Full version: Julgodis
Björkhagen
Ja nu när vi pratar om julmaten i en annan tråd tänkte jag att det hade varit roligt att höra vad för julgodis som tillverkas i era kök.

För några år sedan (tror det är 2) tittade jag på Mat med Tina på TV.
Hon gjorde marshmallows med kanel och apelsin. De har blivit min mans favorit och jag får göra 2-3 satser varje jul. Själv har jag blivit slav under nogattryffel med apelsinsmak. Underbart goda.
Detta är "måsten" under julen och sen blir det något nytt varje år. Vad vet jag inte, men jag har börjat botanisera bland recept i diverse tidningar och sajter på nätet.
netaave
Ha ha har precis skrivit om det i recepttråden, jag gör förutom knäck både vanlig och japansk, ischoklad, tjong, glöggkulor, wienernougat och arraksbollar. Sen brukar döttrarna leka lite med färgad mandelmassa och göra en del figurer.
Jag har också gjutformar för choklad, både jul och påsk som jag köpte gm icakuriren för några år sen, i dom gjuter vi lite vanlig choklad, alltså nersmält från kakor.
Björkhagen
hrm... missade den tråden... sleep.gif
Appropå choklad. Fick idag ett reklamblad från någon elbutik. Nu finns det en maskin för att smälta choklad. Som tillbehör fick man olika formar, pinnar, torkplatta m.m. Otroligt att det går att uppfinna fler saker och att de går att sälja!!! ohmy.gif
Själv smälter jag över vattenbad eller i micron.

Vad är tjong?
kerstin z5-6
Kolla recept avd -har redan lagt upp ett lager nya recept på tjong , limetryffel och Balieystryffel -Haha :)tack för alla nya bidrag och kilon ..
Ska försöka bidraga till detta snart med bertas Kola tex smile.gif oumbärliga smile.gif
Fenja
DEN bilden var helt underbar Kerstin! biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
renate
Nu måste jag vara så där besvärligt igen,alltid är det någon av barnen eller deras sambo som gör julgodis som alla utom jag uppskattar.Jag hatar julgodis,får bara inte ner det.Det kan vara pinsamt ibland när man är bjuden,men jag står på mig,inget julgodis för min del.
netaave
Tjong är som något mellan kola och karamell, lite som en seg polkagris i konsistensen med smak av smörkola ungefär.
Förstod du nåt?? laugh.gif
Eva i Skåne
Jag älskar julgodis tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Lille julafton brukar hela kvällen gå till att rulla marsipankulor, koka knäck, kola osv biggrin.gif . Russinbräck, nötbräck, tryfflar, marmelad........ osv. Mums rolleyes.gif

Sen ätes det på tvären, jag är inte ett dugg bättre än någon annan i familjen sad.gif och efter annandagen finns bara russinbräck kvar för det är bara jag som tycker om det biggrin.gif

Med fyra barn har det aldrig varit tal om att göra godiset långt i förväg. Då hade det inte funnits en bit kvar till julafton.
Jag har en väninna som alltid gjorde sitt i god tid, räknade bitarna och skrev på en lapp utanpå lådan, t ex 34 tryfflar och då fanns det 34 också när hon öppnade den en vecka senare. Sån diciplin har jag inte lyckats ha på mina barn. Jag hade nog bara hittat något avramlat strösselkorn och kanske ett par utspottade russin - med all choklad avsugen - i min burk...

Nej, i år tror jag inte jag ska göra något julgodis....... unsure.gif Vad tror ni? rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 06-12-2004, 22:45)
Jag har en väninna som alltid gjorde sitt i god tid, räknade bitarna och skrev på en lapp utanpå lådan, t ex 34 tryfflar och då fanns det 34 också när hon öppnade den en vecka senare.

Nämen så förskräckligt ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Så synd om barnen som var sååå piskade så att de inte vågade röra godiset sad.gif wub.gif
Finns det godis hemma så ska alla i familjen ha tillgång till det... så det så!
Det ska inte vara förbehållet bara de vuxna. mad.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Min svägerska var också en pina när det gällde julgodis när våra barn var små - hon satte fram så att det precis fanns en (1) av varje sort till var och en runt bordet! sad.gif unsure.gif

Jag, som älskar godis, höll på att få migrän varje jul - vår familj rusade hem till vårt eget kylskåp och frossade...

Hon räknade även småkakor och bullar - bara en av varje sort till var och en! huh.gif
Sommartorparn
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 06-12-2004, 23:24)
Hon räknade även småkakor och bullar - bara en av varje sort till var och en! huh.gif

Detta känner jag igen hemifrån. Och det värsta var att alla var tvugna att äta en av varje sort även om man egentligen inte ville ha. Varför förväntas man tycka om kakor och godis bara för att det är jul?
Anna_Panna
Mmm marsmallows med kanel och apelsin låter gott. Vill du dela med dig av receptet?
Hannele
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 06-12-2004, 23:24)

Mycket klok svägerska du har! smile.gif Med tanke på all övervikt...
Själv försökte jag uppfostra barnen att inte vräka i sej, när vi är borta.
Inte smart hemma heller!

Ann-Christin, har du själv gjort hemmagjord godis?
Av fina råvaror? Handrullat och dekorerat?
Hur kul är det att bjuda ungar, som bara vräker i sej?? wacko.gif
Ska räcka hela julen?
Ciczi
Jag brukar göra julgodis och det är väl klart att man tänker på hur (mycket) man äter, men sedan brukar jag unna mig lite mer under julhelgen än under resten av året.

Ciczi
Eva i Skåne
Min väninna gjorde det inte av snålhet mot barnen utan just för att det inte skulle ätas av godiset förrän julhelgen började.

Min svärmor är inte heller snål, men kanske lite sparsam biggrin.gif , men när barnen var små och vi kom dit vid jularna togs det fram två burkar med rikligt med hemmagjort godis, en med knäck och en med ischoklad - inga större finesser alltså, och då fick alla ta en knäck och en ischoklad. Sedan åkte locket på burken och in i skafferiet igen. Det var inte lätt alla gånger att hejda barnen.
Själv är jag väl överdriven på andra hållet, är så rädd att det ska verka snålt och bullar gärna upp alldeles för mycket av det jag har att bjuda på...

LAGOM ÄR BÄST, även i detta sammanhanget
Ewa L
Apropå att få något kvar: Fick ganska mycket kvar av mina småkakor en jul och ville gärna få frysa dem och kunna ta fram till påsk. Vi har aldrig haft mycket av den varan hemma = extra begärliga. Men hur gömma? unsure.gif blink.gif

Jo, jag frös in dem i två GB-glassboxar och märkte dem med kålpudding. Inte ens min man hittade dem. tongue.gif
mulle
Snillrikt!
Mulle
evarina
Vi brukar göra knäck, ischoklad och pappas cornflakeskakor (mer godis än kakor) sedan ev något mer. Mina föräldrar brukar få så många chokladaskar att vi ändå inte orkar äta upp allt.
/E
Sollan
Jag brukar göra pyttesmå chokladbiskvier till jul. Inte särskilt svårt men en massa pyssel. De är så goda så ..... wub.gif
CITAT (Hannele @ 07-12-2004, 09:58)
Ann-Christin, har du själv gjort hemmagjord godis?
Av fina råvaror? Handrullat och dekorerat?
Hur kul är det att bjuda ungar, som bara vräker i sej?? wacko.gif
Ska räcka hela julen?

Joodå, Hannele - jag har gjort massor av hemmagjort godis på förstklassiga råvaror i mina dagar!!!

Tillfället jag beskriver med min svägerska var alltså på själva JULAFTON! Då tycker jag att både barn och vuxna ska få välja själva vad och hur mycket de vill äta! Och inte var någon av våra tillsammans fyra barn hemska på att VRÄKA i sig... wub.gif

Men, men detta hör till förgången tid, barna är stora och har egna barn... wub.gif
kerstin z5-6
Låter som nån som inte fått godis på jul själv , när hon var barn smile.gif din fd svägerska smile.gifsmile.gif Vem vill ha julgodis kvar i januari ...
fast sist åt lökarna upp alla mina chokladkola 2 v innan jul ...
Jag har en kompis vars make är en riktig gottegris, så för att undvika att han åt upp alla negerbollar (chokladbollar!!) lade hon dem i en frysburk och skrev "köttbullar" på den. Tyvärr tog han henne på orden och tog med sig köttbullarna till jobbet för att ha dem till lunch... tongue.gif wub.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 07-12-2004, 15:13)
Tillfället jag beskriver med min svägerska var alltså på själva JULAFTON! Då tycker jag att både barn och vuxna ska få välja själva vad och hur mycket de vill äta!

Stackars jag då, som var gravid och jättegodissugen på julen.
Snälla omtänksamma svärföräldrar gömde all julgodis,
så att de små barnen inte skulle äta ur skålarna hela tiden.
Men sedan gjömde de ta fram godiset!! sad.gif
kerstin z5-6
hann han värma bollarna i micron Hahaha ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hos mej är det bara frösådder som tillagts i god tro biggrin.gif ohmy.gif
Jag tror att han lättade på locket precis innan han satte in dem i micron!

Skulle varit kul att se hans min då! smile.gif
LenaTuring
Kokar knäck och stoppar in skinkan i ugnen dagen före julafton (just för att något ska vara kvar till "the big day"). Samma rutin varje år.
Brukar köpa en större chokladask, något vi aldrig gör resten av året, känns därför lyxigt.
Hannele
Vill gärna ha finska julstjärnor med plommonfyllning till kaffet. wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon