|
Limegodis ca 40 stycken 2 dl vispgrädde 3 dl socker 100 g smör 200 g vit blockchoklad rivet skal av 1 – 2 lime Blanda grädde, socker och smör i en kastrull. Låt det koka under omrörning i 5 minuter. Bryt chokladen i mindre bitar och låt dem smälta i gräddblandningen. Smaksätt med limeskal. Häll smetetn i en oljad form, ca 20 x20 cm. Ställ formen kallt, gärna över natten så att chokladen stelnar. Skär upp i lagoma bitar. Förvaras i kylen med smörpapper mellan lagren.
Låter läbbigt.... GOTT! Mvh Fenja
*Felix matte*
30-11-2004, 23:19
För tillfället så kör jag med Marabou Schweizernöt och Fazer Likörpraliner  Tror att jag hoppar över hemtillverkningen i år
Är du alldeles säker på att du ska avstå hemtillverkat i år...? Inte ens en ynka Bailiyes-godis...?
*Felix matte*
01-12-2004, 15:30
CITAT (Betty @ 01-12-2004, 12:33) Är du alldeles säker på att du ska avstå hemtillverkat i år...? Inte ens en ynka Bailiyes-godis...?  Satt med receptet i handen i morse och tänkte på att det nog blir en sats eller två... son och sonhustru ska ju vara här i tre veckor och bägge två är riktiga gottegrisar
Nu säger min intuition att jag håller på att missa något alldeles rysligt viktigt... Vad är Bailiyes-godis? Mulle
*Felix matte*
01-12-2004, 15:42
CITAT (mulle @ 01-12-2004, 15:40) Nu säger min intuition att jag håller på att missa något alldeles rysligt viktigt... Vad är Bailiyes-godis? Mulle Här kommer Bettys recept  (hoppas det går bra att jag gör så här) BAILEYS-TRYFFEL ca 50 stycken eller ca 60 st i ischokladformar 1 dl vispgrädde 150 gr mörk choklad i bitar 0,5 dl florsocker 100 gr smör, rumstempererat ½ dl Baileys (eller whisky) kakaopulver Koka upp grädden. Lägg choklad och florsocker i en bunke och slå över den kokande grädden under omrörning. Rör till en helt slät smet. Vispa i smör och sprit. Fyll en spritspåse med smeten. Lägg i kyl att stelna. När smeten börjar stelna spritsar man ut fem längder på smörpapper. Låt sedan åter stelna i kylskåp. Dela varje längd i tio bitar och rulla dem i kakao. Eller spritsa smeten i ischokladformar, ca 60 stycken. Förvara kallt fram till servering.
Där ser man, lita alltid på din intuition!!! Tack, det låter så gott att det bara måste prövas! Mulle
Det här börjar ju bli en tradition, Betty! Alltså att du kommer med godisrecept lagomt till julstöket. Ifjol satte jag sambon på att göra Baileystryffeln, de blev så smarriga så vi gjorde mer och gav bort i julklapp! Limegodis ska göras snarast, måste åka å handla bara så...!
kryddan
02-12-2004, 10:07
Jag tror faktiskt att det är just det godiset som jag håller på att göra slut på - vi gör julgodis ihop ett gäng och byter med varandra. En sort jag fick med mig var just limetryffel av nåt slag och den är HIMMELSK
Betty, jag måste bara berätta om min festmiddag i lördags... En av gästerna äter aldrig godis, sötsaker, efterrätter o.s.v. - ja, hon rör överhuvudtaget ingenting sött! Vanligtvis brukar hon sitta med en kopp kaffe då alla andra slevar i sig diverse smaskgeggor... I lördags hade jag gjort en helt naturell fruktsallad och så serverade jag ditt limegodis i varm och flytande form! Som dressing. Väninnan åt tacksamt av fruktsalladen och alla andra stönade av välbehag över såsen. En försökte till och med till sist sticka tungan in i såstermosen! Receptet fungerar alltså på flera plan! Hälsningar Mulle
Hej Mulle! Vilken bra idé att servera den som topping till fruktsallad! Det måste jag prova!
Nu var det gjort och smakat! Supergott!!
160kvm stort hus
10-12-2004, 10:55
Hej Betty! Recepten låter underbara!!
Det är inte möjligen så att du även huserar på familjeliv?
Mvh G
CITAT (16kvm stor balkong @ 10-12-2004, 10:55) Hej Betty! Recepten låter underbara!!
Det är inte möjligen så att du även huserar på familjeliv?
Mvh G Javisst har jag familj, och därmed ett familjeliv... Lite osäker på vad du menar?
160kvm stort hus
10-12-2004, 11:16
Sorry.. *ler* Jag menar sajten familjeliv.se... "ditt" recept finns där oxå av en tjej som har Betty boop ( den teckande ) som nick.
Så jag tänkte att ni kanske är samma lika?
Mvh G ( bisquit på familjeliv )
Jag känner inte till den sajten, ska kolla in den. Jag brukar ibland presentera mig som "Betty utan Boop" Men på Oldwolfies chat kallar jag mig för Betty Boop i profilinfon.
160kvm stort hus
10-12-2004, 13:48
Okej.. Det måste vara ett sånt där lustigt sammanträffande då..
Men gott är det!
Mvh G
Gjorde det underbart goda limegodiset igår. Men mitt stelnar ju aldrig. Fastän det har stått i kylskåpet sen igår kväll. Nu är det jätte kletigt (hällde det i knäckformar). Men smaken är det ju absolut inget fel på  . Har jag gjort något fel eller är det fler som inte fått sitt till att stelna? // Norpan
 Okej, jag skäms Det var bara jag som var otålig, nu har det stelnat // Norpan
Annkina
18-12-2005, 22:06
CITAT (norpan @ 28-11-2005, 18:29)  Okej, jag skäms Det var bara jag som var otålig, nu har det stelnat // Norpan Då hoppas jag att mina också gör det. Smaken är ju himelsk, men VÄLDIGT kletiga. Just nu. Gjorde dom för 2 timmar sedan så jag kanske ska ge mig till tåls. Hällde dom ochså i formar.
CITAT (Betty @ 30-11-2004, 17:59)  Limegodis ca 40 stycken 2 dl vispgrädde 3 dl socker 100 g smör 200 g vit blockchoklad rivet skal av 1 – 2 lime Blanda grädde, socker och smör i en kastrull. Låt det koka under omrörning i 5 minuter. Bryt chokladen i mindre bitar och låt dem smälta i gräddblandningen. Smaksätt med limeskal. Häll smetetn i en oljad form, ca 20 x20 cm. Ställ formen kallt, gärna över natten så att chokladen stelnar. Skär upp i lagoma bitar. Förvaras i kylen med smörpapper mellan lagren.  Nu lyfter jag den här tråden igen för ikväll ska det bli limegodistillverkning här. Det här limegodiset är vansinnigt gott.
Kan tänka mig att det blir gott nyårsgodis detta! Måste köpa vit choklad först bara. Hur skulle det blir med ljus el. mörk choklad månntro?  Mörk blockchoklad har jag visst hemma. /zissi
lime å mörk choklad måste ju bli en hit eller...?
ystadhelen
30-12-2007, 21:18
Hmm. Känner mig tveksam till om det kommer att smaka bra. Mörk choklad och mjölkchoklad skiljer sig väldigt mycket åt smakmässigt jämfört med vit choklad. Visserligen smaksätter man ibland div. choklad med apelsin, men jag tror att godiset riskerar att smaka beskt då det inte finns någon sötma i lime. Kanske kan man pröva ändå genom att öka sockermängden, men jag tror att det finns en risk att du blir besviken. Mvh: Helen
Nu känner jag mig säker. Har varit o köpt vit choklad ikväll.
/zissi
Lilla Birka
30-12-2007, 21:49
CITAT (norpan @ 27-11-2005, 10:15)  Gjorde det underbart goda limegodiset igår. Men mitt stelnar ju aldrig. Fastän det har stått i kylskåpet sen igår kväll. Nu är det jätte kletigt (hällde det i knäckformar). Men smaken är det ju absolut inget fel på  . Har jag gjort något fel eller är det fler som inte fått sitt till att stelna? // Norpan Har du möjligen använt flytande margarin i stället för smör? Eller har du glömt någon ingrediens? Sorry, såg inte sida nr 2. Försökte dessutom skriva ut receptet på Baileys-tryffel, skulle jag inte gjort! Fick 6 sidor, hela raden skrevs ut
Vi minskade på både smöret och sockret samt hade i limejuice i smeten. Det blev ännu bättre denna gång. Ischokladformar är att rekommendera.
Lilla Birka
30-12-2007, 22:54
CITAT (Kathy @ 30-12-2007, 22:50)  Vi minskade på både smöret och sockret samt hade i limejuice i smeten. Det blev ännu bättre denna gång. Ischokladformar är att rekommendera. Bra tips,  Jag brukar också försöka minska på såväl socker som smör i olika recept och finner oftast att det går väldigt bra. Ett ex. är kladdkaka som jag minskade från 3 till 2 dl socker och den blev i mitt tycke bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|