Full version: Grodda solrosfrön...
råse-marie
Var hittar jag solrosfrön att grodda ?
och hur gör jag ? unsure.gif smile.gif
Evin
Det funkar väl med vanliga solrosfrön som du köper i djuraffären????

Grodda är jag inte bra på, det möglar elller torkar ut...jag köper hellre färdiga om jag måste
lotta_
Kanske i livsmedelsbutiken på hyllan där alfa-alfa och andra groddar finns? wink.gif
netaave
Kopierar ett inlägg jag skrev på Bendro i vintras!
Ska du göra det med solrosfrö ska du ha kärnor utan skal, finns i vilken affär som helst där de har torra bönor o.s.v. Själv groddar jag mycket mungbönor.

"Jag blev så sugen på groddar häromdan men upptäckte att en påse färdiga är dubbelt så dyr som en påse mungbönor. Mina tjejer tycker det är jättekul att grodda, så det här är även ett tips på barnsysselsättning till er som är föräldrar.

Groddar på en macka av riktigt grovt bröd är sagolikt gott, och kryllar av vitaminer.

Man tar alltså ett par msk mungbönor eller ärtor (torkade), eller alfalfafrö och lägger i blöt dom över natten.
Häll av vattnet och skölj ordentligt.
Plocka bort bönor eller frön som inte svällt.
Lägg i en glasburk och klipp en bit av gles väv eller liknande (oanvänd chiffonettrasa brukar jag ta) att sätta som lock, tänk på att det ska gå och sätta fst med gummisnodd runt kanten.
Sätt som sagt fast väven och ställ burken lutande en stund så allt vatten försvinner.
Ställ den sen mörkt ett dygn eller till fröna spricker.
Skölj groddarna morgon och kväll i ljummet vatten, då behöver du inte ta bort väven utan skölj gm den, men luta burken en stund varje gång.
Vill du ha vita groddar så fortsätter du att ha burken mörkt, men vill du ha grönt i så ställer du den ljust.
De är färdiga efter 3-5 dagar och därefter förvaras dom i kylen.
Alfalfa blir "sytrådsgroddar", mungbönor kraftigare och lite mer tuggmotstånd. Godast tycker jag."
netaave
Lyfter den här tråden eftersom det är ärt- och solrosskott i fläskfiléreceptet
Tittiluringen
själv sådde jag vanliga solroskärnor som pappa köpt till småfåglarna... sen klippte jag av dom när dom kommit upp 5-7 centimeter och åt upp dom.
Bredsådde i en låg låda inget pillande med ett frö åt gången inte.... tongue.gif

Kram Titti wub.gif
netaave
Fast då är det ju bra mycket enklare, billigare, mindre platskrävande och framför allt snabbare att grodda på vanligt sätt.
Tittiluringen
hmm... billigare? jo ja.. om man räknar med lite jord.. men då är ju kärnorna dyrare istället så jag tror det går på ett ut. Och sen blir det väl en helt sak.. groddar eller små blad... Men det där överlåter jag åt er att välja! Ville bara tipsa....
gott var det iaf...

Kram kram Titti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon