Full version: Brantevikssill
Yin o Yang
Måste vidarebefordra receptet på en makalöst god julsill wub.gif . Fördelen är att den är klar att äta efter ca 1 dygn, men blir godare efter 2-3 dygn.
BRANTEVIKSSILL
INGREDIENSER
1 kg sillfilé
Lag:
1 dl ättika (24%)
7 dl vatten
½ dl salt (gärna grov)
Inläggning:
4 dl socker
2 hackade gula lökar
2 hackade röda lökar
3 msk citronpeppar
3 msk krossad kryddpeppar
2 msk krossad vitpeppar
2 smulade lagerblad
stor knippa hackad dill

Gör så här
Dra skinnet av sillfiléerna, varje sill blir då två mindre filéer. Lös upp saltet i vattnet med ättikan och lägg i filéerna. Låt stå ett dygn på sval plats. Ta därefter upp filéerna och låt dem rinna av i ett durkslag. Blanda samman den hackade löken, kryddorna och dillen. Häll sist ner sockret och rör snabbt om blandningen.
Varva nu sillen och blandningen i en hög glasburk. Börja och sluta med ett lager av blandningen. Det blir en mycket vacker inläggning, därav glasburken. Observera att någon vätska inte skall tillsättas blandningen. Den kommer att vattna av sig och efter några timmar ligger sillfiléerna i en lag.
I den här rätten är det på sin plats att experimentera med kryddorna. Prova dig gärna fram med mer än vi anger - du skapar då en inläggning med din egen personliga prägel!

Lycka till! Den blir en succé på julbordet smile.gif
netaave
Låter fantastiskt gott, den ska jag prova! Kan komplettera med ett sillrecept och en underbar låda.

NALLE PUHS SILL

1brk inlagd sill ca 550 gr
½ apelsin
1 dl lätt creme fraiche
½ dl majonnäs
1 msk honung
½ tsk kross. svartpeppar

Tag upp sillen ur lagen och skär den i bitar.
Borsta apelsinen och riv skalet på halva frukten.
Pressa ur saften.
Blanda skal, saft, creme fraiche, majonnäs, honung och peppar.
Vänd ner sillbitarna.
Låt sillen dra minst ett dygn.

DANSK SILLÅDA

5-6 kalla, kokta och skalade potatisar

1 brk Matjessill 125 gr

2 hårdkokta ägg

1 msk hackad dill

1 dl mjölk

1 dl grädde

25 gr margarin + lite till formen

1-2 msk ströbröd

Smörj en ugnssäker form.
Skiva potatisen och lägg den omlott i formen.
Skär sillen i bitar och lägg den ovanpå.
Hacka ägg och dill och strö det över.
Blanda mjölk och grädde och häll på det.
Klicka på margarinet och strö över ströbrödet.
Grädda 175 gr i 30 minuter.
Yin o Yang
Hmmm, det kommer att bli trångt på julbordet i år tongue.gif . Nalle Puhs sill måste nog också klämmas in på något vis. Jag gillar enkla recept och när det blir klart nästan direkt så att man itne behöver gå och vänta innan man får smaka wub.gif

KARIN B
[FONT=Arial]Är det färsk sill eller salt du använder.
KURT
CITAT (KARIN B @ 09-12-2004, 14:36)
[FONT=Arial]Är det färsk sill eller salt du använder.

Man kan göra på både färsk och salt sill, men personligen tycker jag att färsk sill blir godare. Den måste då läggas i salt/ättiks lag enl. ovan över natten.

Lägger man in sill i annat än ättika (tex majonäs eller grädfil) så håller den inte så länge, då är det bättre att låta den ligga kvar i salt/ättiks lagen och bara ta mindre portioner åt gången och lägga in i majonäs/gräddfil.
Ciczi
Kan verkligen rekommendera Brantevikssillen, det är en kalasgod sill som vi äter varje påsk.wub.gif wub.gif

Ciczi
estet
CITAT (Yin o Yang @ 07-12-2004, 11:11)
Varva nu sillen och blandningen i en hög glasburk.

Det här låter ju gott! Jag tycker mest om sillen på julbordet.
Ungefär hur hög glasburk behöver jag? Kom på att jag har inga glas/syltburkar alls eller något annat högt kärl jag skulle kunna använda.
kermita
hej !
Ska prova Brantevikssill till jul. Undrar hur jag gör när jag har salt sillfile' som bör urvattnas 6 timmar.
Ättikan måste väl in någonstans? så man kan väl inte gå in direkt på inläggningen efter urvattning?
Yin o Yang
CITAT (estet @ 09-12-2004, 23:06)
Ungefär hur hög glasburk behöver jag? Kom på att jag har inga glas/syltburkar alls eller något annat högt kärl jag skulle kunna använda.

Har inte gjort den själv än (bara haft glädjen att bli bjuden på den), men eftersom man ska varva sill och kryddblandning, så går det säkert bra att lägga in i flera små burkar smile.gif .
Enligt den person som bjöd på sillen så är den klar efter 1-2 dygn, så man behöver inte göra iordning den så tidigt inför julen. Ju längre den står i burken, ju hårdare blir den ( tongue.gif biggrin.gif laugh.gif så det blev laugh.gif ), så det beror på vilken konsistens man vill ha på sillen.
KURT
CITAT (kermita @ 10-12-2004, 09:06)
hej !
Ska prova Brantevikssill till jul. Undrar hur jag gör när jag har salt sillfile' som bör urvattnas 6 timmar.
Ättikan måste väl in någonstans? så man kan väl inte gå in direkt på inläggningen efter urvattning?

Nej det skall inte vara någon ättika dag 2, det skall bara komma vätska från grönsaker + sill till sammans med socker + kryddor. Se kommentar nedan:

BRANTEVIKSSILL
DU BEHÖVER:
1 kg sillfilé som flås och läggs i följande lag:
6 dl vatten
1 dl Perstorps ättika (24%)
2 msk salt

TILL INLÄGGNINGEN:
5 dl socker
40 krossade vitpepparkorn
40 krossade kryddpepparkorn
2 stora gula lökar, hackade
2 stora rödlökar, hackade
1-2 msk citronpeppar
2 smulade lagerblad
1 stor knippa hackad dill

GÖR SÅ HÄR:
1. Låt sillen ligga i den första lagen över natten på sval plats.
Ta därefter upp sillen och låt den rinna av.
2. Blanda alla ingredienserna till inläggningen och varva därefter den avrunna sillen med blandningen i en hög glasburk.
3. OBS! Det skall inte vara någon vätska i vid inläggningen. Låt Inläggningen dra några dagar i kylskåp.

Från:

http://www.fortunecity.com/uproar/galaxy/1...105/page18.html
kermita
Ska jag alltså först vattna ur den salta sillfilen, coh sen lägga den i första
lagen ?
KURT
CITAT (kermita @ 11-12-2004, 11:03)
Ska jag alltså först vattna ur den salta sillfilen, coh sen lägga den i första
lagen ?

Oftast är saltad sill redan urvattnad (om den köpes på burk), annars måste salt sill vattnas ur. Sedan behöver den inte läggas i den första lagen eftersom den redan har legat i salt (ättika och salt har samma funktion här). Däremot kommer sill/strömming som gravats i ättika/salt smaka lite annorlunda än urvattnad salt sill, så av den anledningen skulle man kunna låta den urvattnade salta sillen ligga en stund i ättika (men det har inge betydelse för de konserverade egenskaperna).
kermita
Tack Kurt, nu fattar jag.
God Jul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon