|
Yin o Yang
11-11-2004, 10:22
I går packade min gubbe och jag 50 kg älgkött och stoppade i frysarna (som går för högtryck)  . Det är första gången vi fått chansen att köpa älgkött och nu letar jag febrilt efter recept  . Mina kokböcker (och de är ganska många) ger inte så mycket hjälp  , men kanske finns det någon här som har bra recept. Jag är tacksam för alla typer av recept eftersom det handlar om så mycket olika slags köttdelar inkl färs (28 kg!!!  ).
Lena i Torslanda
11-11-2004, 10:30
Här är en favorit som är utmärkt när man kött i frysen
Tjälknöl
1 1/2 kg fryst älgkött. Lägg den frysta älgsteken i en ugnsfast form i nedre delen av ugnen i 100 grader. Efter ca 2-3 timmar så kan man sticka in en köttermometer, placera den i den köttigaste biten. Låt nu köttet stå i ugnen i 12 timmar. När termometern visar 60 så är köttet rött, när den visar 70 är den rosa och när den visar 75 ghelt genomstekt. Lag till tjälknölen 1 liter vatten, 1 dl salt, 1 tsk socker, 15 krossade enbär, 2 stsk örter, timjan 1 tsk krossad svartpeppar Koka upp vattnet till lagen och lägg i alla kryddor koka i fem minuter. Lägg det varma köttet i en bunke, häll över den heta lagen, som skall täcka köttet helt. Låt stå svalt men övertäckt i fem timmar. Ta upp köttet och skär dem i tunna skivor serveras som rostbiff. Man kan frysa in skivor av tjälknöl, men oftast går den åt
Åsa, mälardalen zon 2
11-11-2004, 10:33
Färsen kan du använda som nötfärs och den går utmärkt att göra lasagne, köttfärssås, köttfärspajer mm. på. Ska man göra biffar, köttbullar eller liknande kan man blanda med lite fläskfärs om man vill älgfärsen är ju ganska mager.
CallEva på Öland
11-11-2004, 10:34
Hej Marianne! Håller med Lena om tjälknöl. Vi maler mycket som vi gör älgfärsbiffar av, blandar med ev fläskfärs, lök och svamp. Älglever är en delikatess Rökt älghjärta; lämna in fruset och du får ett kanongott pålägg och plockebitar. Du kan förresten röka flera delar. Älggryta av delarna "som blir" över..anpassa tiden till djurets ålder
Calle på Ön som ska hämta sin "älgköttsdel" i morgon
Lena i Torslanda
11-11-2004, 10:36
Svär mor bjöd på en underbar älgpaté. En avlång form kläddes med bacon och i den lades sedan färsen som var blandad med ägg, grädde, svamp och kryddor (vet ej vilka men det kan man väl ta efter tycke och smak) Sedan in i ugnen. Serverades med hasselbackspotatis och mängder med stekt svamp. MUMS vad gott det var
Yin o Yang
11-11-2004, 10:47
Så snabba ni är  . Allt låter jättegott, så nu sparar jag recepten i min lilla datamapp  . Fler förslag mottages gärna. Tjälknöl har jag gjort någon gång på oxkött och det blev makalöst gott - säkert är det minst lika gott på älgstek  . Patén verkar vara en riktig höjdare!
cinis74
11-11-2004, 15:46
Jag använder mitt älgkött precis som nötkött i grytor, wok, stroganof, plankstek (min favvo) och färsen går att använda till allt - biffar, pajer, tacos osv. Stekar slänger jag in direkt från frysen på 125 ° och så kryddar jag efter en liten stund när det börjat tina. I med termometer och så klarar den sig själv i några timmar beroende på hur stor steken är. Perfekt bjudmat och busenkelt. Det enklaste är nog att prova sig fram och se vad man tycker är gott. Det enda som jag måste tänka på är att inte steka köttet för länge då det lätt blir torrt eftersom det är mycket magrare än tex nötkött. Lycka till!
Laga i lergryta! Tillsammans med rotfrukter, lök och "viltkryddor" som trattkantareller, enbär, timjan och rosmarin. Gör en gräddig sås av skyn i grytan och njut tillsammans med rönnbärsgelé! Mvh Fenja
Pepparkaksälg är mums 1,8 kg benfri älgstek 1-2 tsk salt 2 vitlöksklyftor 2 msk margarin lite vatten 3 krm svartpeppar 3 krm riven muskot 3 krm kanel 3/4 krm kryddnejlika 3 dl vispgrädde 3 dl gräddfil 2 msk vetemjöl 1 msk smör Bry köttet. Vispa ur pannan med lite vatten och sila upp 1 dl steksky. Blanda kryddorna i en liten skål Späcka köttet med vitlök och gnid in kryddblandningen. Spara lite till såsen. Blanda grädde, gräddfil och sky. Låt steken puttra i detta ca 1,5 h. tills den är 75-77 grader. Ta upp och svep steken i folie Arbeta samman smör och mjöl till en liten boll. Vispa ner den i gräddfilssåsen Koka ca 5 minuter Smaka av, tillsätt lite sparad kryddblandning om så önskas. Fryst kött bör tinas ca 3 timmar före tillagning. TJälaknul, den kan man gärna servera med creme fraich blandat med hjortronsylt, mums, eller med lite blåbärsaioli /Åsa
netaave
11-11-2004, 23:06
Tjälknul i rödvin
1 - 2 kg fryst kött av vilt eller nöt 7,5 dl vatten 2,5 dl rödvin 1/2-1 dl salt 1 msk torkad körvel 1 msk torkad timjan 1 msk torkad rosmarin 1/2 msk grovmald svartpeppar 3 vitlöksklyftor, lätt skårade 1 gul lök, i klyftor
Sätt ugnen på 75 gr Lägg i köttet i långpanna på galler i ca 12 tim till innetempen är ca 68 gr
Koka upp vatten och rödvin, ta av kastrullen från värmen och lös saltet däri Tillsätt kryddor och lök och låt lagen svalna något Lägg köttet i en stekpåse och häll över lagen. Låt det ligga minst 5 timmar men gärna över natten.
Örtkryddad tjälknul
1-1,5 kg fryst kött ½ dl salt 1 gul lök i klyftor 2 grovt hackade vitlöksklyftor ½ msk grovmalen svartpeppar 1 msk torkat av basilika dragon timjan rosmarin persilja 1 l vatten
Lägg köttet fruset på galler i 75 gr ugn över natten eller ca 12 timmar innetemp på köttet ska vara 68 gr Koka upp vattnet och lös upp saltet däri tillsätt övriga ingredienser och låt det dra tills det är handvarmt Lägg köttet direkt i en stekpåse och häll över lagen, försök få ur så mycket luft som möjligt. Låt det ligga minst 5 timmar i lagen, det går också att frysa köttet i lagen. Låt köttbiten vila nån timme i kylen innan den skivas tunt.
Jag brukar skiva på skärmaskin, sen lägger jag skivorna mellan plastfolie, rullar ihop och lägger rullarna i en plastpåse i frysen. Sen tinar det fort när man rullar upp den.
netaave
11-11-2004, 23:22
Älgköttbullar
600 gr finmald älgfärs 200 gr fläskfärs 2 hackade lökar 3 skivor vitt bröd 3 dl grädde eller mjölk salt, peppar, socker och några droppar soya
Stek löken mjuk och låt den svalna. Kantskär brödet, låt det svälla i grädden minst 10 min tillsätt löken i bröd-gräddblandningen och mixa detta blanda färserna noga och rör ner detta Smaka av med kryddor, socker och soya. Låt färsen vila 10 min. stek i smör och olja
Yin o Yang
12-11-2004, 08:23
TUSEN TACK! för alla fantastiska recept. Jag lovar att testa undan för undan och rapportera
annaridell
12-11-2004, 09:45
Älgfärsbiffar med vitlök i va väldigt gott.
zaaritha
13-11-2004, 22:39
Älgskav: Skiva en halvtinad köttbit tunt,bryn i traktörpanna. Blanda i en strimlad rödlök. Blanda i svamp, valfri sort. Låt puttra ett tag. Krossa rose´peppar o blanda ner, salt o vitpeppar också. Krossade enbär. Rör ner creme fraiche.
Eller älgfilé, rödvinsssås med enbär och potatisgratäng! Gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|