

Ibland brukar jag fundera över, "vem" det egentligen är som styr i världen/ mitt land/ samhället.

Politikerna? Folket, de som väljer sina politiker? Media? Näringslivet med de starka ekenomiska intressen som på ett vis blivit nästan "självgenererande"?

Ja, det kan man fundera länge över. Sanningen ligger väl som vanligt lite här och där, i en komplex väv som är mycket svår att "röra i", för drar man i en tråd, sprider konsekvenserna sig över hela väven på ett vis som kan vara omöjligt att förutse.

Stordriften av slaktdjur, pälsdjur och andra djurprodukter, där "tillverkningen" "maskiniserats", får väl anses vara en sådan där svår tråd som inte låter sig förändras i första taget.

Det finns så många olika intressen, som tillgodoses på så många olika håll, hos så många olika människor, genom dessa djurfabriker.

Att det inte är lätt att förändra, kan väl värphönsens situation stås om exempel för.
Inte ens Astrid Lindgren lyckades! Hon fick inte under sin livstid uppleva "hänsens befrielse", trots att det blev hennes nittioårspresent från politikerna!

Nu har ju lagen gått igenom till slut, hindrena har varit många. Men fortfarande fortsätter många äggproducenter - mot lagen - i samma spår.

En gång för några år sedan, blev jag bemött med argumentet att man inte ska sätta mänskliga känslor på djur (och absolut inte på höns).

Det var då jag skrev detta som jag nu klistrar in härinunder:

- - - - - - - - - - - - - - - -

Nej, ge inte hönsen mänskliga aspekter, men humana.

Även en hönshjärna har speciella behov!
Den som inte begriper det, har aldrig känt en höna.
Den personen har aldrig getts gåvan att lära känna en hönsfågels individualism och personlighet, och vet heller ingenting om hur höns lever när de får leva ett normalt liv, och vad detta betyder för den enskilda hönan.

Visst kan man inskränka på ett och annat utan att hönans livskvalitet försämras, men annat kan man absolut inte beröva den utan att göra sig skyldig till grova övergrepp.

Att stänga in höns i för trånga burar är djurplågeri som så småningom får en höna att förlora vettet. En burhöna är inte normal! Att tränga ihop många höns i små burar är både fysisk och psykisk misshandel.

På det viset kanske man ändå kan jämföra höns och människor. För hur många människor skulle klara burhönsens betingelser med bättre resultat?

Eftersom det är viktigt att inte blanda ihop mänskliga och djuriska aspekter så måste vi nog inse att höns inte är humana!
De är långt ifrån humana mot varandra.
De kan inte, som människan, vara generösa och överseende.

De är knappast medkännande varelser, som människan…

Till stor del lever de sina liv efter de instinkter som är nedärvda sedan tusentals år tillbaka. Vilket bland annat innebär en strikt rangordning.

I det fria har rangordningen en viktig funktion att fylla; alla vet sin plats så att man utan bråk kan leta föda och hålla vakt mot fiender.

Praktiskt.
Tills fem hönor hålls inspärrade på fem A4-arks storlek. Den ranghögste kräver av de andra att de ska ge plats! Hur ska de kunna göra det? Resultatet är ständiga konflikter och oavlåtlig mobbing.
Mest utsatt är givetvis den lägst stående hönan i buren. Men även den ranghöga hönan mår psykiskt illa i denna stressituation då ingen går undan för henne, oavsett vad hon gör.
Denna fysiska och psykiska terror är konstant.

Men inte bara detta är djurplågeri.
Även allt som de berövas måste räknas hit.
Att aldrig kunna sandbada, att aldrig kunna krafsa efter mask, att aldrig kunna leta sig ett bra rede till de ägg som de faktiskt värnar om (!), att aldrig kunna röra sig…

Har du känt en höna som mår bra, i en human hönsgård, så förundras du över vilken livsnjutning den faktiskt kan förmedla, förutom den personlighet du kommer att upptäcka att den innehar.

En personlighet som förvånar många eftersom många tar för givet att höns är dumma och i total avsaknad av individualitet.

Höns är nu en gång för alla inte världens intelligentaste djur och de har en ganska liten hjärna. Men oj, vad de kan använda den här lilla hjärnan till!!!

Jag har höns som kan göra konster och som visar personlig tillgivenhet gentemot mig och min familj.
Visst kan de lätt bli stirriga, åtminstone de hönor som inte är så vana vid människor och vid ovana händelser. De har lätt för att bli nervösa.

Men ger inte det oss, vi människor med vårt överlägsna förnuft, förpliktelser att vara rädda om våra vingförsedda vänner som så gärna tyr sig till oss och förser oss med ljuvligt goda ägg.

Att utnyttja dem så till bristningsgränsen, så att vi tar ifrån dem all livsvärdighet, all livskvalitet, all livsglädje, ja, till och med det lilla förstånd de har, är inte det övergrepp som är djupt ovärdigt människan?

/amaira.
Sulawesii
Ett argument som förespråkarna för djurhållning brukar ha är ju att djuren har så låg intelligens att det skulle göra det moraliskt rätt att behandla den hur som helst. Jag har aldrig fattat varför. Är det inte vi människor som har så pass hög IQ som borde fatta bättre än att plåga andra levande varelser?
Sulawesii
PS Tror helt och fullt på att konsumenterna har makten!
renate
Du har så rätt amaira.
Jag "känner" bara frigående fria höns,är uppväxt med gårdshöns som gick där ock pickade,nu har jag själv inga höns men min särbo som bor ute på landet håller sig med frigående höns som går där och pickar eller sandbada.
Höns i bur är djurplågeri, men konsumenterna avgör delvis att det finns fortfarande genom att köper produkterna.
Smekajsa
Såg ett Nyhetsinslag i veckan om det fruktade "fågelviruset"
under repotaget visades bilder, ifrån Thailand bl annat,
det var det värsta jag sett på länge........

Våra svenska "burhöns"har nog rena himmelriket i jämförelse
med hur dom i Thailand behandlade sina höns
mad.gif mad.gif mad.gif

En man var på marknaden och inhandlade höns
de band ihop fötterna på dem och sedan hängde han dom
på styret på moppen och drog
Tesa
Enligt svenska lagstíftning så skall hönsen nu ha en större bur med sittpinne och sandbad...s.k inredda burar...men eftersom detta är en stor investering så är det många som inte följer denna lag trots att dom haft många år på sig för omställningen.... mad.gif
Det stora problemet är väl bl.a finska ägg som produceras på det "gamla dåliga" sättet som konkurrerar med de svenska dyrare "snällare" äggen..så hönsfarmarna vågar sig inte på chansningen att nyinvestera och sedan bli utkonkurrerade...

Det är upp till konsumenterna.....det är det i de flesta frågor som gäller matproduktion......
Sulawesii
CITAT (Smekajsa @ 07-11-2004, 16:51)
Såg ett Nyhetsinslag i veckan om det fruktade "fågelviruset"
under repotaget visades bilder, ifrån Thailand bl annat,
det var det värsta jag sett på länge........

Våra svenska "burhöns"har nog rena himmelriket i jämförelse
med hur dom i Thailand behandlade sina höns
mad.gif mad.gif mad.gif

En man var på marknaden och inhandlade höns
de band ihop fötterna på dem och sedan hängde han dom
på styret på moppen och drog

För det första: är en jäklig sak ok, bara för att det finns jäkligare saker?
För det andra: har du sett hur kycklingar slaktas?
Nimbus
Hej

Jag har ett par bilder på hönor i de nya trivselburarna som jag vill dela med mig av men jag lyckas inte få in dem wacko.gif

Kolla gärna på www.raddningstjansten.org

Även om man kanske inte sympatiserar med de som fritar djur så har räddningstjänsten en bra hemsida med bilder från vanliga SVENSKA hönsfarmer.

/Nimbus biggrin.gif
Diabolique
Med anledning av att diskussionen om guldfiskars minne har ledit vidare in på diskussion om djurens frihet och sedan fåglars frihet och slutligen höns, så tar jag upp denna tråd till ytan igen... biggrin.gif
För detta är nog inte helt färdigdiskuterat.
*solis*
Kan bara säga att det är vidrigt hemskt fruktansvärt att hålla hönsen i burar mad.gif sad.gif mad.gif

Jag köper helst ägg ifrån frigående höns.

Jag kan inte läsa om alla grymheter som görs mot våra kära djur i denna vår värld sad.gif

Vad det gäller djurhållning så tycks många människor inte har nån vet i skallen överhuvudtaget och framförallt inget som helst empati dör djuren sad.gif mad.gif sad.gif
farbror B
Jag har bara en tanke om detta med slaktdjur:

Det kan inte vara rätt att döda djur för att äta upp dom, det ställer jag inte upp på.
Jag dödar aldrig nåt djur för mat, utan köper mitt kött på Konsum
wink.gif sleep.gif laugh.gif biggrin.gif
Sulawesii
CITAT (solis @ 09-05-2005, 13:39)
Kan bara säga att det är vidrigt hemskt fruktansvärt att hålla hönsen i burar mad.gif sad.gif mad.gif

Jag köper helst ägg ifrån frigående höns.

Då tycker jag att du ska byta ut "helst" mot "alltid" smile.gif ! Dessutom KRAV.
Diabolique
CITAT (Sulawesii @ 09-05-2005, 15:19)
Då tycker jag att du ska byta ut "helst" mot "alltid" smile.gif ! Dessutom KRAV.

Jag vill gärna veta hur man ska göra om man vill äta chokladkakor, bröd eller godis som innehåller ägg.
Det är ju tyvärr så att man lätt kan bli sugen på något som innehåller ägg utan att man får sug efter att baka och göra sitt eget godis.

Finare pasta (ofta från Italien) innehåller också ägg...
Har de Italienska hönsen det bättre än de Svenska?
Jag har en känsla av att de kanske inte har det.

Hur vet man ens att det är Svenska ägg som ingår i maten vi köper?

Om man vill vara konsekvent så får man helt enkelt baka sitt eget bröd och hålla sig till mat som inte innehåller ägg (med undantag för det lilla utbudet av kravmärkta produkter som finns). Så upplever jag det.
Då måste jag tacka nej när jag blir bjuden på mat eller fika, eller fråga noga om innehållet.

Finns det ingen genväg till lyckligare höns och renare samvete?
lavendel2
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 17:08)
Finns det ingen genväg till lyckligare höns och renare samvete?

Nej...men man måste börja nånstans...att inte köpa annat än KRAV-ägg är en början!
Lavendel rolleyes.gif
Sulawesii
Jag pratade om ägg, inte om något annat.

Om du har såna problem med att köpa sådant med ägg i är det väl bara att du låter bli. Och det är väl inte så svårt om man vill. Var själv vegan i ett par år, och försöker fortfarande att hålla mig åt det hållet till stor del.
Chokladkakor finns det väl hur många som helst att välja mellan som det inte är ägg i? Och annat godis med!
Diabolique
CITAT (Sulawesii @ 09-05-2005, 19:57)
Jag pratade om ägg, inte om något annat.

Om du har såna problem med att köpa sådant med ägg i är det väl bara att du låter bli. Och det är väl inte så svårt om man vill. Var själv vegan i ett par år, och försöker fortfarande att hålla mig åt det hållet till stor del.
Chokladkakor finns det väl hur många som helst att välja mellan som det inte är ägg i? Och annat godis med!

Jag pratar om ägg, oavsett om det är en ingrediens i andra produkter eller köpes i affären.

Jo jag skulle kunna göra det, men det är inte så lätt tycker jag.
Men jag kanske inte bara har viljan. Jag vill inte avstå från allt med ägg som inte är kravmärkt.

Själv äter jag nämligen sällan ägg (kokta eller stekta), och jag bakar sällan också. De ägg jag får i mig är genom annan mat som man köper.
Och den mesta är inte kravmärkt.
Sulawesii
Ruttet dåligt med kravmärkt av "ihopblandade" varor.
djingis
Jag är så glad för att jag har mina stuttande höns fria och de stormtrivs.
Man kan inte göra något förrän de kommer sättandes och kollar vad jag gör.
Jag var urförbaskad då jag trodde att någon hade saboterat min egen komposthög av hästskit tills jag kom på att det var Raskenstam och hans harem som sparkade omkring där tongue.gif
Sulawesii
Då måste man ju verkligen ha rent samvete! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon