pyff
Vi köpte hus i augusti och har tre frukträd på tomten, 2 äpple och 1 plommonträd. Jag vet tyvärr inte vad det är för sort eller hur gamla de är men de är inte mer än ett par år iallafall, plommonträdet är ca 2,5 meter högt och äppleträden 1,5 resp 2 m höga. Vi fick barn i slutet av augusti så det har varit lite annat att tänka på och vi har liksom glömt trädgården.

Jag vet inte när och hur jag ska beskära dessa träd, jag läste här på sidan att plommonträd ska beskäras på sensommaren och den är ju ganska förbi nu, hur gör jag då, ska jag strunta i det helt?? Plommonträdet ser jättelustigt ut, det växer liksom bara uppåt och har väldigt späda grenar längst upp som väl ar ca 50 cm, löven på dessa grenar var också väldigt små. Det känns som man skulle vilja klippa av dessa men jag vet ju inget om sånt här, kan nån hjälpa mig?? '

Kan jag beskära äppleträden till våren? Och isåfall när? wacko.gif
Sommartorparn
Välkommen hit.
Eftersom det är långt till våren så har du god tid att studera Cillas sida. Där står allt du behöver veta om trädbeskärning. Har du sedan några frågor så ställ dom här så får du säkert svar av henne själv.

http://www.juniper.se/tradvard/

Låt plommonträdet vara i fred så länge. OM det behöver beskäras så är Juli, Augusti, September dom bästa månaderna. Plommon och körsbär drabbas lätt av sjukdommar (gummiflöde) om man beskär på våren. Ska helst inte beskäras mycket alls.
smile.gif
kiki
Vi är väl knappast några trädgårdsexperter direkt, men vi klippte ner alla våra frukträd - plommon, päron, äpple, körsbär - på senvintern. Gick bra. I och för sig så fruktstrejkade päronträdet, men det klippte vi ner ganska hårt, hade växt sig helt tokspretigt.
Cilla
Det går att skära i träd när som helst, men resultaten blir mycket olika beroende på hur och när man beskär.

Huvudprincipen för päron och äpple är att om man vill få igång skottillväxten, dvs stimulera vegetativ tillväxt, då är det bra med vårvinterbeskärning. Jag gör det t ex med unga kärnfruktsträd och med äldre som står stilla i tillväxt.

Har man ett tätt, normalväxande kärnfruktsträd som man vill glesa ur, eller ett träd med fruktträdkräfta, är juli-september bästa tiden.

Vill man få stark och riklig vattenskottstillväxt med grenar först rätt upp 1-1,5 meter i luften som sedan tätt slingrar iväg med dåliga greninfästningar tar man mycket på en gång. Vill man hellre ha starka grenar med normal tillväxt tar man lite vid varje tillfälle.

Träd svarar med nödskott som så kallade vattenskott när det blir av med mycket gren- och bladmassa på en gång, medan det svarar med normal tillväxt på långskott, sidogrenar mm när man tar lagom mycket. Vad som är mycket för ett individuellt träd ser man bland annat genom att kolla hur mycket trädet växer på en säsong.

Om trädet endast växer 5 cm per år innebär en kapning av en gren som är 100 cm lång att man vid ett enda tillfälle skurit bort 20 års jobb av trädet. Gör man det överallt i trädet åstadkommer man att trädet måste kämpa för sin överlevad.

Stenfruktsträd beskär och styr man med sekatören mycket mindre om än alls. Om man inte vill få fram gummiflöde, slingriga nödskott och andra problem förstås... Tidpunkten i trädgårdsjordar är juli-september, ev okotber också. I oldingarna söderut där man styr kvävetillgången beskär de plommon också på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon