|
*Felix matte*
26-11-2004, 21:54
CITAT (Snöflinga @ 26-11-2004, 21:46) Nejdu Felix matte, jag tror att Andreas gärna skulle vilja ha någon form av modern ättestupa, vid låt oss säga 67 års ålder. Två år att paratisera på samhället, sedan bjuds man på galej, fem rätters middag med dryckjom därtill. Minnestal och avtackning av nära och kära, gärna någon prominent person som uttrycker sin tacksamhet att vi betalat vår skatt och varit snälla. Alla skålar i champagne, innan fall-luckan öppnas och vips är vi inte någon belastning längre. BRA VA !  Han är så ung och hans erfarenhet av det "riktiga livet" är än så länge väldigt begränsat... därför får vi ha lite överseende med honom och hans åsikter
andreas i uppsala
26-11-2004, 21:57
andreas i uppsala
26-11-2004, 21:59
zaaritha
26-11-2004, 22:00
Nej--du ska fortsätta att diskutera! Jag tror ej att du "hatar" pensionärer eller sjukskrivna! Så--go on!
*Felix matte*
26-11-2004, 22:01
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 21:57) okej jag har tydligen fått en stämpel som pensionärshatare  :wacko: :blink: Jag tror jag i fortsättning helt enkelt håller tyst då allt jag säger missuppfattas extremt grovt ;) Men Andreas... sååå lättstött trodde inte jag att du var Pensionärshatare tror jag inte alls att du är... men som du skrev så kan man inte ta det på annat sätt än att du vill minimera antalet oss. Varför är du sååå arg på mig????
andersen
26-11-2004, 22:03
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 21:57) Nej gör inte det!forumet skall vara levande och visst klarar du av en temporär motgång.
andreas i uppsala
26-11-2004, 22:21
motgång har jag aboslut inte haft! Men folk vägrar lyssna/läsa vad jag har att säga och målar upp en egen bild av hur det är, oftast p.g.a min ålder, ni känner inte mig ni vet inte hur jag är, ni vet inte ett jävla skit om mig så kom inte och säg att jag inte vet någonting om livet. Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet. Jag har tänkt på det förut men nu fan dissar jag det här diskriminerande stället. Det här forumet har verkligen förändrats till det sämre, vilket allt mindre finner mig i smaken. Det är inte det här men jag har börjat växa ifrån det här, det här blev bara droppen somfick bägaren att rinna över. Nu väntas väl en livlig debatt om hur dum och omogen vilket jag fullkomligt skiter i. Jag skulle önska att som håller efter den här sidan raderar mig totalt. Adios
zaaritha
26-11-2004, 22:31
Men--lugna ner dej! Din ålder har väl inte vart nå´n psykningsgrej? Du har en hel del kloka inlägg, gå inte ur!!! Du har blivit en personlighet i Forumét, så kom igen!!!
Snöflinga
26-11-2004, 22:45
Jamen Andreas, du bjöd ju faktiskt på det, klart man känner sig lite vilsen som 40-talist. Att du är ung är ju en tillgång, men du har pekat på problemen, så min fråga är: Hur tänker du att de ska lösas ? Med vänliga hälsningar Snöflinga
*Felix matte*
26-11-2004, 22:48
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 22:21) motgång har jag aboslut inte haft! Men folk vägrar lyssna/läsa vad jag har att säga och målar upp en egen bild av hur det är, oftast p.g.a min ålder, ni känner inte mig ni vet inte hur jag är, ni vet inte ett jävla skit om mig så kom inte och säg att jag inte vet någonting om livet. Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet.
Jag har tänkt på det förut men nu fan dissar jag det här diskriminerande stället. Det här forumet har verkligen förändrats till det sämre, vilket allt mindre finner mig i smaken. Det är inte det här men jag har börjat växa ifrån det här, det här blev bara droppen somfick bägaren att rinna över. Nu väntas väl en livlig debatt om hur dum och omogen vilket jag fullkomligt skiter i.
Jag skulle önska att som håller efter den här sidan raderar mig totalt.
Adios :D Varför Andreas??? Varför känner du dig så orättvist bemött? "Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet. "
Var? kan jag hitta den sk "skiten"? Varför får inte jag och andra reagera och ge dig "svar på tal" på dina inlägg? precis som du ger oss svar på tal!? Nu tror jag att du helt enkelt har överreagerat. Men...Tja... du gör som du vill... jag tycker att det har varit kul att ha dig här och också intressant att se hur du lyckas med dina ovanliga växter. Sov på saken och du finner att detta forum var ändå ganska så kul att vara med i  eller hur?... och så kommer du igen imorron Kram
Jag förstår vad Andreas menar även om han kanske uttryckt sig lite luddigt visavi det vi i Finland kallar för pensionsbomben och som hos oss debatterats ganska friskt. Efter andra världskriget blev varje årskull i Finland större än den föregående tills det svängde i något skede (50-talet?) och årskullarna började krympa igen. Det innebär att när de verkligt stora årskullarna - som också i Finland kallas för 40-talisterna - snart börjar gå i pension finns det en krympande andel arbetsför befolkning som ska försörja en växande andel icke-arbetande del av befolkningen, som dels består av pensionärer men också barn och ungdomar. Detta gäller åtminstone för Finlands del där pensionssystemet är uppbyggt på så sätt att nästa generation i princip betalar pensionen för föregående generation. Det som ytterligare sätter press på systemet är att medellivslängden ökat och att pensionärerna när de sedan verkligen behöver vård är betydligt mer resurskrävande än förr. Det man dock ofta glömmer är att 40-talisterna kommer att ha helt andra pensioner än tidigare generationer och i egenskap av skattebetalare också kommer att bidra mer till samhället än tidigare "pensionerade" generationer. Den här aspekten glöms ofta bort i debatten. Därtill kan man tillägga att åtminstone i Finland var 40-talisterna de första som fick börja betala för det nya pensionssystemet - deras föräldrar betalade inte skvatt - och att de därför också är moraliskt berättigade till att få njuta sitt otium. Nu vet jag inte om pensionssystemen och deras historia är helt lika i Sverige och Finland, knappast, men vissa likheter torde det finnas.
Hur som helst har politikerna i Finland nu gått in för att försöka få folk att stanna längre kvar i arbetslivet genom piska- och morotmetoden - går du i pension före 65 blir det avdrag men för varje år du stannar kvar efter 65 växer pensionen med vissa procenter för varje yrkesverksamt år. Själv tror jag inte att det hjälper: folk tar faktiskt hellre mindre i pension bara de slipper det helvete de upplever arbetslivet vara - att göra arbetslivet mänskligare skulle antagligen ha bättre effekt...
Det innebär att dilemmat kommer att kvarstå: hur finansiera systemet när balansen förskjuts i en allt större andel icke-arbetande befolkning? Vi tycks ju varken i Sverige eller Finland klara av att finansiera välfärden särskilt bra idag - innan 40-talisterna ens gått i pension! Själv är jag ändå inte särskilt orolig för att det ska åstadkomma så himla stora omvälvningar, åtminstone inte när det gäller Finland och det av tre orsaker: 1. De nya pensionärerna kommer att betala betydligt mer skatt än tidigare generationer (och det finns trots allt redan en hel del pengar fonderade för pensionsutgifter, åtminstone i Finland för här får vi inte själva leka börsmäklare med våra pensionspengar). 2. När 40-talisterna går i pension kommer det - tror jag - att fungera som en vitamininjektion på hela arbetslivet: det blir mer svängrum för FLERA yngre generationer på en gång och det tror jag kommer att ha en mycket stimulerande effekt med oanade ekonomiska konsekvenser. 3. Åtminstone här i Finland dras vi med en arbetslöshet på 8-9 procent, den kommer att försvinna j-kligt effektivt när 40-talisterna sjappar från yrkeslivet med effekten i stort sett plusminusnoll visavi samhällsutgifterna.
Micke (ironisk cyniker och evigt optimist)
CITAT (Felix matte @ 26-11-2004, 22:01) Pensionärshatare tror jag inte alls att du är... men som du skrev så kan man inte ta det på annat sätt än att du vill minimera antalet oss. :o :P Det vore väl bra man kunde förhindra långtidssjukskrivningar och förtidspensioneringar genom att utforma arbetsplatserna så att människor inte blir utslitna i unga år. Ingen vill väl hamna i den "fällan" att kroppen inte orkar fastän man vill fortsätta och jobba. Förslaget om ökat arbetsgivaransvar vid sjukdom innebär ju att man för att minska kostnaderna måste se till att det finns några arbetsuppgifter den sjuke kan utföra. Det tror jag är bra både för den sjukskrivna personen och arbetsgivaren eftersom kontakten bibehålls och man kan prova sig fram till vad som fungerar. Däremot kan det också bli så att om man inte hittar något arbete som den sjuke kan utföra så kanske det är giltigt skäl för uppsägning, vilket inte alls är bra.
pisanggoreng
27-11-2004, 08:47
CITAT (Felix matte @ 26-11-2004, 21:41) CITAT (pisanggoreng @ 26-11-2004, 21:34) Jag tänkte väl... Ingen vecka i det här forumet utan personliga påhopp och angrepp!  ??????RALF: dåligt att återge texten överhuvudtaget egetligen, detta forum är väl till för att vi skall ge våra ord utrymme. Bättre att länka. Andreas dina inlägg har egetligen aldrig varit särskilt kvalitativa. ANDREAS: lite komiskt, jag har alltid tyckt det samma om dig.... BETTY: Nu ska vi inte börja kasta pajer på varann [Tydligare nu, Felix Matte? Jag hade nämligen en känsla av att den här EU-diskussionen skulle bli lika förtfräffligt löjlig som veganhund-debatten för något tag sedan....]
CITAT (Felix matte @ 26-11-2004, 21:54) CITAT (Snöflinga @ 26-11-2004, 21:46) Nejdu Felix matte, jag tror att Andreas gärna skulle vilja ha någon form av modern ättestupa, vid låt oss säga 67 års ålder. Två år att paratisera på samhället, sedan bjuds man på galej, fem rätters middag med dryckjom därtill. Minnestal och avtackning av nära och kära, gärna någon prominent person som uttrycker sin tacksamhet att vi betalat vår skatt och varit snälla.
Alla skålar i champagne, innan fall-luckan öppnas och vips är vi inte någon belastning längre. BRA VA ! :o Han är så ung och hans erfarenhet av det "riktiga livet" är än så länge väldigt begränsat... därför får vi ha lite överseende med honom och hans åsikter  Skulle de två inläggen föra debatten framåt på något sätt? Andreas: Du har sunda åsikter, bry dig inte om de som sänker sig till nivån i inläggen ovan. När de reagerar på det sättet bevisar de bara att deras argument mot dina inlägg tagit slut. För övrigt tillhör jag en av dem som i princip slutat skriva inlägg i detta forum. Det hade varit roligt om diskussionerna bara handlat om åsikter, men tyvärr kommer det alltid fram ovidkommande inlägg som sänker diskussionen till en löjlig nivå (jag hade tänkt skriva sandlådenivå, men då vet jag att någon skulle skrivit något om min relativt ringa ålder och om hur jag lekte i sandlådan samtidigt som deras barn eller barnbarn). Vad gäller själva sjukskrivningsdebatten kan jag meddela att jag från och med årsskiftet kommer att kräva att den som söker jobb hos mig visar upp ett fläckfritt sjukskrivningsintyg. Det var allt för mig. I fortsättningen ses vi kanske på de sidor som handlar om trädgård.
evarina
27-11-2004, 10:27
Jag fattar inte riktigt kopplingen mellan EU-avgifterna och sjukskrivningarna. Det är väl som det så fint heter "inte samma kassa". Och bara för att sjukskrivningskostnaderna är höga så betyder väl inte det att om folk blev friskare så skulle pengar finnas i överflöd till utsugar EU? Man borde kunna effektivisera EU rejält (sänka lönerna och deras absurda pensioner, jordbrukspolitiken etc) så medlemsländerna slipper gå på knäna. Jag ser då hellre att vi får en fungerade ekonomi i Sverige än att EU-pamparna kan sko sig på andras bekostnad. De får en fix summa pengar varje år och får väl helt enkelt rätta mun efter matsäcken som alla vi andra!
/E som tycker föreningen "Ut ur EU" blir mer och mer lockande!
CITAT (Micke @ 26-11-2004, 23:15) Hur som helst har politikerna i Finland nu gått in för att försöka få folk att stanna längre kvar i arbetslivet genom piska- och morotmetoden - går du i pension före 65 blir det avdrag men för varje år du stannar kvar efter 65 växer pensionen med vissa procenter för varje yrkesverksamt år. Själv tror jag inte att det hjälper: folk tar faktiskt hellre mindre i pension bara de slipper det helvete de upplever arbetslivet vara - att göra arbetslivet mänskligare skulle antagligen ha bättre effekt... Jag tycker politikernas strävanden att försöka "piska" äldre att stanna kvar längre i arbetslivet, är rena idiotierna och urcyniska.. så länge som massarbetslöshet råder. Den enda följden bör rimligen bli att arbetslösheten s.a.s. förskjuts allt högre upp i åldrarna - alltså att yngre får det ännu svårare att finna arbeten.
birgitek
27-11-2004, 21:03
Problemet är väl varken EU eller höga sjuktal, utan att fler och fler företag väljer att lägga sin tillverkning i andra länder. Vad är anledningen till det tror ni? Illvilja från företagens sida? Knappast! Birgit Ek
andersen
27-11-2004, 21:08
CITAT (birgitek @ 27-11-2004, 21:03) Problemet är väl varken EU eller höga sjuktal, utan att fler och fler företag väljer att lägga sin tillverkning i andra länder. Vad är anledningen till det tror ni? Illvilja från företagens sida? Knappast! Birgit Ek Företagen vill tjäna mera pengar, dom skiter fullständigt i hur arbetarna har det,ta tex ADIDAS dom tillvärkar ett par jumpa dojor i afrika för någon tia och säljer dom här för runt tusenkronor!
birgitek
27-11-2004, 21:30
Hela idén med företagande är väl lönsamhet? Varför i all världen skulle någon annars starta och driva företag. Och vad skulle betala löner, skola ,vård, omsorg m.m om företagen inte är lönsamma? Kanske skulle vi fråga oss varför och vad vi kan göra åt utflyttningen av arbetstillfälle? Enda exemplet på att företag inte behöver vara lönsamma är väl gamla Sovjetunionen, och det gick ju inte så bra. Birgit Ek
andersen
27-11-2004, 21:39
Jo visst ska företagen vara lönsamma, och det kan dom mycket väll vara på hemma plan det finns hur många exempel som helst på det, ta tex BRIO leksaker företaget går med vinst, men det är tydligen inte nog med det utan man måste maximera vinsten, man lägger ner tillvärkningen i Sverige och köper leksakerna i Kina med BRIOs namn på leksakerna, kvinnorna som arbetar på fabrikerna arbetar från kl 0700 till kl2300 6dagar i veckan i bland arbetar dom övertid! dom bor i sovsalar som fabriken har ordnat till dom, är det så vi vill att det ska vara?
LenaTuring
27-11-2004, 22:01
CITAT (andersen @ 27-11-2004, 21:39) Jo visst ska företagen vara lönsamma, och det kan dom mycket väll vara på hemma plan det finns hur många exempel som helst på det, ta tex BRIO leksaker företaget går med vinst, men det är tydligen inte nog med det utan man måste maximera vinsten, man lägger ner tillvärkningen i Sverige och köper leksakerna i Kina med BRIOs namn på leksakerna, kvinnorna som arbetar på fabrikerna arbetar från kl 0700 till kl2300 6dagar i veckan i bland arbetar dom övertid! dom bor i sovsalar som fabriken har ordnat till dom, är det så vi vill att det ska vara? Jag tror att det kan vara fråga om två skilda frågor det ni tar upp, den ena är företag som inte handlar vare sig moraliskt eller etiskt riktigt p g a att de snabba företagsvinsterna styr handlingarna och de drivande inte vill se de vansinnigheter som de backar upp (när det gäller det som du tar upp andersen.) Den andra frågan handlar om huruvida det i sverige är gynnsamt att bedriva företag. Vilka är de svenska företagens förutsättningar idag??
andersen
27-11-2004, 22:09
Jaha ok, att driva företag i Sverige är väll inte svårare än att driva företag i något annat land, med ungefär samma standard och nivå som vi har, sedan hör det väll till att olika parter "klagar" och säjer sig missgynnad.
CITAT (pisanggoreng @ 27-11-2004, 08:47) CITAT (Felix matte @ 26-11-2004, 21:41) CITAT (pisanggoreng @ 26-11-2004, 21:34) Jag tänkte väl... Ingen vecka i det här forumet utan personliga påhopp och angrepp!  ??????RALF: dåligt att återge texten överhuvudtaget egetligen, detta forum är väl till för att vi skall ge våra ord utrymme. Bättre att länka. Andreas dina inlägg har egetligen aldrig varit särskilt kvalitativa. ANDREAS: lite komiskt, jag har alltid tyckt det samma om dig.... BETTY: Nu ska vi inte börja kasta pajer på varann [Tydligare nu, Felix Matte? Jag hade nämligen en känsla av att den här EU-diskussionen skulle bli lika förtfräffligt löjlig som veganhund-debatten för något tag sedan....] Pisangoreng: På vilket sätt anser du att jag gjorde ett personligt påhopp på någon eller angrep någon när jag skrev inlägget "Nu ska vi inte börja kasta pajer på varann..." ??? Det där inlägget skrev jag för att jag tyckte att det började luta åt pajkastning Ralf och Andreas emellan. Om du tycker att jag däriigenom har angripit någon eller ägnat mig åt personliga påhopp på någon så har du helt misstagit dig!
Skatmor
27-11-2004, 23:46
För mig är det helt uppenbart att EU tillkommit bl.a. för att arbetskraften i de ingående länderna ska spelas ut mot varandra, konkurrera maximalt och undan för undan tvingas sänka sina löneanspråk. Samtidigt kan man höra och läsa sådana floskler från div politiker i Sverige som: CITAT Samtidigt som regeringen välkomnar enkla och klara spelregler för handeln med tjänster inom EU måste grundläggande svenska intressen säkerställas. Vi kan inte acceptera att den svenska välfärdsmodellen påverkas. Konkurrens och marknadsvillkor får inte tillåtas spela ut sociala villkor. Stod i EU:s tjänstedirektiv måste anpassas för Sverige
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|